HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Nákup automobilu platiteľom DPH zo zahraničia

V príspevku sa venujeme povinnostiam platiteľov DPH v prípade nákupu automobilov (nových aj používaných) zo zahraničia pri zdaňovaní týchto nákupov daňou z pridanej hodnoty.

Autori: Ing. Beáta Jarošová, PhD.
Právny stav od: 1. 1. 2008
Právny stav do: 31. 12. 2009
Dátum publikácie: 30. 10. 2008
Prameň: Daňový a účtovný poradca podnikateľa / DÚPP - 2008 / DÚPP - 15/2008
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Financie, finančné právo / Daňové a poplatkové právo



Podnikatelia (ale aj nepodnikatelia) v súčasnosti vo veľkej miere využívajú možnosť obstarania automobilu zo zahraničia, po vstupe SR do EÚ najmä z iného členského štátu EÚ. Zákon o dani z pridanej hodnoty č. 222/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon) sa venuje osobitne motorovým vozidlám, čo je premietnuté do rôznych povinností pri ich kúpe a predaji. Príspevok je venovaný obstaraniu automobilov (predovšetkým osobných) podnikateľmi, ktorí sa touto činnosťou zaoberajú v rámci predmetu podnikania, ale aj platiteľmi, pre ktorých je automobil „pracovným prostriedkom“.
Povinnosti, ale aj práva v súvislosti s DPH však vznikajú nielen podnikateľom, ale aj ostatným osobám – nepodnikateľom, ktorí nadobudnú alebo predajú nový dopravný prostriedok „z“, resp. „do“ iného členského štátu Európskej únie. V príspevku sa budeme zaoberať osobnými automobilmi a ostatnými pozemnými motorovými vozidlami, ako aj novými a ojazdenými motorovými vozidlami. 

1. Osobný automobil a jeho postavenie u platiteľa 

V prípade platiteľov, ktorých predmetom podnikania je nákup a predaj automobilov (predajcovia automobilov, autobazáre) alebo ich nájom (lízingové spoločnosti), je automobil bez rozdielu, či ide o osobný alebo iný automobil, považovaný za „klasický“ tovar, pri ktorom sa uplatňuje „bežný“ mechanizmus dane, ktorý je spojený s právom na odpočítanie pri kúpe (§ 49 ods. 8 zákona) a povinnosťou odviesť daň pri predaji, resp. s oslobodením od dane pri dodaní do iného členského štátu alebo vývoze do tretieho štátu. Odpočítanie dane pri kúpe v rámci „bežného“ režimu je spojené s nárokom na odpočítanie v zmysle podmienok podľa § 49 ods. 1 až 6 zákona

V prípade, ak by u uvedenej skupiny podnikateľov nedošlo k naplneniu pôvodného zámeru – t. j. k ďalšiemu predaju osobného automobilu alebo k jeho nájmu – sú povinní odviesť DPH, ktorú si odpočítali (§ 49 ods. 9), pretože nedošlo k splneniu podmienky, ktorá umožnila odpočítanie dane (výnimku zo zákazu odpočítania). Daň odvedú do štátneho rozpočtu v tom zdaňovacom období, v ktorom došlo k porušeniu podmienky. 

Ostatné kategórie podnikateľov, pre ktorých je automobil prostriedkom používaným pri podnikaní, ako sú napr. taxislužba alebo prevádzkovatelia autoškôl, musia v súvislosti s automobilom rozlišovať jeho kategóriu, resp. odlíšiť kategóriu M1 od iných kategórií. 

V prípade kúpy automobilu kategórie M1 títo platitelia nemajú nárok na odpočítanie DPH – vyplýva to z § 49 ods. 7 písm. a) zákona

Na druhej strane, aby bola zachovaná zásada neutrality dane, nemajú na základe ustanovenia § 42 zákona povinnosť v prípade predaja takéhoto osobného automobilu odviesť daň. 

2. Predaj a nákup používaných automobilov v rámci EÚ 

Pri kúpe alebo predaji už používaných osobných automobilov z jedného členského štátu do iného členského štátu je nevyhnutné rozlišovať osobné automobily, ktoré sú„novými dopravnými prostriedkami“ a osobné automobily, ktoré nie sú novými dopravnými prostriedkami – sú to ojazdené osobné automobily

Táto nutnosť vyplýva z toho, že pre nové dopravné prostriedky je v rámci spoločného európskeho trhu stanovený osobitný spôsob uplatňovania dane, platí teda rovnaký postup vo všetkých členských štátoch. Nové dopravné prostriedky sú také, ktoré už síce boli používané, ale spĺňajú stanovené dve kritériá. V prípade automobilov je to najazdenie najviac 6 000 km alebo čas uplynutý od prvého zaradenia do prevádzky do 6 mesiacov.  

