V súvislosti so vstupom Slovenska do EÚ prijala Národná rada SR zákon č. 150/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov. Novela priniesla významné zmeny najmä v oblasti ochrany spotrebiteľa. Napriek tomu, že je účinná už od 1. apríla 2004, správna aplikácia jej ustanovení robí dodnes mnohým spotrebiteľom značné ťažkosti.
Aké konkrétne zmeny teda novela priniesla?
Jednou z noviniek je predovšetkým zavedenie osobitného zmluvného typu – tzv. spotrebiteľských zmlúv. Pre spotrebiteľskú zmluvu je charakteristické, že spotrebiteľ vstupuje do zmluvného vzťahu s dodávateľom, ktorým je najčastejšie predávajúci, za zmluvných podmienok, ktoré si vopred určil dodávateľ, pričom spotrebiteľ nemal možnosť tieto zmluvné podmienky individuálne ovplyvniť. Tento nevyrovnaný vzťah sa snaží novela vyvážiť stanovením neprijateľných podmienok spotrebiteľskej zmluvy.
Občiansky zákonník tak vymedzuje demonštratívny výpočet typov neprijateľných podmienok, ktoré sa vyskytujú v spotrebiteľských. Medzi neprijateľné podmienky patria tie, ktoré má spotrebiteľ plniť a s ktorými sa nemal možnosť oboznámiť pred uzavretím zmluvy, ďalej tie, ktoré umožňujú dodávateľovi jednostranne zmeniť zmluvné podmienky bez dôvodu dohodnutého v zmluve, či tie, ktoré umožňujú dodávateľovi odstúpiť od zmluvy bez zmluvného alebo zákonného dôvodu a spotrebiteľovi to neumožňujú.
Neprijateľné podmienky upravené v spotrebiteľských zmluvách sú neplatné. Zmluvné podmienky upravené spotrebiteľskou zmluvou sa nemôžu odchýliť od Občianskeho zákonníka v neprospech spotrebiteľa. Spotrebiteľ sa najmä nemôže vopred vzdať svojich práv, ktoré mu tento zákon priznáva, alebo si inak zhoršiť svoje zmluvné postavenie.
Ďalšou významnou zmenou, ktorú priniesla novela OZ, je predĺženie záručnej doby v prípade spotrebiteľskej kúpnej zmluvy (predaj tovaru v obchode). Tá sa predlžuje s účinnosťou od 1. apríla 2004 na 24 mesiacov! Novela doteraz stanovené záručné doby predĺžila na 24 mesiacov bez ohľadu na povahu tovaru, avšak s tým, že táto dlhšia záruka platí iba na veci kúpené v obchode od 1. apríla 2004; na tovar kúpený pred týmto dňom sa vzťahuje záruka podľa doterajších predpisov.
Záručná doba 24 mesiacov sa považuje za minimálnu. Zákon ju umožňuje skrátiť, len ak ide o kúpu použitých vecí, nie však kratšie ako na 12 mesiacov. Pri použitých veciach predávajúci zodpovedá len za vady, ktoré majú tieto veci pri ich prevzatí kupujúcim, s výnimkou vád vzniknutých použitím alebo opotrebením. Za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí použitých vecí, predávajúci nezodpovedá.
Osobitné predpisy môžu ustanoviť aj dlhšiu záručnú dobu ako 24 mesiacov, najmä ak ide o veci určené na to, aby sa užívali dlhšiu dobu. Dlhšia záruka sa môže týkať i len niektorej súčiastky veci.
Zvýšenú ochranu spotrebiteľa zabezpečuje ustanovenie, podľa ktorého, ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie (exspiračná lehota), záručná doba sa neskončí pred uplynutím tejto doby. Takto môže byť zákonná záručná doba iba predĺžená.
Na základe dohody s kupujúcim, prípadne jednostranným vyhlásením v záručnom liste vydanom kupujúcemu alebo v reklame môže predávajúci poskytnúť záruku vo väčšom rozsahu, než to ustanovuje OZ alebo osobitný predpis. V záručnom liste určí predávajúci podmienky a rozsah tejto záruky.
Na základe novely došlo tiež k významnému posilneniu postavenia spotrebiteľa pri vyskytnutí sa vady v záručnej dobe. Predovšetkým sa zvýrazňuje právo spotrebiteľa na vrátenie vadnej veci.
Práva kupujúceho zo zodpovednosti za vady veci predanej v obchode závisia od druhu a povahy vady veci. V tejto súvislosti je potrebné rozlišovať:
1. vady odstrániteľné,
2. vady neodstrániteľné, ktoré bránia tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady,
3. iné neodstrániteľné vady, pri ktorých možno vec užívať.
1. Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, kupujúci má právo na odstránenie vady; na výmenu veci alebo ak sa vada týka len súčasti veci, na výmenu tejto vadnej súčasti alebo na výmenu veci alebo na odstúpenie od zmluvy.
Pokiaľ ide o právo na odstránenie vady veci, kupujúcemu v zásade prináleží právo na bezplatné, včasné a riadne odstránenie vady. V prípade odôvodneného uplatnenia tohto práva kupujúcim je predávajúci povinný odstrániť vadu bez zbytočného odkladu najneskôr do 30 dní. V prípade, že predávajúci v tejto lehote vadu neodstráni, považuje sa takáto vada za subjektívne neodstrániteľnú a kupujúci môže v takomto prípade uplatniť aj tie práva za zodpovednosti za vady, ktoré mu prináležia pri objektívne neodstrániteľných vadách! Predovšetkým má potom právo na výmenu veci, odstúpenie od zmluvy a prípadne právo na zľavu z kúpnej ceny.
Ak kupujúci uplatní právo na odstránenie vady, predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú. Toto oprávnenie vybrať si medzi opravou a výmenou patrí výlučne predávajúcemu.
Kupujúci však môže vždy namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci (vadnej súčasti veci), ak tým nevzniknú predávajúcemu neprimerané náklady vzhľadom na cenu veci alebo závažnosť vady. Právo na výmenu veci má kupujúci i vtedy, ak nemôže vec pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád riadne užívať.
Predpokladom vzniku tohto nároku teda je, že kupujúci nemôže vec riadne užívať, a to buď pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave (ak sa rovnaká vada, aká bola v záručnej dobe najmenej dvakrát odstraňovaná, vyskytne opätovne), alebo pre väčší počet vád (ak má vec súčasne najmenej tri odstrániteľné vady, pričom každá z týchto vád bráni v riadnom užívaní veci).
Právom kupujúceho vo vyššie uvedených prípadoch je tiež právo od zmluvy odstúpiť, čím sa zmluva od začiatku zrušuje.
2. Pri neodstrániteľných vadách kupujúci má právo na výmenu veci alebo na odstúpenie od zmluvy alebo na primeranú zľavu z ceny veci.
Právo na výmenu alebo na odstúpenie od zmluvy vznikne kupujúcemu iba za predpokladu, že vec nemôže pre neodstrániteľnú vadu riadne užívať ako vec bez vád. V prípade týchto vád bude záležať na kupujúcom, či si uplatní právo na výmenu veci alebo právo na odstúpenie od zmluvy. Avšak, len čo si však kupujúci zvolí jedno z týchto práv, nemôže už túto voľbu sám jednostranne meniť, ibaže sa stane ním zvolené právo na výmenu veci nemožným, napr. z dôvodu, že predávajúci už nemá takú vec, ktorá by sa svojou výrobnou značkou, typom, prevedením a ďalšími vlastnosťami zhodovala s pôvodne odovzdanou vecou.
Ak by nešlo o neodstrániteľnú vadu, pre ktorú nie je možné vec riadne užívať ako vec bez vád, potom patrí kupujúcemu iba právo na zľavu z ceny veci.
Tu je ešte na mieste upozorniť na plynutie záručnej doby, resp. v ktorom okamihu je povinný preukázať oprávnenosť reklamácie už kupujúci a kedy platí zákonná domnienka, že vada existovala už v deň prevzatia veci kupujúcim. V súlade s predmetnou novelizáciou stanovuje priamo Občiansky zákonník domnienku, že aj keď nejde o vadu zjavnú už pri prevzatí plnenia, ale takú, ktorá sa prejaví do šiestich mesiacov odo dňa prevzatia plnenia, považuje sa za vadu, ktorá existovala už v deň prevzatia plnenia (táto domnienka však platí len vtedy, ak to neodporuje povahe veci alebo ak sa nepreukáže opak). Po uplynutí šesťmesačnej lehoty to musí preukázať kupujúci formou odborného posudku. Iba takýmto spôsobom môže kupujúci postupovať. Kupujúci sa môže odvolať proti neuznanej reklamácii na základe odborného posudku z autorizovanej skúšobne, ktorá doloží, že vada bola spôsobená nekvalitným materiálom alebo technológiou výroby. Predávajúci je v prípade posudku v prospech kupujúceho povinný zaplatiť sumu za posudok. Ten stojí približne 1 500 Sk.
Poznámka redakcie: § 52 – § 54, § 59 – § 60 zákona č. 40/1964 Zb.