HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Zmena v zákone o slobode informácií - aktualizovaný komentár

Novela zákona o ochrane osobných údajov od 1. 11.2021 zaviedla aj novelizáciu v zákone o slobode informácií ohľadom osobných údajov zosnulých osôb.

Autori: JUDr. Ondrej Beracka
Dátum publikácie: 3. 12. 2021



tt_modry-zamok

§ 9 z. č. 211/2000 Z. z. v znení od 1. 11. 2021
Ochrana osobnosti a osobných údajov

(1) Informácie, ktoré sa dotýkajú osobnosti a súkromia fyzickej osoby, písomnosti osobnej povahy, podobizne, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkajúce sa fyzickej osoby alebo jej prejavov osobnej povahy povinná osoba sprístupní len vtedy, ak to ustanovuje osobitný zákon, alebo s predchádzajúcim písomným súhlasom dotknutej osoby. Ak dotknutá osoba nežije, taký súhlas môže poskytnúť jej blízka osoba;§ 116 Občianskeho zákonníka. súhlas sa nevyžaduje, ak ide o sprístupňovanie osobných údajov zosnulej dotknutej osoby na vedecký účel, na štatistický účel, na účel archivácie, dokumentačnej činnosti, historického výskumu, činností pohrebísk, umiestnenia pamätníkov a pamätných tabúľ, konania spomienkových podujatí a piety v rozsahu nevyhnutnom pre jeho naplnenie.

(2) Informácie o osobných údajoch fyzickej osoby, ktoré sú spracúvané v informačnom systéme za podmienok ustanovených osobitným zákonom,Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov. povinná osoba sprístupní len vtedy, ak to ustanovuje zákon, alebo na základe predchádzajúceho písomného súhlasu dotknutej osoby. Ak dotknutá osoba nemá spôsobilosť na právne úkony, taký súhlas môže poskytnúť jej zákonný zástupca.§ 26 až 30 Občianskeho zákonníka. Ak dotknutá osoba nežije, taký súhlas môže poskytnúť jej blízka osoba;§ 116 Občianskeho zákonníka. súhlas sa nevyžaduje, ak ide o sprístupňovanie osobných údajov zosnulej dotknutej osoby na vedecký účel, na štatistický účel, na účel archivácie, dokumentačnej činnosti, historického výskumu, činností pohrebísk, umiestnenia pamätníkov a pamätných tabúľ, konania spomienkových podujatí a piety v rozsahu nevyhnutnom pre jeho naplnenie.

(3) Povinná osoba sprístupní na účely informovania verejnosti osobné údaje fyzickej osoby, ktoré sú spracúvané v informačnom systéme za podmienok ustanovených osobitným zákonom9) o fyzickej osobe, ktorá je verejným funkcionárom,Čl. 2 ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov. poslancom obecného zastupiteľstva,Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.predstaveným v štátnej službe, § 5 ods. 3 až 5 a § 9 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. odborníkom plniacim úlohy pre člena vlády Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky, predsedu Národnej rady Slovenskej republiky alebo podpredsedu Národnej rady Slovenskej republiky,§ 25 ods. 2 písm. b) zákona č. 312/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov. vedúcim zamestnancom vykonávajúcim práce vo verejnom záujme,§ 5 ods. 1 zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone prác vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov. vedúcim zamestnancom zamestnávateľa, ktorým je orgán verejnej moci,§ 9 ods. 3 Zákonníka práce.nadriadeným v služobnom pomereNapríklad zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov. alebo členom hodnotiacej komisie alebo iného obdobného orgánu, ktorý sa zúčastňuje na procese rozhodovania o použití verejných prostriedkov.§ 2 písm. a) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Podľa prvej vety sa sprístupňujú osobné údaje v rozsahu

a) titul,

b) meno,

c) priezvisko,

d) funkcia a deň ustanovenia alebo vymenovania do funkcie,

e) pracovné zaradenie a deň začiatku výkonu pracovnej činnosti,

f) miesto výkonu funkcie alebo pracovnej činnosti a orgán, v ktorom túto funkciu alebo činnosť vykonáva,

g) mzda, plat alebo platové pomery a ďalšie finančné náležitosti priznané za výkon funkcie alebo za výkon pracovnej činnosti, ak sú uhrádzané zo štátneho rozpočtu alebo z iného verejného rozpočtu.