Druh dopravného prostriedku 

Špecifikácia 

Kritériá pre označenie „nový“ dopravný prostriedok 

Pozemné motorové vozidlo 

  • objem motora väčší ako 48 cm3 alebo výkon väčší ako 7,2 kW 
  • určené na prepravu osôb a nákladov 
  • nemá najazdených viac ako 6 000 km alebo v čase jeho dodania neuplynulo šesť mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky 

Plavidlo 

  • dlhšie ako 7,5 m 
  • určené na prepravu osôb a nákladov 
  • s výnimkou námornej lode oslobodenej od dane podľa § 47 ods. 8 zákona o DPH 
  • nebolo prevádzkované na vode viac ako 100 hodín alebo v čase jeho dodania neuplynuli tri mesiace od jeho prvého uvedenia do prevádzky 

Lietadlo 

  • štartovacia hmotnosť je väčšia ako
    1 550 kg 
  • určené na prepravu osôb a nákladov 
  • s výnimkou lietadla oslobodeného
    od dane podľa § 47 ods. 10 zákona o DPH 
  • nenalietalo viac ako 40 prevádzkových hodín alebo v čase jeho dodania neuplynuli tri mesiace od jeho prvého uvedenia do prevádzky 

Z hľadiska uplatnenia mechanizmu DPH sa tiež rozlišuje, či dochádza k predaju celkom nového vozidla (ešte neuvedeného do prevádzky) alebo ojazdeného motorového vozidla ako použitého tovaru. Použitým tovarom (ojazdeným automobilom) sa podľa § 66 ods. 1 písm. c) zákona o DPH rozumie hnuteľný hmotný majetok, ktorý je vhodný na ďalšie použitie v nezmenenom stave alebo po oprave. 

2.1 Kupujúci v SR, ktorý nie je obchodníkom 

Pri kúpe alebo predaji ojazdeného osobného automobilu „z“ alebo „do“ iného členského štátu EÚ musí mať platiteľ pre správne uplatnenie dane ďalšie informácie týkajúce sa tohto automobilu. 

Je to z dôvodu, že v niektorých členských štátoch platí rovnaký zákaz v súvislosti s odpočtom DPH pri osobných automobiloch, ako je to v SR, v niektorých je obmedzený (napr. v Rakúsku si môžu odpočítať daň z osobných automobilov aj taxikári alebo majitelia autoškôl) a v niektorých členských štátoch tento zákaz vôbec neplatí. 

Aby platiteľ v SR vedel, či má uskutočniť „samozdanenie“ alebo môže uplatniť oslobodenie z nadobudnutia, resp. kúpa automobilu sa nepovažuje za nadobudnutie tovaru v SR, je nevyhnutné mať informáciu o tom, v akom režime predáva ojazdený automobil predajca. Táto informácia by mala vyplývať priamo z faktúry, avšak nie všetky členské štáty sú tak „prísne“ v súvislosti s povinnosťami platiteľov pri vystavovaní faktúr (lehoty na vystavenie, náležitosti faktúry), ako je tomu v SR. Preto ak nie je zrejmé z faktúry, v akom režime dane postupoval predávajúci, je potrebné, aby sa platiteľ – kupujúci, túto informáciu snažil zistiť, aby postupoval správne pri uplatňovaní DPH v SR. 

V prípade, že na faktúre chýba údaj o DPH, je potrebné, aby platiteľ, ktorý takúto faktúru dostal, poznal aj dôvod, na základe ktorého jeho dodávateľ z iného členského štátu DPH neuviedol. Na faktúre môže chýbať údaj o DPH z dôvodu, že: 

  • Ojazdený automobil považuje predávajúci za tovar ako ktorýkoľvek iný a uplatňuje oslobodenie od dane z dôvodu intrakomunitárneho dodania tovaru 

Bude to prípad tých členských štátov, v ktorých neplatí zákaz odpočítania DPH pri obstaraní osobného automobilu, ale tiež prípady, kedy uvedený zákaz všeobecne síce platí, ale predajca je obchodník, ktorý používa bežný spôsob zdanenia (nie rozdielový), alebo napr. lízingová spoločnosť. To znamená, že platiteľ (aj ten, ktorý nie je predajcom automobilov) takéhoto štátu si pri kúpe osobného automobilu na účely svojho podnikania uplatnil DPH, pri následnom predaji kupujúcemu do SR dodanie: 

  • podlieha dani vo výške sadzby platnej v danom členskom štáte, ak kupujúci v SR nie je osobou identifikovanou pre DPH, 
  • je oslobodenéod dane, ak kupujúci je osoba identifikovaná pre daň. Na faktúre by mal byť uvedený odkaz na príslušné ustanovenie zákona o DPH platného v danom členskom štáte alebo na článok 138 Smernice 2006/112/ES (od 1. 1. 2007), resp. do 31. 12. 2006 to bol článok 28c(A) Šiestej smernice Rady 77/388/EHS.  

V tomto prípade platiteľ v SR ako kupujúci je povinný odviesť DPH – vykonať „samozdanenie“ v zmysle § 20 zákona o DPH. Ak ide o osobný automobil, nárok na odpočítanie dane nemá [§ 49 ods. 7 písm. a)], ak ide o iný ako osobný automobil, nárok na odpočítanie dane si uplatní podľa účelu použitia (§ 49 ods. 2 až 4). 

Aj v prípade, ak si predávajúci z iného členského štátu nesplní povinnosť informovať kupujúceho o svojom daňovom režime na faktúre, v záujme správneho postupu pri uplatnení zákona o DPH v SR je slovenský platiteľ povinný zistiť si túto skutočnosť. 

