HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Metodický pokyn č. MF/018162/2014-1721 z 28. 7. 2014 na aktualizáciu obsahu centrálneho metainformačného systému verejnej správy povinnými osobami


Číslo predpisu: MF/018162/2014-1721
Strana od: 113
Strana do: 118
Referent: Ing. Nadežda Nikšová, tel. 02/59 58 24 23 odbor informatizácie verejnej správy
Problematika: Informatizácia spoločnosti

Ministerstvo financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) v záujme zabezpečenia jednotného postupu pri plnení povinností povinných osôb vyplývajúcich z § 3 ods. 4 písm. a) a f) zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) a na základe svojej pôsobnosti vyplývajúcej zo zákona vydáva tento metodický pokyn na aktualizáciu obsahu centrálneho metainformačného systému verejnej správy (ďalej len „MetalS“) povinnými osobami.

Všeobecne

Cieľom metodického pokynu je popis aktualizácie obsahu MetalS s ohľadom na povinnosť priebežnej aktualizácie informácií o informačných systémoch verejnej správy a o elektronických službách verejnej správy a aktualizácie koncepcií rozvoja informačných systémov (ďalej len „KRIS“) povinnými osobami.

MetalS je spravovaný v súlade s Národnou koncepciou informatizácie verejnej správy (ďalej len „NKIVS“), ktorá kladie dôraz na potrebu dôkladného plánovania, riadenia, monitorovania a vyhodnocovania procesov budovania, prevádzkovania a rozvoja ISVS a v súlade so zákonom.

Poslaním MetalS je udržiavanie spoľahlivého podporného nástroja pre

a) dizajnérov a vývojárov služieb informačných systémov (ďalej len „IS“) verejnej správy (ďalej len „VS“) na získavanie údajov o obsahu prevádzkovaných a plánovaných služieb lS, o ich funkčnej a technickej špecifikácii a výkonových parametroch,
b) ministerstvo na analyzovanie údajov, prijímanie opatrení prispievajúcich k efektívnemu budovaniu integrovaného ISVS, na dohľad nad funkčnosťou a interoperabilitou jednotlivých komponentov integrovaného ISVS a na hodnotenie a schvaľovanie KRIS,
c) povinné osoby na evidenciu nimi spravovaných IS, elektronických služieb, číselníkov, projektov (ďalej len „inštancií“) a na tvorbu ich KRIS.

Údaje boli z pôvodnej webovej aplikácie na tvorbu KRIS premigrované do MetaIS v roku 2011. V roku 2011 sa uskutočnili školenia pre používateľov MetaIS, správca vydal potrebné príručky pre používateľov.Návod pre začiatočníkov – používateľov MetaIS. Príručka na konfiguráciu prostredia a používanie MetaIS MF/011558/2013-172. Metodický pokyn na aktualizáciu obsahu MetaIS M F/025297/2013-172. Príručka na používanie webových služieb MetaIS MF/025305/2013-172. Príručka na spravovanie MetaIS MF/026262/2013. V roku 2013 sa uskutočnila konsolidácia integrity služieb v kompetencii orgánov štátnej správy.

Údaje o IS, elektronických službách a súvisiacich inštanciách, ktoré sú vo vecnej pôsobnosti príslušnej povinnej osoby, je potrebné priebežne aktualizovať v súlade s reálnym stavom. Táto povinnosť vyplýva pre povinné osoby z § 3 ods. 4 písm. a) a f) a ods. 6 písm. d) zákona.

MetaIS je štruktúrovaný do modulov (Správcovia ISVS / Katalóg služieb / Základné číselníky / Informačné systémy verejnej správy / Projekty rozvoja služieb / Administrácia MetaIS). Na štruktúrovanie údajov v moduloch slúži základný číselník úsekov verejnej správ, agend verejnej správyVýnos MF SR č. 478/2010 Z. z. o základnom číselníku úsekov verejnej správy a agend verejnej správy., základný číselník okruhov životných situácií a životných situácií. Všeobecné podmienky poskytovania služieb MetaIS sú uvedené v bode 2 Príručky na používanie webových služieb MetaIS.Príručka na používanie webových služieb MetaIS MF/025305/2013-172.

 

1. Predmet

1.1 Predmetom tohto metodického pokynu je usmernenie spôsobu priebežnej aktualizácie obsahu MetaIS a aktualizácie KRIS.

1.2 Tieto usmernenia sú určené pre povinné osoby§ 3 ods. 3 zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov., ktoré sú správcami ISVS.

