DISKUSNÝ PRÍSPEVOK
JUDr. Peter Sepeši
Zakladajúci člen UčPS
E-mail: peter.sepesi@gmail.com
UčPS tím
Úvod
Tento prehľad progresívnych zmien, ktoré priniesol zákon o športe z roku 2015, bol spracovaný už dávnejšie.
Je však nadčasový a predstavuje ďalší dobrý podnet na zamyslenie a diskusiu o tom, aký vlastne tento zákon je, aké obsahuje pravidlá, čo prinášajú slovenskému športu, aké garancie, istoty a štandardy.
Rozhodli sme sa prehľad zmien zverejniť v čase prípravy novely zákona o športe, aby sme si pripomenuli mnohé pozitíva, ktoré priniesol do prostredia slovenského športu nový zákon o športe účinný od roku 2016.
Osobitne hodnotný ostane už navždy najmä participatívny spôsob, akým bol návrh tohto zákona pripravovaný niekoľko rokov so širokým zapojením expertov na rôzne oblasti súvisiace so športom. Od legislatívneho zámeru, k tézam až po paragrafové znenie s dôvodovou správou.
Na druhej strane je však potrebné povedať, že ľudia, vrátane tých v športe, vo všeobecnosti nemajú radi zmeny, zmeny pravidiel, zmeny zaužívaných postupov či vzorcov správania, nevynímajúc pravidlá získavania a rozdeľovania prostriedkov, štátnych prostriedkov na šport.
Tí, ktorí sa v starom systéme pravidiel fungovania a najmä financovania športu cítili komfortne – mali v ňom moc a prístup k štátnym prostriedkom, tí nový systém pravidiel založený na dohode so štátom: „Transparentnosť športu výmenou za viac štátnych prostriedkov pre šport“ nepotrebovali, ani nechceli. Hoci nahlas skutočné dôvody odmietania novej zákonnej úpravy pre oblasť športu, povedať nemohli.
Samotná skutočnosť, že šport vyvolal celospoločenskú diskusiu a aj napriek tomu, že bolo krátko pred voľbami zákon o športe kódexového typu si získal okrem podpory a dôvery veľkej časti športovej obce aj podporu absolútnej väčšiny zákonodarcov (hlasovalo zaň 133 zo 136 prítomných poslancov) zvýšila kredit športu v spoločnosti.
V médiách bolo po prijatí zákona o športe poukazované pomerne často a jednostranne na nedostatky zákona o športe, ktoré v ňom určite sú (veď zákon je len kompromisom toho, na čom sa dokázali všetky záujmové skupiny vrátane poslancov dohodnúť).
Považujeme však za správne, aby si odborná i laická verejnosť mohla vytvoriť názor na základe širšieho množstva faktov a argumentov, a nie iba tých negatívnych, často skreslených či podsúvaných tak, aby vyhovovali želanému mediálnemu obrazu zákona o športe a jeho tvorcov, ako je to žiaľ na Slovensku aj dnes bežné.
Buďme hrdí na svoju prácu a rešpektujme prácu iných, vždy nájdeme aj rezervy či nedostatky, ktoré sú niekedy dôsledkom chýbajúceho poznania či skúsenosti, niekedy sú výsledkom kompromisu či ultimáta tých, ktorí majú rozhodujúci vplyv.
Bez ohľadu na to, ktorá strana „vládla“ v príslušnom rezorte, skúsme nadviazať pri prevzatí pomyselnej vlajky na ministerstvách na to dobré a odstraňovať nedostatky, skúsme ísť cestou evolúcie.
Veď „tí predchádzajúci“ boli možno síce z inej politickej strany, urobili možno aj zlé rozhodnutia (kto ich neurobí), ale tiež to boli len takí istí Slováci, ktorí iba dočasne vykonávali správu vecí verejných v danom rezorte.
A štátni úradníci s ich expertízou a historickou pamäťou, tí tam často zostávajú dlhé roky, tak ich zapojme do odborných procesov čo najviac.
Skúsme ísť cestou evolúcie, a nie cestou niekedy až dogmatického negovania doterajšej práce politických súperov a cestou revolúcie, ktorá v konečnom dôsledku znamená, že občan – volič a organizácie majú neustále menené pravidlá ich života.