PRÍKLAD č. 1: 
Nemecký podnikateľ predáva osobný automobil, ktorý používal vo firme na účely podnikania, slovenskému platiteľovi. Nemecký zákon umožňuje odpočítať DPH z kúpy osobného automobilu určeného na účely podnikania (v prípade, ak je používaný aj na iný ako podnikateľský účel, môže si odpočítať DPH vo výške 50 %). Pri predaji neuplatnil DPH, pričom na faktúre by mal byť uvedený dôvod, t. j. odkaz na nemecký zákon o DPH alebo smernicu, ktorá oslobodzuje dodanie tovaru do iného členského štátu osobe identifikovanej pre DPH. 
Slovenský platiteľ uskutočnil nadobudnutie tovaru v SR, z ktorého je povinný uplatniť slovenskú DPH. Daňová povinnosť mu vznikne podľa § 20 zákona č. 222/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, nárok na odpočítanie dane mu však neumožňuje § 49 ods. 7 písm. a)

PRÍKLAD č. 2: 
Česká lízingová spoločnosť predáva osobný automobil, pri ktorom došlo zo strany nájomcu k predčasnému ukončeniu lízingu. Kúpený bol pred 12 mesiacmi, lízingová spoločnosť si uplatnila odpočet DPH (umožňuje to český zákon z titulu predmetu jej činnosti). Tento ojazdený osobný automobil predáva slovenskému platiteľovi DPH, k cene nie je uplatnená česká daň. Na faktúre by mal byť uvedený údaj (odkaz na český zákon alebo smernicu), z ktorého vyplýva, že zo strany českej spoločnosti dochádza k intrakomunitárnemu dodaniu oslobodenému od dane. 
Na základe tejto skutočnosti je slovenský platiteľ povinný uplatniť DPH z titulu nadobudnutia tovaru – vykonať „samozdanenie“, odpočítanie dane mu však zákon neumožňuje.
 

  • Na ojazdený automobil sa v danom členskom štáte vzťahuje podobný režim v súvislosti s osobnými automobilmi, ako platí v SR 

Je to prípad tých členských štátov, v ktorých platí zákaz odpočítania DPH pri osobných automobiloch, pričom zároveň pri ich predaji nevzniká povinnosť odviesť daň (platí to napr. v Českej republike, Grécku). 

Ak platiteľ v SR kúpi ojazdený osobný automobil z takéhoto štátu, potom v kúpnej cene je obsiahnutá DPH členského štátu predávajúceho, pretože si ju pri kúpe neodpočítal. Podľa slovenského zákona o DPH sa na takéto nadobudnutie vzťahuje oslobodenie podľa § 44 písm. a) zákona o DPH (podľa ktorého oslobodené od dane je nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu, ak by dodanie takého tovaru platiteľom v tuzemsku bolo oslobodené od dane). 

Ak platiteľ oslobodí od dane nadobudnutie ojazdeného automobilu podľa § 44 zákona o DPH, mal by vedieť preukázať skutočnosti viažuce sa na toto oslobodenie a mal by mať vedomosť o tom, že dodávateľ uplatnil pri predaji ojazdeného automobilu oslobodenie od dane bez nároku na odpočítanie vo svojom členskom štáte. 

PRÍKLAD č. 3: 
Český podnikateľ predáva osobný automobil kúpený pred dvoma rokmi s českou DPH slovenskému platiteľovi DPH za cenu 500 000 Kč. Automobil nespĺňa kritériá nového dopravného prostriedku. Pri kúpe automobilu si český podnikateľ neuplatnil odpočet DPH v zmysle českého zákona o DPH, pri predaji preto neuplatní českú DPH. Slovenský platiteľ uskutoční nadobudnutie tovaru, ktorý v SR nezdaňuje, pretože uvedená cena v sebe zahŕňa neodpočítanú českú daň. 

  • Ojazdený automobil predáva obchodník – autobazár, ktorý používa osobitný režim zdanenia 

V rámci osobitného režimu zdaňuje len rozdiel medzi predajnou a nákupnou cenou (zdaňuje prirážku), na faktúre nemôže uvádzať výšku dane z dôvodu, že pri tomto režime nevznikne kupujúcemu nárok na odpočítanie DPH (bez ohľadu na to, či ide o osobný alebo iný automobil). 

Na faktúre by mal byť odkaz na príslušné ustanovenie zákona o DPH daného štátu alebo článok 313 Smernice 2006/112/ES. Podľa § 66 ods. 14 zákona o DPH sa kúpa ojazdeného osobného automobilu z iného členského štátu od predávajúceho, ktorý pri predaji použil osobitnú úpravu uplatňovania dane – zdanenie prirážky, nepovažuje za nadobudnutie tovaru v SR z iného členského štátu, ktoré je predmetom dane. 

Platiteľ DPH v SR, ktorý kúpi takýto ojazdený automobil, nemá povinnosť odviesť daň v SR, pretože daň už bola odvedená v štáte predávajúceho. 

PRÍKLAD č. 4: 
Slovenský platiteľ kúpi od českého platiteľa – majiteľa autobazáru, osobný automobil, ktorý má najazdených 10 000 km a bol uvedený prvýkrát do prevádzky pre 6 mesiacmi, za cenu 340 000 Kč (nie je to nový dopravný prostriedok). Autobazár ho kúpil od českého občana za 310 000 Kč, použil osobitnú úpravu zdanenia, t. j. zdanenie rozdielu medzi kúpnou a predajnou cenou. To znamená, že pri predaji zdanil sumu 30 000 Kč, ktorá je považovaná za sumu s daňou, DPH (4 790 Kč) odviedol do českého štátneho rozpočtu. 
Slovenský platiteľ neuplatňuje DPH. 

