C-817/21 R.I. proti Inspecţia Judiciară a N.L.
Z odôvodnenia
Článok 2 a článok 19 ods. 1 druhý pododsek ZEÚ v spojení s rozhodnutím Komisie 2006/928/ES z 13. decembra 2006, ktorým sa zriaďuje mechanizmus na zaistenie spolupráce a overovania pokroku v Rumunsku na účely osobitných referenčných kritérií v oblastiach reformy súdnictva a boja proti korupcii,
sa majú vykladať v tom zmysle, že:
bránia vnútroštátnej právnej úprave,
– ktorá zveruje riaditeľovi orgánu príslušného viesť vyšetrovanie a disciplinárne konanie proti sudcom a prokurátorom právomoc prijímať regulačné a individuálne akty týkajúce sa najmä organizácie tohto orgánu, výberu jeho zamestnancov, ich hodnotenia, výkonu ich práce alebo vymenovania námestníka riaditeľa,
– hoci títo zamestnanci a námestník riaditeľa majú výlučnú právomoc viesť disciplinárne vyšetrovanie proti tomuto riaditeľovi, ich pracovný postup závisí vo veľkej miere od rozhodnutí uvedeného riaditeľa, a napokon funkčné obdobie námestníka riaditeľa končí v rovnakom čase ako funkčné obdobie riaditeľa,
ak táto právna úprava nie je koncipovaná tak, aby u osôb podliehajúcich súdnej právomoci nemohla vyvolať nijaké oprávnené pochybnosti, pokiaľ ide o využívanie výsad a funkcií tohto orgánu ako nástroja nátlaku na činnosť sudcov a prokurátorov alebo politickej kontroly tejto činnosti.