Prehľad
„Pravdu treba skoro vždy hľadať niekde uprostred …
… na základe faktov.“
(aby to bola pravda, a nie mediálne vytváraný obraz na želanie)
Zákonná definícia „verejného záujmu v športe“
„Zákonodarca v § 2 ZoŠ vymedzil pre celú slovenskú spoločnosť zákonný rámec pre podporu športu z verejných prostriedkov.“
133 % + nárast štátnej podpory športu
„Do r. 2015 mal šport cca 30 mil. Eur formou dotácií (negarantované), od r. 2016 má šport zákonom (ZoŠ) garantované financovanie, ktoré je od r. 2019 min. 70 mil. Eur ročne.“
(pozn. po 25 r. stagnácie príjmov športu)
Zákonom garantované minimum štátnej podpory športu
„ZoŠ upravuje pravidlo, že podpora zo štátneho rozpočtu určená na šport na rozpočtový rok nesmie byť nižšia ako v predchádzajúcom roku.“
(§ 77 ods. 4 ZoŠ)
31.10. (každý rok)
ZVÄZY, SOŠV i SPV poznajú výšku štátneho príspevku (PUŠ)
„ZoŠ upravuje pravidlo (§ 68 ods. 3), že MŠVVaŠ SR je povinné do 31.10. zverejniť výšku príspevku uznanému športu na nasledujúci rok, čo na rozdiel od obdobia pred r. 2016 umožňuje pripraviť plán športovej činnosti a rozpočtu na ďalší rok ešte pred jeho začiatkom.“
do 31.1., 30.4., 31.7., 31.10.
Zákonné termíny na poskytnutie príspevku (PUŠ)
„ZoŠ upravuje pravidlo (§ 69 ods. 2), že MŠVVaŠ SR je povinné do 31.1., 30.4., 31.7. a 31.10. poukázať zväzom 4 časti príspevku uznanému športu.“
92,5% štátnych prostriedkov sa delí automaticky
„ZoŠ upravuje pravidlo (§ 77 ods. 2), že MŠVVaŠ SR je povinné 92,5% štátnych prostriedkov určených na šport rozdeliť podľa matematických pravidiel bez možnosti subjektívneho vplyvu.“
Garantované príjmy na činnosť aj pre SOŠV a SPV
„ZoŠ upravuje /§ 77 ods. 2 písm. D), e)/, že MŠVVaŠ SR je povinné zo štátnych prostriedkov určených na šport poskytnúť 2 % ročne SOŠV (cca 1,5 mil. Eur) a 3,5% ročne SPV (cca 3,7 mil. Eur) na šport zdravotne znevýhodnených, čo garantuje stabilitu financovania ich činnosti.“
Sloboda športovca bez zmluvy
„ZoŠ upravil pravidlo, že športovec (amatér i profesionál), ktorý nemá s klubom podpísanú zmluvu (t. j. má ku klubu iba registračný vzťah) môže odísť do iného klubu aj bez súhlasu materského klubu, okrem prípadov, ak by zmena klubu mohla poškodiť integritu súťaže.“
Väčšia stabilita pre športové kluby
„Zmluvný vzťah so športovcom garantuje klubu istotu, že športovec so zmluvou (profesionál ani amatér) nemôže „ujsť“ do iného klubu bez súhlasu klubu, s ktorým má platnú zmluvu.“
Zjednotenie typov zmlúv v slovenskom športe (+vzory)
„ZoŠ upravil zmluvu o amatérskom/profesionálnom vykonávaní športu, zmluvu o príprave talentovaného športovca, zmluvu o sponzorstve v športe, zmluvu o výkone činnosti športového odborníka.“
Zákaz konkurenčnej doložky v zmluvách
ZoŠ upravil, že zmluva o vykonávaní športu medzi klubom a športovcom (alebo športovým odborníkom) nesmie obsahovať obmedzenie športovej činnosti po skončení ich zmluvného vzťahu.
Moderný profesionálny šport po vzore vyspelej Európy
Profesionálny športovec pri naplnení znakov závislej činnosti (najmä v kolektívnom športe) má postavenie zamestnanca klubu a klub postavenie zamestnávateľa.
(popreté novelou ZoŠ č. 6/2020 Z.z.)
Malý Zákonník práce pre profesionálnych športovcov a kluby
„ZoŠ upravuje práva a povinnosti profesionálneho športovca ako zamestnanca a klubu ako zamestnávateľa zohľadňujúc osobitosti športu. Použijú sa aj vybrané ustanovenia ZP.“
Zákonná úprava telovýchovných prehliadok
ZoŠ ustanovuje povinnosť klubov a zväzov zabezpečiť špecializovanú prehliadku u fyzicky najzaťaženejších športovcov (vrcholoví a talentovaní).
Amatérski športovci súťažia na vlastnú zodpovednosť, ak zväz alebo organizátor súťaže, neurčí inak.
Zjednotenie práv a povinností športových organizácií
Zjednotenie rôznych právnych foriem subjektov pôsobiacich v športe pod jediným typom „športová organizácia“.