PRÍKLAD č. 5: 
Slovenský platiteľ (nemá v predmete podnikania nákup a predaj automobilov) kúpil ojazdený osobný automobil v nemeckom autobazári, ktorý je platiteľom DPH, a uplatnil bežný mechanizmu zdanenia, pretože automobil kúpil v Nemecku od platiteľa dane. 
Nemecký platiteľ – autobazár, považuje dodanie osobného automobilu za „bežnú“ intrakomunitárnu dodávku oslobodenú od DPH. 
Pre slovenského platiteľa to znamená, že uskutočnil intrakomunitárne nadobudnutie tovaru a je povinný priznať DPH z nadobudnutia. Právo na odpočítanie podľa § 49 ods. 7 písm. a) zákona o DPH nemá.
 

  • Predávajúci osobného automobilu z iného členského štátu EÚ nie je platiteľom DPH 

Ak na faktúre nie je uvedená DPH z tohto dôvodu, potom platiteľ v SR neuskutočnil nadobudnutie tovaru podľa § 11 zákona o DPH (z dôvodu, že dodávateľ nie je osoba identifikovaná pre daň v inom členskom štáte), nadobudnutie osobného automobilu nie je v SR vôbec predmetom dane, preto neuplatňuje z kúpy takéhoto automobilu v SR daň. 

2.2 Kupujúci, ktorý je obchodníkom 

Podstata uplatnenia osobitnej úpravy zdaňovania pri použitom tovare spočíva v tom, že platiteľ dane má právo uplatniť tento režim zdanenia len v tom prípade, ak na predchádzajúcom stupni nebola uplatnená daň z pridanej hodnoty.  

Táto skutočnosť je vyjadrená v § 66 ods. 2 zákona o DPH, z ktorého vyplýva, že platiteľ je povinný použiť osobitnú úpravu, ak kúpi ojazdené vozidlo: 

  • od osoby identifikovanej pre daň, ktorá voči nemu uplatní oslobodenie od dane bez nároku na odpočítanie dane (§ 42 zákona o DPH alebo obdobného ustanovenia zákona platného v inom členskom štáte), alebo 
  • od osoby neidentifikovanej pre daň, alebo 
  • od iného obchodníka. 

Povinnosť použiť osobitnú úpravu dane v podstate znamená oprávnenie uplatniť túto úpravu, pretože následne, ak platiteľ splní podmienky použitia § 66 zákona o DPH, môže sa rozhodnúť použiť bežný režim dane, ale už s uplatnením dane zo základu dane podľa § 22 zákona o DPH a nie z rozdielu medzi predajnou a kúpnou cenou. 

PRÍKLAD č. 6: 
Platiteľ dane, ktorý obchoduje s ojazdenými vozidlami, osobné motorové vozidlá nakupuje v tuzemsku a aj v iných členských štátoch, pričom nejde o nové dopravné prostriedky. Pri predaji ojazdených motorových vozidiel platiteľ dane uplatňuje len osobitný režim zdaňovania podľa § 66 ods. 3 zákona o DPH, a to bez ohľadu na režim, ktorý použil jeho dodávateľ. Uskutočnil nasledujúce nákupy: 

1. nákup od dodávateľa z ČŠ 1 s uvedením IČ DPH 

Dodávateľ na faktúre vyhotovenej pre platiteľa dane uviedol: Régime particulier de la marge, TVA non – deductible, čo podľa úradného prekladu predloženého platiteľom znamená: Osobitný režim marže, DPH nededukčná. Platiteľ nepostupoval pri nadobudnutí vozidla podľa § 11§ 49 zákona o DPH, teda nezdanil nadobudnutie vozidla a neuplatnil si odpočítanie dane. Pri predaji ojazdeného vozidla postupoval podľa § 66 ods. 3 zákona o DPH, podľa ktorého je základom dane kladný rozdiel medzi predajnou cenou a kúpnou cenou znížený o daň. 

Postup platiteľa dane bol správny, keďže toto vozidlo bolo kúpené od obchodníka z iného členského štátu, ktorý uplatnil pri predaji osobitnú úpravu zdaňovania použitého tovaru. V takomto prípade nejde v zmysle ustanovenia § 66 ods. 14 zákona o DPH o nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu podľa § 11. Platiteľ dane bol pri predaji tohto vozidla povinný použiť osobitnú úpravu podľa § 66 zákona o DPH, i keď v konečnom dôsledku mu toto ustanovenie v ods. 11 umožňuje použiť bežný režim dane. Platiteľ dane mohol v danom prípade použiť osobitnú úpravu zdanenia, základom dane pri predaji vozidla nadobudnutého od iného obchodníka, ktorý uplatnil „maržový“ systém zdanenia, je rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou. 

