C-216/21 Asociaţia “Forumul Judecătorilor din România” a YN proti Consiliul Superior al Magistraturii.
Z odôvodnenia
1. Rozhodnutie Komisie 2006/928/ES z 13. decembra 2006, ktorým sa zriaďuje mechanizmus na zaistenie spolupráce a overovania pokroku v Rumunsku na účely osobitných referenčných kritérií v oblastiach reformy súdnictva a boja proti korupcii, predstavuje akt prijatý inštitúciou Európskej únie, ktorý môže Súdny dvor vykladať podľa článku 267 ZFEÚ. Pokiaľ ide o právnu povahu tohto rozhodnutia, jeho obsah a časové účinky, patrí do pôsobnosti Zmluvy medzi členskými štátmi Európskej únie a Bulharskou republikou a Rumunskom o pristúpení Bulharskej republiky a Rumunska k Európskej únii. Referenčné kritériá uvedené v prílohe k uvedenému rozhodnutiu majú zaručiť, že Rumunsko bude rešpektovať hodnotu právneho štátu zakotvenú v článku 2 ZEÚ, a sú pre uvedený členský štát záväzné v tom zmysle, že je povinný prijať primerané opatrenia na splnenie týchto kritérií, pričom musí v súlade so zásadou lojálnej spolupráce uvedenou v článku 4 ods. 3 ZEÚ náležite zohľadniť správy vypracované Európskou komisiou na základe toho istého rozhodnutia, najmä odporúčania formulované v týchto správach.
2. Článok 19 ods. 1 druhý pododsek ZEÚ v spojení s článkom 2 ZEÚ a článkom 47 Charty základných práv Európskej únie sa má vykladať v tom zmysle, že vnútroštátna právna úprava týkajúca sa režimu povyšovania sudcov musí zaručiť dodržiavanie zásady nezávislosti súdov.
3. Článok 19 ods. 1 druhý pododsek ZEÚ v spojení s článkom 2 ZEÚ a článkom 47 Charty základných práv sa má vykladať v tom zmysle, že nebráni vnútroštátnej právnej úprave, podľa ktorej je režim povyšovania sudcov na súd vyššieho stupňa založený na hodnotení práce a správania dotknutých osôb, ktoré vykoná komisia zložená z predsedu tohto súdu vyššieho stupňa a jeho členov, pokiaľ hmotnoprávne podmienky a procesné pravidlá, ktorými sa riadi prijímanie rozhodnutí o skutočnom povýšení sudcov, sú také, že u osôb podliehajúcich súdnej právomoci nemôžu po vymenovaní dotknutých osôb vyvolať oprávnené pochybnosti, pokiaľ ide o neovplyvniteľnosť dotknutých sudcov vonkajšími činiteľmi a ich neutralitu vo vzťahu k jednotlivým záujmom, o ktorých rozhodujú.
4. Rozhodnutie 2006/928 sa má vykladať v tom zmysle, že nebráni vnútroštátnej právnej úprave, ktorá mení režim povyšovania sudcov, ak Európska komisia v správach vypracovaných na základe tohto rozhodnutia nevydala žiadne odporúčanie týkajúce sa takejto zmeny.