(4) Osobné údaje osoby, ktorá je nadriadeným v služobnom pomere,16g) povinná osoba sprístupní v rozsahu a na účel podľa odseku 3, len ak sprístupnenie nie je v rozpore s povinnosťou mlčanlivosti podľa osobitných predpisov16i) a zároveň sprístupnenie tejto informácie neohrozí bezpečnosť alebo obranu Slovenskej republiky, ochranu verejného poriadku alebo plnenie úloh týchto osôb alebo orgánov, v ktorých vykonávajú svoju činnosť; ustanovenie § 13 sa v tomto prípade nepoužije.

Zákon o slobode informácií – komentár


Účinnosť: od 01.11.2021 do -
Autor: JUDr. Ondrej Beracka

Slobodný prístup k informáciám je právnou úpravou definovaný na podklade maximalizácie prístupu, kedy žiadateľ má dostať tie údaje, ktoré požaduje, s tým, že pri nevyhnutných prípadoch je toto jeho právo zúžené, ak je daný iný záujem, ktorého ochrana má v strete týchto práv vyššiu prioritu. Takto je určená ochrana v § 9 ods. 1 a ods. 2 aj pre osobnostné prvky fyzickej osoby a osobné údaje. Vždy za podmienky, že povinná osoba by zo svojej činnosti týmito údajmi disponovala. Ak ich k dispozícii nemá, samozrejme nie je nutné uvažovať nad ich ochranou, pretože v taktom prípade zákon počíta s vydaním rozhodnutia podľa § 18 ods. 2 v spojení s § 15 ods. 1 zákona.

Prvá kategória údajov, ktoré požívajú ochranu, je definovaná v odseku 1 ako súbor osobnostných práv (§ 11 až § 16 Občianskeho zákonníka), pričom je nutné vždy skúmať, či požadovaná informácia, ktorú zároveň povinná osoba má k dispozícii, napĺňa a dá sa subsumovať pod jeden z uvedených prvkov prejavu osobnosti fyzickej osoby. Napríklad, záznam v spise povinnej osoby, ktorý je záznamom pre účely správneho konania a je vyhotovený ako obrazový a zvukový záznam o priebehu priestupku, by sa na žiadosť o informáciu nemal sprístupniť inej osobe, keďže tento prejav je prejavom osobnosti súkromnej fyzickej soby a nie verejného funkcionára, a preto požíva ochranu podľa odseku 1. K tomu potom je dobré uviesť pre porovnanie napríklad záznam vyhotovený z činnosti zásahu mestského policajta, ktorý vykonáva zásah pri svojej činnosti na verejnom priestranstve a je zadokumentovaný obrazovým a zvukovým záznamom. Pri druhom prípade ide identicky o prejav osobnosti fyzickej osoby, avšak na rozdiel od prvého prípadu, stret dvoch práv, teda ochrana osobnosti verejného funkcionára alebo zamestnanca mesta a žiadosť o informáciu obsahujúca požiadavku na sprístupnenie daného záznamu z činnosti mestského policajta, skončí v prospech práva na informáciu. Je tomu tak preto, že osoby pôsobiace vo verejných funkciách alebo plniace verejný výkon moci požívajú zúžený priestor ich súkromnej sféry, v dôsledku čoho sa primerane znižuje aj úroveň ochrany ich osobnostných práv (Ústavný súd SR II. ÚS 44/00).

Text komentára je skrátený, celé znenie nájdete v produkte EPI Komentáre:

Komentár k zákonu č. 211/2000 Z. z.

 

Autor: JUDr. Ondrej Beracka

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.