2. nákup od dodávateľa z ČŠ 2 s uvedením IČ DPH 

Dodávateľ na faktúre vyhotovenej pre platiteľa dane uviedol: Exempté de TVA Belge – Livraison Intracommunautaire (art 39 bis du CTVA), čo podľa úradného prekladu znamená: Oslobodené od belgickej DPH – dodávka v rámci spoločenstva (článok 39 bis CTVA). Nákupnú cenu automobilu platiteľ prepočítal kurzom platným v deň vystavenia faktúry. Pri uvedenom nákupe platiteľ zdanil nadobudnutie tovaru podľa § 20 zákona o DPH a túto daň si odpočítal. Pri predaji ojazdeného vozidla postupoval podľa § 66 ods. 3 zákona o DPH, kedy daň odviedol zo základu dane, ktorý predstavoval kladný rozdiel medzi predajnou cenou a kúpnou cenou znížený o daň. 

V prípade nadobudnutia ojazdeného automobilu, ktorý bol prepravený do tuzemska z iného členského štátu, od osoby identifikovanej pre daň v inom členskom štáte, ktorá uplatnila voči platiteľovi oslobodenie od dane s nárokom na odpočítanie dane, keďže ide o dodávku tovaru v rámci spoločenstva (oslobodená dodávka v štáte dodania a zdanenie nadobudnutia v štáte určenia), platiteľ dane postupoval správne, keď zdanil nadobudnutie tohto automobilu. Postup platiteľa dane pri predaji ojazdeného automobilu, ktorý bol nadobudnutý v tuzemsku z iného členského štátu od osoby identifikovanej pre daň a pri ktorom bolo správne zdanené nadobudnutie tovaru, nie je v súlade so zákonom o DPH. Ojazdené motorové vozidlo nebolo dodané osobou uvedenou v § 66 ods. 2 zákona o DPH, a preto platiteľ dane nemohol uplatniť osobitnú úpravu dane pri jeho ďalšom predaji. V tomto prípade bola na predchádzajúcom stupni uplatnená DPH (zdanenie nadobudnutia tovaru). Základ dane pri predaji predmetného vozidla v SR sa určí podľa § 22 zákona o DPH

3. nákup od dodávateľa z ČŠ 3 s uvedením IČ DPH 

Na zahraničnej faktúre dodávateľ uviedol text, ktorý podľa úradného prekladu faktúry znamená: Dodávka vnútri spoločenstva oslobodená od dane podľa článku č. 6 (1) zákona o dani z obratu. 

Platiteľ dane prepočítal nákupnú cenu automobilu kurzom platným v deň vystavenia faktúry a zdanil nadobudnutie tovaru podľa § 20 zákona o DPH. Platiteľ dane zároveň uplatnil odpočítanie dane v zmysle § 49 zákona o DPH. Pri predaji ojazdeného vozidla postupoval podľa § 66 ods. 3 zákona o DPH a predaj zdanil zo základu dane, ktorým bol kladný rozdiel medzi predajnou cenou a kúpnou cenou znížený o daň. 

Ide o nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu, ak bol tovar prepravený do tuzemska z iného členského štátu a dodávateľ je osobou identifikovanou pre daň v inom členskom štáte, ktorý uplatnil oslobodenie od dane z dôvodu, že má byť zdanené nadobudnutie tovaru v SR. Dodávateľ uviedol tieto dodávky aj do súhrnného výkazu. Keďže predaju ojazdeného automobilu v tuzemsku predchádzalo zdanenie jeho nadobudnutia v tuzemsku, nemôže platiteľ dane pri predaji uplatniť osobitnú úpravu zdaňovania podľa § 66 zákona o DPH. Aj v tomto prípade mala byť DPH uplatnená zo základu dane podľa § 22 zákona o DPH

3. Informácia o identifikácii pre DPH 

Pri uplatňovaní DPH v rámci obchodovania medzi členskými štátmi (a platí to nielen v súvislosti s automobilmi) je dôležité mať informáciu o tom, či predávajúci (alebo kupujúci) je osobou identifikovanou pre DPH. 

Podľa Smernice 2006/112/ES (článok 214) členské štáty prijmú opatrenia potrebné na identifikovanie zdaniteľných osôb pomocou individuálneho čísla. V zmysle článku 215 každé individuálne identifikačné číslo DPH musí mať predponu podľa normy ISO č. 3166 alfa 2, pomocou ktorého je možné identifikovať členský štát, ktorý toto identifikačné číslo vydal. Grécko je oprávnené používať predponu „EL“. 

Štruktúra identifikačného čísla DPH 

Členský štát 

Štruktúra čísla 

Formát čísla 

Belgicko 

BE999999999 alebo 
BE9999999999 

9 číslic alebo 10 číslic 

Cyprus 

CY99999999L 

1 skupina 9 znakov 

Česká republika 

CZ99999999 alebo 
CZ999999999 alebo 
CZ9999999999 

1 skupina 8, 9 alebo 10 číslic 

Dánsko 

DK99 99 99 99 

4 skupiny 2 číslic 

Estónsko 

EE999999999 

1 skupina 9 číslic 

Fínsko 

FI99999999 

1 skupina 8 číslic 

Francúzsko 

FRXX 999999999 

1 skupina 2 znakov, 1 skupina 9 číslic 

Grécko 

EL999999999 

1 skupina 9 číslic 

Holandsko 

NL999999999B99 (1) 