 

2. Prístup do MetaIS

2.1 Používatelia získajú prístup do MetaIS na základe registrácie. Povinná osoba určí osobu, ktorá je jej zamestnancom, a ktorá bude zapisovať informácie do MetaIS o inštanciách spravovaných povinnou osobou a osobami v jej zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti, a požiada MF SR o prístup do MetaIS pre ňu, pričom v žiadosti uvedie meno a priezvisko, telefón a email určenej osoby, druh požadovaného prístupu – čítať / zapisovať, žiadosť podpíše a zašle na adresu metais@mfsr.sk.

2.2 Povinná osoba môže požiadať o prístup aj pre osobu, ktorá nie je jej zamestnancom. V takom prípade povinná osoba požiada o prístup pre ňu, pričom k žiadosti podľa bodu 2.1 doloží aj čestné prehlásenie osoby, ktorá nie je jej zamestnancom, o dodržiavaní zásad bezpečnosti v režime vzdialeného prístupu k MetaIS. Vzor čestného prehlásenia tvorí prílohu č. 1 tohto metodického pokynu.

2.3 Povinná osoba, ktorá spravuje viaceré informačné systémy, môže určiť na prístup do MetaIS viaceré osoby. Odporúča sa určiť jednu osobu na 10 až 15 vecne súvisiacich informačných systémov a určiť spomedzi nich hlavnú kontaktnú osobu.

2.4 Povinná osoba môže požiadať o prístup do MetaIS pre svoj ISVS na komunikáciu s MetaIS prostredníctvom webových služieb (stroj/stroj). V žiadosti uvedie názov ISVS, ktorý bude komunikovať s MetaIS, meno a priezvisko, telefón a email osoby, ktorá je jej zamestnancom, žiadosť podpíše a zašle na adresu metais@mfsr.sk.

2.5 Správca MetaIS zriadi prístup do 3 pracovných dní. Prístup do MetaIS bude zabezpečený prostredníctvom prihlasovacieho mena a hesla, ktoré bude pridelené určenej osobe.

2.6 Prístup pre osobu, ktorá je zamestnancom povinnej osoby, sa zriaďuje na dobu neurčitú a pre osobu, ktorá nie je zamestnancom povinnej osoby, na dobu určitú.

2.7 O zriadení prístupu do MetaIS systém odošle novému používateľovi notifikáciu.

2.8 Povinná osoba bezodkladne požiada ministerstvo o zrušenie prístupu pre určenú osobu, ktorá prestala byť jej zamestnancom alebo zamestnancom osoby v jej zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti, na adresu metais@mfsr.sk.

2.9 Za škody spôsobené nedodržaním zásad bezpečnosti v režime vzdialeného prístupu k MetaIS zodpovedá povinná osoba. V prípade vzniku škody si povinná osoba uplatní náhradu škody voči osobe, ktorá ju spôsobila.

 

3. Mechanizmy na zabezpečenie prísunu kvalitných informácií

Na zabezpečenie prísunu spoľahlivých informácií o inštanciách spravovaných povinnou osobou a osobami v jej zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti je potrebné, aby si povinné osoby vytvorili koordinačné mechanizmy na zabezpečenie prísunu spoľahlivých informácií zo svojho úradu a od podriadených organizácií, potrebných na aktualizáciu MetaIS. Ide spravidla o zabezpečenie spolupráce s osobami zodpovednými za prevádzku ISVS a s projektovými manažérmi rozvojových projektov.

 

4. Logický postup aktualizácie obsahu MetaIS

Pri aktualizácii údajov MetaIS povinná osoba postupuje v tomto logickom poradí, ktoré je uvedené na titulnej strane v aplikácii MetaIS:

a) aktualizácia údajov o povinnej osobe
b) aktualizácia údajov o organizáciách v zriaďovateľskej pôsobnosti povinnej osoby
c) aktualizácia údajov o projekte rozvoja, ktorého výstupom sú elektronické služby verejnej správy
d) aktualizácia údajov o dokumente KRIS
e) aktualizácia údajov o ISVS
f) aktualizácia údajov o službách IS
g) aktualizácia údajov o eGov službách
h) aktualizácia údajov o základných číselníkoch.

 

5. Priebežná aktualizácia obsahu MetaIS

5.1 Dôvodom aktualizácie údajov v MetaIS je moment zistenia akejkoľvek podstatnej informácie o vzniku, zmene, zrušení inštancie spravovanej povinnou osobou alebo o zmene jej atribútov.

5.2 Dôvodom na aktualizáciu údajov o povinnej osobe je spravidla zmena názvu, sídla alebo štatutára (karta Základné údaje).

5.3 Dôvodom na aktualizáciu údajov o organizáciách v zriaďovateľskej pôsobnosti povinnej osoby je spravidla vznik alebo zrušenie subjektu (karta Základné údaje).

