HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia

Aké pravidlá budú platiť od 1. 1. 2024 pre prevádzkovateľov malého, stredného či veľkého zdroja znečisťovania ovzdušia? V článku sa dozviete, ktoré znečisťujúce látky budú spoplatnené, čo, komu a kedy bude potrebné oznamovať, ako vysoký bude poplatok a komu ho kedy bude potrebné uhradiť. Prevádzkovatelia malých zdrojov nebudú od poplatku oslobodení (okrem niektorých výnimiek). Aké právomoci budú mať obce?

Image71818

Dňa 10. mája 2023 bol prijatý Národnou radou Slovenskej republiky (ďalej len „NRSR“) dlhoočakávaný zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia. Tento bol vyhlásený v zbierke zákonov Slovenskej republiky dňa 1. 6. 2023 pod číslom 190/2023 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia (ďalej len „zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia“). Zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia prináša určite zmeny v porovnaní so zákonom č. 401/1998 Z. z.  o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov (ďalej len „starý zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia“).

Úvod

Dĺžka schvaľovania toho právneho predpisu bola bezprecedentná. Vládny návrh zákona o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia bol predložený do Národnej rady Slovenskej republiky dňa 27. 5. 2022 a v parlamentnej tlači bol zaevidovaný pod číslom 1040.

Prvé čítanie prebehlo dňa 15. 6. 2023, v rámci ktorého boli určené príslušné výbory s lehotou na prerokovania.

Rokovania výborov prebehli v týchto dňoch:

  • 7. 9. 2022, Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie,
  • 8. 9. 2022, Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj,
  • 9. 9. 2022, Ústavnoprávny výbor NR SR,
  • 12. 9. 2022, Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti,
  • 13. 9. 2022, Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.

Rokovania vo výboroch boli posledným krokom v roku 2022. Proces pokračoval až v roku 2023. II. a III. čítane prebehlo dňa 10. 5. 2023, kedy bol návrh zákona prerokovaný a schválený.

Dňa 25. 5. 2023 prezidentka Slovenskej republiky zákon podpísala a tento bol následne 26. 5. 2023 odoslaný do Zbierky zákonov, kde bolo 1. 6. 2023 vyhlásené znenie.

Od predloženia návrhu zákona do Národnej rady Slovenskej republiky po jeho schválenie uplynulo 349 dní. Hlavným dôvodom bola silná negatívna reakcia podnikateľského prostredia, ktorá sa premietla aj do samotného schvaľovacieho procesu. Pripomienky smerovali k výške základného poplatku a k ďalším častiam návrhu zákona.

Dôvodová správa

Primárnym dôvodom návrhu zákona bolo vytvoriť účinný ekonomický a motivačný nástroj na dosiahnutie cieľov stanovených v oblasti ochrany ovzdušia podľa princípu „znečisťovateľ platí“. Starý zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia obsahoval vyššie uvedený princíp, ale poplatky za znečisťovanie ovzdušia boli neprimerane nízke a nemotivovali prevádzkovateľov prijímať opatrenia v dostatočnej miere.

Ďalej prišlo k prehodnoteniu spoplatnených znečisťujúcich látok. Široký rozsah stanovený v starom zákone o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia sa zúžil na šesť látok: TZL,SO2, NOx, CO, TOC a amoniak.

Navrhuje sa postupné zvyšovanie sadzby poplatkov s tým, že v priebehu piatich rokov pomocou nábehového kompenzačného koeficientu sa poplatok zdvojnásobí a do roku 2030 sa znova zdvojnásobí. Následne od roku 2031 sa navrhuje každoročné navyšovanie poplatkov prispôsobené výške inflácie.

Pre zníženie administratívnej záťaže sa navrhlo zvýšenie hranice minimálnej sadzby pre vznik poplatkovej povinnosti z doterajších 34 eur na 500 eur.

Zmena sa týka aj odstránenia dvojitého spoplatňovania „fosílneho uhlíka“, a to tak, že sa upúšťa od poplatku za oxid uhoľnatý (CO) pre zdroje znečisťovania ovzdušia zaradené do schémy obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov (za emisie CO z biomasy sa platí).

Rovnako návrh ešte prináša administratívnu úpravu vo vzťahu k malým zdrojom. Pôvodný zámer oslobodiť od poplatkovej povinnosti malé zdroje sa na základe zásadných pripomienok zmenil na právomoc miesta obcí rozhodnúť všeobecne záväzným nariadením o zavedení poplatkov v danom meste či obci.

Vybrané ustanovenia

1. Poplatok a jeho výpočet

Zákon o poplatkoch rozlišuje spôsob určovania a výpočtu poplatku za emisie. V § 2 sa stanovuje spôsob určovania poplatku za emisie z veľkého zdroja alebo stredného zdroja a jeho výpočet a § 3 sa týka malého zdroja.

Poplatok za emisie z veľkého zdroja alebo stredného zdroja sa vypočíta na základe údajov oznámených podľa § 4 ods. 1 až 4 a podľa vzorca uvedeného v prílohe č. 2, pričom:

  1. základné poplatky za emisie sú uvedené v prílohe č. 2 tabuľke č. 1,
  2. kompenzačný koeficient uvedený v prílohe č. 2 tabuľke č. 2 sa uplatňuje podľa roku vypustenia emisií; od roku 2031 kompenzačný koeficient zahŕňa aj priemernú mieru inflácie potvrdenú Štatistickým úradom Slovenskej republiky od roku 2030,
  3. pri výpočte poplatku za emisiu, pre ktorú sú určené odchylné hodnoty z emisných limitov a ide o zdroj, ktorý je súčasťou prevádzky podľa osobitného predpisu,§ 22 ods. 6 zákona č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. sa použije aj koeficient odchylnej hodnoty KOH = 3,
  4. poplatková povinnosť podľa § 1 sa uplatňuje aj počas skúšobnej prevádzky zdroja,
  5. poplatok za emisie sa zaokrúhľuje na celé euro smerom nadol,
  6. poplatok za emisie oxidu uhoľnatého sa vypočíta len z veľkého zdroja alebo stredného zdroja:
    1. nezaradeného do systému obchodovania s emisnými kvótami§ 2 písm. e) zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. a
    2. zaradeného do systému obchodovania s emisnými kvótami, ak ide o emisie zo spaľovania biomasy a bioplynu.

Špecificky pre malý zdroj je dôležitá skutočnosť, že poplatok za emisie z malého zdroja uvedeného v prílohe č. 3 časti A sa platí, ak to všeobecne záväzným nariadením ustanoví obec, na území ktorej je tento malý zdroj umiestnený. Obec môže všeobecne záväzným nariadením oslobodiť od poplatkovej povinnosti prevádzkovateľa zdroja podľa § 1 písm. b), ak ide o štátny orgán, obec, vyšší územný celok, rozpočtovú organizáciu alebo o inú právnickú osobu zriadenú alebo založenú na verejnoprospešné alebo charitatívne účely. Tieto dva prístupy dávajú obci pomerne široký rámec pre aplikáciu. Je však možné predpokladať, že obce vzhľadom k skutočnosti príjmu poplatku z malého zdroja nebudú pristupovať k udeľovaniu výnimiek, resp. budú realizovať tento postup len v minimálnom počte prípadov.


Dočítajte článok až do konca, zostáva vám z neho ešte  . Celé znenie nájdete v produkte EPI Odborné články:

Zákon o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia

Autor: Nezávislá Environmentálna Konzultačná Agentúra s. r. o.; Ing. Peter Šimurka

Súvisiace odborné články

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.