1 skupina 12 znakov 

Írsko 

IE9S99999L 

1 skupina 8 znakov 

Litva 

LT999999999 alebo LT999999999999 

1 skupina 9 číslic alebo 1 skupina 12 číslic 

Lotyšsko 

LV99999999999 

1 skupina 11 číslic 

Luxembursko 

LU99999999 

1 skupina 8 číslic 

Maďarsko 

HU99999999 

1 skupina 8 číslic 

Malta 

MT99999999 

1 skupina 8 číslic 

Nemecko 

DE999999999 

1 skupina 9 číslic 

Poľsko 

PL9999999999 

1 skupina 10 číslic 

Portugalsko 

PT999999999 

1 skupina 9 číslic 

Rakúsko 

ATU99999999 (2) 

1 skupina 9 znakov 

Slovenská republika 

SK9999999999 

1 skupina 10 číslic 

Slovinsko 

SI99999999 

1 skupina 8 číslic 

Španielsko 

ESX9999999X (3) 

1 skupina 9 znakov 

Švédsko 

SE999999999999 

1 skupina 12 číslic 

Taliansko 

IT99999999999 

1 skupina 11 číslic 

Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska 

GB999 9999 99 alebo 
GB999 9999 99 999 (4) alebo 
GBGD999 (5) alebo 
GBHA999 (6) 

1 skupina 3 číslic, 1 skupina 4 číslic a 1 skupina 2 číslic alebo uvedené + 
1 skupina 3 číslic alebo 
1 skupina 5 znakov 

(1) Desiate miesto za predponou je vždy „B“ 
(2) Prvé miesto za prefixom je vždy „U“ 
(3) Prvý a posledný znak môže byť numerický alebo alfanumerický, ale oba znaky nemôžu byť numerické 
(4) Identifikuje obchodníkov s pobočkami („branch travers“) 
(5) Vládne rezorty 
(6) Zdravotnícke organizácie 

Sadzby DPH v členských štátoch EÚ 

Členský štát 

Sadzba dane 

Extra znížená 

Znížená 

Základná 

Belgicko 

  

6/12 

21 

Česká republika 

  

19 

Dánsko 

     

25 

Nemecko 

  

19 

Estónsko 

  

18 

Grécko 

4,5 

19 

Španielsko 

16 

Francúzsko 

2,1 

5,5 

19,6 

Írsko 

4,8 

13,5 

21 

Taliansko 

10 

20 

Cyprus 

  

5/8 

15 

Litva 

  

18 

Lotyšsko 

  

5/9 

18 

Luxembursko 

15 

Maďarsko 

  

20 

Malta 

  

18 

Holandsko 

  

19 

Rakúsko 

  

10 

20 

Poľsko 

22 

Portugalsko 

  

5/12 

21 

Slovinsko 

  

8,5 

20 

Slovenská republika 

  

10 

19 

Fínsko 

  

8/17 

22 

Švédsko 

  

6/12 

25 

Veľká Británia 

  

17,5 

Bulharsko 

  

20 

Rumunsko 

  

19 

4. Dodanie a nadobudnutie nového dopravného prostriedku v rámci členských štátov EÚ 

V rámci EÚ sa v zmysle spoločných pravidiel zakotvených v Smernici Rady 2006/112/ES uplatňuje výnimka zo všeobecných pravidiel zdaňovania DPH – platí, že nové dopravné prostriedky sa vždy zdaňujú v štáte určenia (spotreby). 

Zákon o DPH v ustanovení § 11 ods. 11 a 12 vymedzuje, čo sa pre účely DPH rozumie dopravným prostriedkom a za akých podmienok spĺňa dopravný prostriedok definíciu nového dopravného prostriedku. 

V prípade pozemného motorového vozidla (zdvihový objem motora viac ako 48 cm3 alebo s výkonom väčším ako 7,2 kW a je určené na prepravu osôb alebo nákladov) ide o nový dopravný prostriedok vtedy, ak nemá najazdených viac ako 6 000 km alebo v čase jeho dodania neuplynulo 6 mesiacov od jeho prvého uvedenia do prevádzky. 

4.1 Nadobudnutie nového dopravného prostriedku v SR z iného členského štátu 

Z ustanovenia § 11 ods. 3 zákona vyplýva, že predmetom dane je nadobudnutie nového dopravného prostriedku za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu, pričom nezáleží na tom, kto (aká osoba – či je to podnikateľ, rozpočtová organizácia alebo občan) je nadobúdateľom a nezáleží na hodnote. Nadobúdateľ je povinný zdaniť nadobudnutie sadzbou dane 19 % platnou v SR. 

Uvedené sa však týka tých prípadov, keď sú splnené kritériá určené zákonom pre nový dopravný prostriedok (§ 11 ods. 12 zákona) a tento je prepravený predávajúcim alebo kupujúcim do SR. 

4.2 Vznik daňovej povinnosti 

Osoba, ktorá je registrovaná pre daň podľa § 4 až § 7 zákona 

Daňová povinnosť vznikne pri nadobudnutí nového dopravného prostriedku v zmysle § 20 ods. 1 zákona, t. j.: 

  • 15. deň kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, kedy sa uskutočnilo nadobudnutie alebo 
  • dňom vyhotovenia faktúry, ak bola vyhotovená pred 15. dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, kedy sa uskutočnilo nadobudnutie tovaru. 

Daňové priznanie podá osoba registrovaná podľa § 4 až § 6 zákona do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia, v ktorom vznikla daňová povinnosť z nadobudnutia. 