5.4 Dôvodom na aktualizáciu údajov o projekte rozvoja, ktorého výstupom sú elektronické služby verejnej správy, je spravidla zmena predpokladaného termínu ukončenia projektu (karta Základné údaje – upraviť dátum v čase podpisovania dodatku k zmluve) a zmena služieb IS a eGov služieb, ktoré sú výstupom projektu podľa bodov 5.6 a 5.7.

5.5 Dôvodom na aktualizáciu údajov o ISVS sú

a) technické zmeny spôsobujúce vznik, zmenu alebo zánik ISVS (karta Základné údaje),
b) vznik alebo zmena dokumentu obsahujúceho údaje v zmysle Metodiky integrácieMetodika integrácie informačných systémov verejnej správy. Usmernenie č. 8/2013 SORO OPIS k integrácii informačných systémov verejnej správy., vrátane všeobecných pravidiel poskytovania služieb a licenčných pravidiel, ak sa uplatňujú (karta Súbory- vložiť dokument v čase, keď sú špecifikácie známe); príklad takého dokumentu obsahuje isvs_423 na karte súbory.

5.6 Dôvodom na aktualizáciu údajov o službách IS je spravidla

a) zmena fázy životného cyklu, a to schválenie detailnej funkčnej a technickej špecifikácie (ďalej len „DFTŠ“), začatie vývoja, začatie testovania a spustenie do ostrej prevádzky (karta vzťahy – zapísať dátum v čase, keď zmena fázy nastala),
b) doplnenie alebo zrušenie služieb alebo zmena atribútov služby počas implementácie projektu (karta Základné údaje a karta Vzťahy – zapísať v čase podpisovania dodatku k zmluve),
c) ustanovenie technických parametrov služby, a to URL WSDL popisu, URL volania služby, technický názov metódy, (karta Základné – údaje zapísať v čase DFTŠ a najneskôr v čase nasadenia do prevádzky),
d) doplnenie výkonových parametrov služby, a to pre vstupné služby IS, výstupné služby IS a podporné služby IS, ktoré sa podieľajú na komunikácii s iným ISVS; v prípade, že sú výkonové parametre uvedené pri ISVS v dokumente na karte súbory, pri službe IS sa nevypĺňajú (karta Výkony – údaje zapísať v čase nasadenia služieb IS do prevádzky a import meraných hodnôt v mesačnej frekvencii),
e) plánovanie alebo začatie používania webových služieb iného ISVS v prípade výhradnej komunikácie G2G, ktoré nie sú zaradené do eGov služby (karta Vzťahy – urobiť prepojenie na služby IS iného ISVS).

5.7 Dôvodom na aktualizáciu údajov o eGov službách je spravidla

a) doplnenie alebo zrušenie služieb alebo zmena atribútov služby počas implementácie projektu (karta Základné údaje a karta Vzťahy – zapísať v čase podpisovania dodatku k zmluve),
b) zmena fázy životného cyklu, a to schválenie DFTŠ, začatie vývoja, začatie testovania a spustenie do ostrej prevádzky (karta Základné údaje – zapísať v čase, keď zmena fázy nastala),
c) doplnenie alebo zrušenie služieb alebo zmena atribútov služby počas implementácie projektu (karta Základné údaje a karta Vzťahy – zapísať v čase podpisovania dodatku k zmluve),
d) získanie nových hodnôt výkonových parametrov (karta Výkony – importom v dohodnutej frekvencii alebo získaním štatistík za uplynulý rok),
e) plánovanie alebo začatie používania webových služieb iného ISVS (karta Vzťahy – urobiť prepojenie na služby iného ISVS),
f) doplnenie alebo zmena URL adresy pre prístupový komponent „ÚPVS“ alebo „vlastný portál alebo webové sídlo“, na ktorej je dostupná informácia na začatie konania alebo vykonanie služby, dostupná v elektronickej forme, najmä informácia o mieste, čase, spôsobe a podmienkach vybavenia služby, vrátane údajov, kde môže používateľ získať odborné poradenstvo pri využívaní služieb, prípadne odkaz online asistenciu (video návod, audio návod); a dátum, od ktorého je URL adresa s touto informáciou platná (karta Vzťahy, položka „Prístupový komponent“, pole „URL adresa“).

5.8 Dôvodom na aktualizáciu údajov o základných číselníkoch je plánovanie sprístupnenia alebo sprístupnenie služby IS poskytujúcej údaje z číselníka, zmena webového sídla, právneho predpisu alebo údajov o kontaktnej osobe (karta Základné údaje – zapísať prvýkrát v čase DFTŠ, najneskôr v čase nasadenia do prevádzky a následne pri zmene).