Zákonný štandard pravidiel fungovania NŠZ (aj NŠO)
„ZoŠ ustanovil minimálne pravidlá pre fungovanie orgánov a členov národného športového zväzu, ako základnú podmienku pre získanie podpory zo štátnych prostriedkov podľa ZoŠ.“
Príjmy zo športovej reprezentácie patria NŠZ
„ZoŠ upravil nárok NŠZ na príjmy zo športovej reprezentácie a tiež pravidlo, že jediným spoločníkom obchodnej spoločnosti zriadenej na účely podnikania so športovou reprezentáciou musí byť NŠZ.“
Športová reprezentácia ako „iný úkon vo všeobecnom záujme“
„ZoŠ upravil, že príprava a účasť športového reprezentanta na významnej súťaži sa považuje za iný úkon vo všeobecnom záujme, na ktorý sa poskytuje pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas.“
(to platí aj pre člena realizačného tímu)
Posilnenie športovej autonómie v oblasti vzdelávania
„ZoŠ poupratoval v množstve rôznych kvalifikácii športových odborníkov (osobitne trénerov a inštruktorov športu) a umožnil, aby si vzdelávanie športových odborníkov autonómne riešili zväzy.“
Odčlenenie športových odborníkov zo skupiny živnostníkov
„ZoŠ novelizoval zákon o dani z príjmov, kde športových odborníkov upravil ako osobitnú skupinu SZČO, čím vytvoril možnosť sledovania a využitia makroekonomických parametrov i možnosť úpravy osobitného režimu daní a odvodov.“
Podpora dobrovoľníctva v športe
„ZoŠ upravil možnosť vykonávať činnosť športového odborníka formou dobrovoľníckej činnosti s možnosťou poskytnúť dobrovoľníkovi okrem bežných náhrad aj náhradu za stratu času až do výšky minimálnej hodinovej mzdy (do 500 eur ročne je táto náhrada naviac oslobodená od dane z príjmov).“
Posilnenie športovej autonómie pri riešení sporov
Riešenie sporov v športe národnými športovými zväzmi – zákonné predpoklady „efektívnej spravodlivosti“.
Vytvorenie pozície hlavného kontrolóra športu
„Základnou úlohou HKŠ malo byť okrem špecializovanej kontrolnej činnosti najmä poradenstvo a vzdelávanie pre subjekty v športe.“
Informačný systém športu
„ZoŠ upravil podmienky pre získavanie a zverejňovanie údajov o subjektoch v športe a ich činnosti, vrátane výkazníctva.
MŠVVaŠ SR však IS športu doposiaľ nedobudovalo do rozsahu podľa ZoŠ.“
Automatická synchronizácia údajov informačných systémov zväzov s údajmi v informačnom systéme športu
„ZoŠ upravil pravidlo, že povinné údaje sa do IS športu zapisujú priamym vložením alebo automatickou synchronizáciou údajov v zdrojovej evidencii športovej organizácie s údajmi v IS športu.“
(zo strany štátu splnené len čiastočne)
Možnosť vykazovania cez transparentný účet
„ZoŠ upravil možnosť vykazovať použitie štátnych prostriedkov určených na šport a sponzorského s využitím transparentného účtu.“
(administratívne zjednodušenie)
Spôsobilosť prijímateľa verejných prostriedkov
„ZoŠ upravil inštitút spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov ako efektívneho nástroja na dosiahnutie plnenia povinností podľa ZoŠ pod hrozbou zastavenia štátnej podpory.“
(Jeho využitie na zlepšenie disciplíny športových subjektov pri dodržiavaní zákona však nie je nedostatočné.)
Zákonná úprava negatívnych javov v športe
„ZoŠ upravil oblasť dopingu a oblasť manipulácie športových súťaží, vrátane športovej korupcie, v súlade s medzinárodnými dohovormi OSN a Rady Európy pre tieto oblasti.“
Čestné štátne tituly v športe
Šport nie je (iba) o peniazoch.
ZoŠ upravil udeľovanie čestných štátnych titulov
- „Majster športu“,
- „Zaslúžilý majster športu“,
- „Zaslúžilý odborník v športe“ a
- „Zaslúžilý pracovník v športe“
(úprava doposiaľ nebola využitá)
Projekt optimalizácie rezortných športových stredísk
„ZoŠ upravil povinnosť pre rezorty školstva, vnútra a obrany vypracovať do 31.12.2016 projekt optimalizácie RŠS ako analytického podkladu pre racionálnu reguláciu ich činnosti.“
(nesplnené zo strany štátu)
Zjednodušené pravidlá doručovania v športe
„ZoŠ upravil pravidlo, že na právne účely je (na rozdiel od iných oblastí) postačujúce doručiť písomnosť do elektronickej schránky adresáta uvedenej na účely doručovania v informačnom systéme športu.“
(administratívne zjednodušenie)
Zákon o športe vyvolal verejnú diskusiu o športe
„Príprava a prijatie ZoŠ otvorilo celospoločenskú diskusiu o dianí v športe. Po dlhom čase prehliadania problémov v športe sa vedie vecná diskusia o jednotlivých témach, ktoré pomáhajú športu napredovať, vrátane aktuálnej zákonnej úpravy a jej možných budúcich zmien.“
Citát na záver:
„To, čo chceme povedať, by malo prejsť tromi bránami:
bránou PRAVDY,
bránou DOBROTY,
bránou ÚŽITKU.
Ak to, čo chceš povedať, nie je pravdivé, dobré ani užitočné, potom je lepšie nechať si to iba pre seba.“
/ Sokrates /
Pozn. redakcie: § 2, § 77 ods. 2 a 4 ZoŠ
Autor: JUDr. Peter Sepeši