C-118/23 Rada Nadzorcza Getin Noble Bank S.A. a i. proti Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Z odôvodnenia

1. Článok 47 Charty základných práv Európskej únie

sa má vykladať v tom zmysle, že:

bráni uplatneniu vnútroštátneho procesného ustanovenia, ktoré súdu s právomocou rozhodovať o žalobách proti rozhodnutiu vnútroštátneho orgánu pre riešenie krízových situácií o prijatí opatrenia krízového riadenia ukladá povinnosť spojiť všetky žaloby, ktoré naň boli podané proti tomuto rozhodnutiu, ak je uplatnenie tohto ustanovenia v rozpore s právom každého na prejednanie jeho záležitosti v primeranej lehote.

2. Článok 85 ods. 3 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/59/EÚ z 15. mája 2014, ktorou sa stanovuje rámec pre ozdravenie a riešenie krízových situácií úverových inštitúcií a investičných spoločností a ktorou sa mení smernica Rady 82/891/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2001/24/ES, 2002/47/ES, 2004/25/ES, 2005/56/ES, 2007/36/ES, 2011/35/EÚ, 2012/30/EÚ a 2013/36/EÚ a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1093/2010 a (EÚ) č. 648/2012, zmenenej smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/879 z 20. mája 2019, v spojení s článkom 47 Charty základných práv Európskej únie,

sa má vykladať v tom zmysle, že:

ak boli na vnútroštátny súd podané viaceré žaloby proti rozhodnutiu vnútroštátneho orgánu pre riešenie krízových situácií o prijatí opatrenia krízového riadenia, z ktorých jednu podal orgán inštitúcie, ktorej krízová situácia sa rieši, zamietnutie tejto jedinej žaloby ako nedôvodnej neumožňuje usúdiť, že bolo zabezpečené dodržanie práva na účinný prostriedok nápravy vo vzťahu k akejkoľvek inej osobe dotknutej týmto rozhodnutím, ktorá tiež proti nemu podala žalobu, pričom uviedla dôvody, ktoré neboli vo vydanom rozsudku zohľadnené a v každom prípade neboli predmetom kontradiktórnej diskusie, ktorá by tejto osobe umožnila predložiť jej tvrdenia.

3. Článok 3 ods. 3 smernice 2014/59, zmenenej smernicou 2019/879,

sa má vykladať v tom zmysle, že:

toto ustanovenie je uplatniteľné v situácii, keď vnútroštátny orgán pre riešenie krízových situácií vykonáva aj funkciu dočasného správcu v zmysle článku 29 tejto smernice, v znení zmien, alebo funkciu ochrany vkladov v zmysle smernice a Európskeho parlamentu a Rady 2014/49/EÚ zo 16. apríla 2014 o systémoch ochrany vkladov, a tak ukladá povinnosť prijať štrukturálne mechanizmy na zabezpečenie prevádzkovej nezávislosti tohto orgánu a zabránenie akémukoľvek konfliktu záujmov vo vzťahu k týmto funkciám.

4. Článok 3 ods. 3 smernice 2014/59, zmenenej smernicou 2019/879,

sa má vykladať v tom zmysle, že:

ak vnútroštátny orgán pre riešenie krízových situácií vykonáva aj „funkcie dohľadu“ alebo „iné funkcie“ v zmysle tohto ustanovenia, a ak neexistujú vnútorné pravidlá, ktorých cieľom je zabezpečiť prevádzkovú nezávislosť tohto orgánu, ako aj predchádzať akémukoľvek konfliktu záujmov medzi jeho funkciami týkajúcimi sa riešenia krízových situácií a jeho inými funkciami, dodržiavanie týchto požiadaviek môže aj tak vyplývať zo zavedenia organizačných a iných opatrení, ktoré sú na tento účel dostatočné. Z uvedeného ustanovenia však nevyplýva ani to, že rozhodnutia týkajúce sa funkcií riešenia krízových situácií a rozhodnutia týkajúce sa iných funkcií uvedeného orgánu majú prijímať rôzne rozhodovacie orgány, ani to, že vnútorné oddelenia toho istého orgánu nemôžu poskytovať podporné služby tak pracovníkom prideleným na funkcie riešenia krízových situácií, ako aj pracovníkom prideleným na iné funkcie, čím nie sú dotknuté pravidlá v oblasti služobného tajomstva. Ak existujú vnútorné písomné pravidlá stanovené v tom istom ustanovení, ich nezverejnenie nevedie automaticky k neplatnosti rozhodnutí prijatých orgánom pre riešenie krízových situácií, ale znamená, že prípadne, ak je podaná žaloba proti rozhodnutiu tohto orgánu, musí tento orgán preukázať, že tieto pravidlá boli dodržané, a tak bolo toto rozhodnutie prijaté výlučne na účely dosiahnutia jedného alebo viacerých cieľov riešenia krízovej situácie.

Spisová značka: C-118/23
Forma rozhodnutia: Rozsudok
Súd: Európsky súdny dvor
Dátum rozhodnutia: 12. 12. 2024
Dátum podania: 21. 2. 2023

Neexistujú žiadne väzby na predpisy.

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.