Osoba registrovaná podľa § 7 zákona podá daňové priznanie do 25 dní po skončení kalendárneho mesiaca, v ktorom vznikla daňová povinnosť z nadobudnutia, v tej istej lehote je povinnosť daň zaplatiť. 

Osoba, ktorá nie je registrovaná podľa § 4 až § 7 zákona 

Daňová povinnosť vzniká dňom nadobudnutia nového dopravného prostriedku (§ 20 ods. 3 zákona). 

Kupujúci, ktorý nie je osobou registrovanou pre DPH (napr. občan), je povinný odviesť daň do štátneho rozpočtu SR, v súvislosti s tým má povinnosť (napriek tomu, že nemá žiadnu registráciu) podať daňové priznanie, a to v skrátenej lehote – do 7 dní od nadobudnutia (§ 78 ods. 4 zákona). V rovnakej lehote je povinný vypočítanú daň aj zaplatiť na účet daňového úradu. Ak dodávateľ požaduje platbu v cudzej mene, kupujúci – nadobúdateľ, je povinný vypočítať daň v slovenských korunách podľa § 26 zákona. Kupujúci vyznačí dôvod podania daňového priznania na jeho prvej strane (iná osoba povinná podať daňové priznanie podľa § 78 ods. 3 a 4 zákona). 

Prípadné darovanie nového dopravného prostriedku z členského štátu nie je predmetom dane (nie je to dodanie za protihodnotu), darovanie sa neuvádza ani do daňového priznania. 

Vydanie evidenčného čísla motorového vozidla osobám, ktoré nie sú registrované pre DPH, je podmienené preukázaním zaplatenia DPH. Osoby, ktoré sú registrované pre daň, sa pri vydávaní evidenčného čísla preukážu osvedčením o registrácii. 

Každá osoba, ktorá nadobudne nový dopravný prostriedok z iného členského štátu, je povinná k daňovému priznaniu priložiť aj úradne overenú kópiu dokladu o kúpe nového dopravného prostriedku (§ 78 ods. 5 zákona), prípadne na požiadanie aj ďalšie informácie. 

Podľa § 76 ods. 3 zákona je každá osoba, ktorá nadobudne nový dopravný prostriedok z iného členského štátu, povinná uchovávať faktúry o kúpe po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, v ktorom došlo ku kúpe. 

PRÍKLAD č. 7: 
Občan zo SR si zakúpil v bazári v Českej republike ojazdené motorové vozidlo, ktoré malo najazdených 50 000 km a dobu od prvého uvedenia do prevádzky 1 rok. Bazár (platiteľ dane) predal motorové vozidlo s českou DPH. Ak ide o obchodníka, ktorý uplatňuje osobitnú úpravu (rozdielový spôsob zdanenia), nemôže na faktúre samostatne uviesť DPH. 
Slovenskému občanovi nevznikla v SR daňová povinnosť ani povinnosť podať daňové priznanie. 

PRÍKLAD č. 8: 
Iný občan zo SR si zakúpil (dňa 18. 9. 2008) v tom istom bazári v ČR motorové vozidlo, ktoré malo najazdených 10 000 km a dobu od prvého uvedenia do prevádzky 5 mesiacov. Vozidlo si prepravil sám do SR. V tomto prípade bazár, ktorý uplatňoval bežný mechanizmus DPH (nie rozdielový spôsob zdanenia), uskutočnil dodanie nového dopravného prostriedku oslobodené od dane (intrakomunitárne dodanie), je povinný vyhotoviť pre kupujúceho faktúru, z ktorej vyplýva, že ide o oslobodené dodanie a titul oslobodenia. Následne postupuje kupujúci v zmysle § 26, § 20 ods. 3 zákona o DPH a podá daňové priznanie do 25. 9. 2008 (do 7 dní od nadobudnutia), v uvedenej lehote vypočítanú výšku DPH odvedie na účet daňového úradu. 

Osobitný režim platný pre nové dopravné prostriedky sa v zmysle § 11 ods. 12 zákona uplatňuje u predajcov, ktorí predávajú celkom nové dopravné prostriedky alebo ojazdené s podmienkou, že spĺňajú kritérium najazdených kilometrov (do 6 000 km) alebo časové kritérium (6 mesiacov od prevého uvedenia do prevádzky. 

4.3 Vydávanie potvrdení daňovým úradom pri nadobudnutí nového dopravného prostriedku 

Podľa § 88b zákona č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov motorové vozidlo, ktoré je novým dopravným prostriedkom nadobudnutým v tuzemsku z iného členského štátu Európskej únie, okresný dopravný inšpektorát prihlási do evidencie vozidiel len po predložení potvrdenia vydaného daňovým úradom o zaplatení DPH v tuzemsku z nadobudnutia nového dopravného prostriedku. 

Takéto potvrdenie sa nevyžaduje, ak vlastník vozidla predloží osvedčenie o registrácii pre DPH a potvrdenie daňového úradu o tom, že informoval daňový úrad o nadobudnutí nového dopravného prostriedku z iného členského štátu Európskej únie. 

V zmysle citovaného ustanovenia § 88b zákona č. 315/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov daňové úrady vydávajú uvedené potvrdenia na základe žiadosti nového vlastníka vozidla, ktoré je novým dopravným prostriedkom nadobudnutým z iného členského štátu EÚ. 