5.9 Aktuálnosť evidovaných údajov preveruje projektový manažér alebo kontrolór povinnej osoby priebežne, a to v čase prípravy projektu, monitorovania implementácie projektu, monitorovania rizík projektu, v čase podpisovania zmluvy alebo dodatku k zmluve a počas kontroly projektov.

5.10 MetaIS poskytuje zostavu Projekt_statnaSprava_sluzba_IS_fazaIS_eGovAll_fazaeGov_sofistikovanost a Projekt_samosprava_sluzba_IS_fazaIS_eGovAll_fazaeGov_sofistikovanost, ktorá slúži projektovému manažérovi a kontrolórovi na kontrolu správnosti údajov v MetaIS s reálnym stavom.

 

6. Aktualizácia KRIS

6.1 Dôvodom na aktualizáciu údajov o dokumente KRIS je spravidla potreba vypracovania a schválenia aktualizovanej KRIS v prípade prípravy projektu rozvoja, ktorého výstupom budú elektronické služby verejnej správy, alebo aktualizácia nadväzujúca na zmenu NKIVS a premietnutie nových princípov NKIVS do KRIS.

6.2 KRIS spracúvajú povinné osoby v MetaIS. KRIS orgánov štátnej správy a vyšších územných celkov schvaľuje ministerstvo. KRIS obce/mesta schvaľuje zastupiteľstvo obce/mesta.§ 4 ods. 1) písm. b) zákona č. 275/2006 Z. z.

6.3 Po aktualizácii obsahu MetaIS podľa bodu 5 treba ďalej zaktualizovať najmä údaje o spracovateľovi, štatutárovi, dátume vypracovania (karta Základné údaje), ciele (karta Ciele), spustiť automatizované logické kontroly (karta Kontrola obsahu), odstrániť chyby, dať vygenerovať tlačovú prezentáciu KRIS (cez ikonu bloku vpravo hore), vecne skontrolovať a odstrániť chyby.

6.4 Štátny orgán a VÚC odošle aktualizovaný dokument KRIS z aplikácie na hodnotenie a prvú stranu KRIS podpísanú štatutárom doručí ministerstvu, čím sa rozumie aj elektronický podpis.

6.5 Ministerstvo vyhodnotí KRIS a zašle orgánu štátnej správy alebo VÚC protokol o vyhodnotení. V prípade nedostatkov vráti ministerstvo KRIS na dopracovanie, v prípade kladného hodnotenia ministerstvo KRIS schváli.

 

7. Zrušovacie ustanovenie

Zrušuje sa Metodický pokyn číslo MF/025297/2013-172 z 11.11.2013 na aktualizáciu obsahu centrálneho metainformačného systému verejnej správy povinnými osobami.

 

8. Účinnosť

Tento metodický postup nadobudol účinnosť dňom zverejnenia vo Finančnom spravodajcovi Ministerstva financií Slovenskej republiky.

 

Ing. Pavel Bojňanský, v. r.
generálny riaditeľ
sekcie informatizácie spoločnosti

 

Príloha č. 1

 

Čestné prehlásenie

 

Dolu podpísaný ..................................................... (meno, priezvisko, adresa trvalého pobytu, občiansky preukaz číslo)

čestne prehlasujem,

že po pridelení prístupových práv do centrálneho metainformačného systému verejnej správy (ďalej len „MetaIS“) Ministerstvom financií Slovenskej republiky

1. budem dodržiavať zásady bezpečnej práce v režime vzdialeného prístupu k MetaIS, a to
  a) budem udržiavať svoje prístupové heslo do MetaIS v tajnosti (ďalej len „heslo“),
  b) pri podozrení na zneužitie alebo prezradenie hesla bezodkladne svoje heslo zmením a túto skutočnosť oznámim na adresu metais@mfsr.sk,
  c) heslo neposkytnem žiadnej tretej osobe,
  d) nebudem sa pokúšať získať prístupové práva alebo privilegovaný stav, ktorý mi nebol autorizovane pridelený,
  e) nebudem sa pokúšať neautorizovane získať prístup k informačným systémom alebo k informáciám a dátam,
  f) nebudem vykonávať neoprávnené modifikácie obsahu akéhokoľvek informačného systému vrátane vymazávania alebo zmeny dát,
  g) nebudem vyvíjať hackerské aktivity alebo iné porušenie bezpečnosti,
2. údaje z MetaIS budem využívať len na účely zmluvy ... (názov zmluvy) číslo ... (číslo z centrálneho registra zmlúv) a neposkytnem ich tretej osobe.


Som si vedomý toho, že v prípade vzniku škody porušením ustanovení v bodoch 1 a 2 budú voči mne vyvodené právne dôsledky vyplývajúce zo zodpovednosti za takto vzniknuté škody.


Miesto a dátum

.....................................................
Podpis

 

 

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.