HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Zákon o podpore v čase skrátenej práce – komentár

Nový komentár k zákonu č. 215/2021 Z. z.

Autori: Ing. Mikuláš Hamuľák
Dátum publikácie: 9. 12. 2021



online-EPIkom_Zákon o podpore v čase skrátenej práce__375x250

Zákon o podpore v čase skrátenej práce

§ 1 Predmet úpravy

Tento zákon upravuje poskytovanie podpory v čase skrátenej práce (ďalej len „podpora“) na čiastočnú úhradu nákladov zamestnávateľa na náhradu mzdy zamestnanca v čase trvania vonkajšieho faktora, vplyvom ktorého došlo k obmedzeniu činnosti zamestnávateľa.

Komentár k § 1 zákona o podpore v čase skrátenej práce

Účinnosť: od 01.01.2022 do -
Autor: Ing. Mikuláš Hamuľák

Zákon o podpore v čase skrátenej práce upravuje poskytovanie podpory v čase skrátenej práce na čiastočnú úhradu nákladov zamestnávateľa na náhradu mzdy zamestnanca v čase trvania vonkajšieho faktora, vplyvom ktorého došlo k obmedzeniu činnosti zamestnávateľa. Potreba zavedenia režimu skrátenej práce kurzarbeit do legislatívy SR vychádzala zo zhodnotenia právnej úpravy v pracovnoprávnej oblasti, v oblasti služieb zamestnanosti a v oblasti poistenia v nezamestnanosti, ktorým je režim skrátenej práce v slovenských pomeroch svojou témou najbližší.
Pri zavádzaní kurzarbeitu sa vychádzalo aj zo skúseností iných krajín Európskej únie v danej oblasti a z aktuálnych trendov. Prijatie novej právnej úpravy čiastočne vychádzalo aj z poznatkov o priebehu ekonomickej krízy v roku 2008, ale predovšetkým bolo podmienené pandémiou spôsobenou šírením ochorenia COVID-19 a skúsenosťami s vyplácaním príspevkov na úhradu náhrady mzdy zamestnancov a straty príjmu samostatne zárobkovo činných osôb v rámci projektu „Prvá pomoc“, ktorá bola poskytovaná po vypuknutí pandémie. „Prvá pomoc“ bola poskytovaná ako aktívne opatrenie na trhu práce formou konkrétneho projektu po predchádzajúcom schválení jeho podmienok vládou Slovenskej republiky.

Dôležité však bolo v slovenskej legislatíve ukotviť stály, stabilný a samostatný zákonom ustanovený nástroj pasívnej politiky trhu práce pre riešenie podobných krízových situácií, ktorý by sa mohol používať aj v budúcnosti po splnení zákonom ustanovených podmienok. Podstatou tohto nástroja je poskytovanie právne nárokovej podpory, ktorá je účelovo jednoznačne určená na vyplácanie náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu a dochádza tak k tzv. „skrátenej práci“, ktorej rozsah, podmienky a mechanizmus poskytovania, výšku podpory a ďalšie rozhodujúce náležitosti jej poskytovania identifikuje zákon č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce.

Od zákona o podpore v čase skrátenej práce sa očakáva, že sa stane funkčnou súčasťou stabilného právneho poriadku Slovenskej republiky na systémové, nárokové a transparentné poskytnutie pomoci zamestnancom zamestnávateľov v čase trvania vonkajšieho faktora, ktorý má dočasný charakter, zamestnávateľ ho nemohol ovplyvniť alebo mu nemohol predísť a ktorý má negatívny vplyv na prideľovanie práce zamestnancom, najmä mimoriadnej situácie, výnimočného stavu, núdzového stavu, mimoriadnej okolnosti vyhlásenej vládou Slovenskej republiky alebo okolnosti vyššej moci, ktoré žiaden zo zamestnávateľov nemôže ovplyvniť, čím dochádza k významne negatívnym vplyvom na pracovné miesta na trhu práce, k ich ohrozeniu až zániku.

Z hľadiska hospodárskej praxe ide o situácie, keď zamestnávateľovi vznikajú nezanedbateľné mzdové náklady, ktoré však z dôvodu obmedzenia jeho prevádzkovej činnosti bez vlastného zavinenia nie sú pokryté ekonomickou činnosťou, resp. príjmami z nej. Účelom zákona je okrem zabezpečenia krytia časti náhrady mzdy zamestnanca alebo náhrady platu zamestnanca v čase, keď zamestnávateľ z dôvodu vonkajších faktorov nemôže prideľovať zamestnancom prácu v pôvodne dohodnutom rozsahu, aj udržanie pracovných miest a konkurencieschopnosti zamestnávateľov v čase hospodárskej krízy, recesie a krízovej situácie. Zároveň sa predpokladá, že právna úprava primeraným spôsobom doplní úspešné pôsobenie dovtedy používaných opatrení aktívnej politiky na trhu práce na riešenie negatívnych vplyvov mimoriadnej situácie, výnimočného stavu alebo núdzového stavu na zamestnanosť.

Legislatívna úprava je inšpirovaná najmä nemeckým systémom tzv. Kurzarbeitergeld, ktorý bol upravený pre slovenské podmienky. Slovenský model je prispôsobený požiadavkám podnikateľskej sféry a jej skúsenostiam z aplikácie Prvej pomoci spustenej od marca 2020 tak, aby poskytnutie podpory v čase skrátenej práce bolo čo možno najpriamočiarejšie. Pred nadobudnutím účinnosti zákona bola finančná pomoc na podporu udržania zamestnanosti poskytovaná podľa zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, konkrétne podľa ustanovení § 50k§ 54 ods. 1 písm. e).

 

Komentár je skrátený, celé znenie nájdete v produkte EPI Komentáre k zákonom:

» Komentár z. č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce

Poznámka redakcie:

NR SR schválila  dňa 3. 12. 2021 novelu zákona č. 215/2021 Z. z. o podpore v čase skrátenej práce a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá bola zverejnená v Zbierke zákonov pod číslom 480/2021 Z. z.

Z dôvodovej správy:

Z pohľadu udržania pracovných miest a rýchlejšieho oživenia ekonomickej aktivity po tretej vlne pandémie COVID-19 vzniká akútna potreba zabezpečenia efektívnej finančnej pomoci pre skupiny, ktoré nesplnia podmienky poskytnutia podpory v čase skrátenej práce účinného od 1. januára 2022. S poukazom na zachovanie kontinuity poskytovanej pomoci, ako aj s cieľom zabrániť vážnym hospodárskym škodám, sa navrhuje posunúť nadobudnutie účinnosti zákona o podpore v čase skrátenej práce na 1. marca 2022. Poskytovanie pomoci za mesiace január a február 2022 sa navrhuje na základe úlohy, danej ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny uznesením vlády SR, zabezpečiť pokračovaním projektu na podporu udržania zamestnanosti podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti (Prvá pomoc). 

V produkte EPI Komentáre k zákonom nájdete komentáre aj k ďalším pracovnoprávnym predpisom:

 

 

 

Autor: Ing. Mikuláš Hamuľák

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.