Vydanie potvrdenia o zaplatení DPH osobe, ktorá nie je registrovaná pre DPH 

Daňový úrad na základe žiadosti osoby, ktorá nie je registrovaná pre DPH a ktorá môže byť podaná písomne alebo ústne do zápisnice u správcu dane, vydá potvrdenie o zaplatení DPH, ak žiadateľ splnil povinnosť vyplývajúcu zo zákona o DPH a zaplatil daň z pridanej hodnoty. Vydanie potvrdenia daňovým úradom o zaplatení dane podlieha správnemu poplatku podľa položky 2 písm. a) sadzobníka správnych poplatkov v sume 50 Sk. 

Potvrdenie daňového úradu o tom, že osoba registrovaná pre DPH informovala daňový úrad o nadobudnutí nového dopravného prostriedku 

Na základe podania informácie, ktorá môže byť podaná písomne alebo ústne do zápisnice u správcu dane, o nadobudnutí nového dopravného prostriedku osobou registrovanou pre daň daňový úrad potvrdí prijatie takéhoto podania podľa § 20 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. Daňový úrad nevydáva osobitné potvrdenie o tom, že osoba registrovaná pre daň z pridanej hodnoty informovala daňový úrad o nadobudnutí nového dopravného prostriedku.  

Potvrdením daňového úradu je kópia podanej informácie osoby registrovanej pre daň o nadobudnutí nového dopravného prostriedku, na ktorej daňový úrad potvrdil prijatie podľa § 20 zákona č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov. Uvedený postup daňového úradu nepodlieha správnemu poplatku. 

4.4 Finančný prenájom dopravných prostriedkov 

Špecifický postup pri uplatňovaní DPH platí pri finančnom prenájme dopravných prostriedkov do iného členského štátu EÚ, resp. z iného členského štátu EÚ. 

Za nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu sa podľa § 11 ods. 1 zákona o DPH s účinnosťou od 1. 1. 2008 považuje aj prevzatie tovaru na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci, ak sa v členskom štáte prenajímateľa považuje odovzdanie predmetu nájmu za dodanie tovaru do iného členského štátu oslobodené od dane (do 31. 12. 2007 sa uvedené vzťahovalo len na nové dopravné prostriedky). 

Rovnako podľa § 8 ods. 7 zákona o DPH s účinnosťou od 1. 1. 2008 sa za dodanie tovaru považuje aj odovzdanie hnuteľného hmotného majetku všeobecne (teda nielen nového dopravného prostriedku, ako tomu bolo do 31. 12. 2007) platiteľom na základe nájomnej zmluvy s dojednaným právom kúpy prenajatej veci, ak sa v členskom štáte nájomcu považuje prevzatie predmetu nájmu za nadobudnutie tovaru z iného členského štátu, ktoré je predmetom dane. Prenajímateľ – platiteľ v SR, uskutoční dodanie tovaru oslobodené od dane podľa § 43 zákona o DPH, ak je finančný nájom realizovaný voči osobe identifikovanej pre DPH. Daň bude odvedená v členskom štáte nájomcu (uskutoční samozdanenie). 

Takýto osobitný postup bol prijatý z dôvodu, že členské štáty nemajú rovnaký prístup k nájomným zmluvám s dojednaným právom kúpy, pretože niektoré členské štáty odovzdanie predmetu nájomnej zmluvy považujú za dodanie tovaru, kým iné členské štáty (aj SR) to považujú za poskytovanie služby (prenájom).  

To znamená, že ak by v členskom štáte prenajímateľa bol finančný lízing považovaný za dodanie služby, potom by slovenský platiteľ – nájomca, prijal službu (opakované plnenie). V zmysle princípov vyplývajúcich zo Smernice 2006/112/ES je miesto dodania služby – nájmu dopravných prostriedkov, v členskom štáte, v ktorom má sídlo prenajímateľ. Znamená to, že nájom by bol fakturovaný s DPH príslušného členského štátu. 

Vyššie uvedeným spôsobom uplatňovania dane sa predíde situáciám, aby finančný prenájom nebol zdanený ani v jednom z členských štátov obchodných partnerov, resp. aby bol zdanený v oboch štátoch (nezdanenie alebo duplicita zdanenia). 

PRÍKLAD č. 9: 
Platiteľ DPH v SR uzatvoril dňa 8. 3. 2008 zmluvu o kúpe prenajatej veci – osobného automobilu, s českým prenajímateľom (platiteľ DPH v ČR). Zmluva je uzatvorená na 36 mesiacov, dohodnuté sú mesačné platby. 
Nájomca si prevzal automobil dňa 1. 4. 2008, v tento deň vyhotovil prenajímateľ aj faktúru, ktorá obsahuje celkovú sumu dohodnutých splátok a poplatok za vypracovanie zmluvy. 
Slovenskému platiteľovi vznikla daňová povinnosť dňa 1. 4. 2008 v súlade s ustanovením § 20 zákona o DPH (dňom vyhotovenia faktúry), základom dane je suma uvedená na faktúre. Vzhľadom na to, že predmetom nájmu je osobný automobil, platiteľ si nemôže priznanú DPH odpočítať v zmysle § 49 ods. 7 písm. a) zákona o DPH

Autor: Ing. Beáta Jarošová, PhD.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.