§ 3 zákona č. 34/2002 Z. z. Majetok nadácie
(1) Majetok nadácie tvorí nadačné imanie, nadačný fond a ostatný majetok nadácie.
(2) Nadačné imanie je majetok nadácie zapísaný do registra. Pri založení nadácie je tvorené majetkovými vkladmi jednotlivých zakladateľov. Hodnota majetkového vkladu každého zakladateľa je najmenej 663 eur. Základná hodnota nadačného imania musí byť najmenej 6638 eur, pričom túto základnú hodnotu môžu tvoriť len peňažné prostriedky a nehnuteľnosti. Hodnotu prevyšujúcu 6638 eur môžu tvoriť aj hnuteľné veci, cenné papiere, ako aj iné majetkové práva a hodnoty oceniteľné peniazmi. Hodnotu nadačného imania nemožno znížiť.
(3) Nadačný fond tvoria peňažné prostriedky, ktoré nie sú súčasťou nadačného imania alebo ostatného majetku nadácie.
(4) Ostatný majetok nadácie, ktorý nie je súčasťou nadačného imania alebo nadačného fondu, tvoria peňažné prostriedky, cenné papiere, ako aj iné majetkové práva a iné majetkové hodnoty oceniteľné peniazmi.
Komentár k § 3 zákona č. 34/2002 Z. z. o nadáciách (Výňatok)
Autor: doc. JUDr. Mgr. Martina Gajdošová, PhD.
Súvisiace právne predpisy:
z. č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník; z. č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch); z. č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov; z. č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov; z. č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov; z. č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov; z. č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov; z. č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Súvisiace ustanovenia: § 4, § 5, § 13, § 29, § 30, § 34, § 35
Z literatúry:
Lazar, J. a kol.: Občianske právo hmotné. 1. Bratislava: IURIS LIBRI, 2018; Števček, M., Dulak, A., Bajánková, J., Fečík M., Sedlačko, F., Tomašovič, M. a kol.: Občiansky zákonník. Komentár. I. a II. zv. Praha: C. H. Beck, 2019
Obsah výkladu:
I. Majetok nadácie
II. Nadačné imanie
III. Ostatný majetok nadácie
IV. Ostatný majetok nadácie z verejných zdrojov
I. Majetok nadácie
Zákon rozdeľuje tri kategórie majetku nadácií. Povinným majetkom je nadačné imanie, ktoré môžu tvoriť peňažné prostriedky a nehnuteľnosti. Nad minimálnu hranicu 6 638 eur môžu nadačné imanie tvoriť aj hnuteľné veci, cenné papiere, iné majetkové práva a hodnoty oceniteľné peniazmi. Fakultatívnym majetkom nadácie je nadačný fond, ktorý si nadácia môže zriadiť a v ňom združovať peňažné prostriedky (pozri výklad k § 13). Treťou kategóriou majetku nadácie je jej ostatný majetok, sem nepatria veci – ani hnuteľné ani nehnuteľné, ale patria sem peňažné prostriedky a iné majetkové práva a iné hodnoty oceniteľné peniazmi.
II. Nadačné imanie
Nevyhnutným predpokladom existencie nadácie je nadačné imanie. Zákon o nadáciách z roku 2002 priniesol presnejšiu identifikáciu majetku, pričom nadačné imanie sa určilo ako minimálne požadovaný registrovaný majetok, ktorý má byť stálym majetkom nadácie a ktorý má zabezpečiť trvalý výnos príjmov nadácie. Nadačné imanie sa zdvojnásobilo oproti predošlej úprave a vyjadrilo sa v sume minimálne 20 000 Sk majetkového vkladu na každého zakladateľa a minimálna hodnota nadačného imania sa vyjadrila v sume 200 000 Sk. Po prechode na menu euro je v súčasnosti hodnota majetkového vkladu vyjadrená sumou minimálne 663 eur na každého zakladateľa a minimálna základná hodnota nadačného imania musí byť 6 638 eur.
...
Z judikatúry:
Nález ÚS SR, sp. zn. II. ÚS 188/2019, 16.1.2020, bod 43. a 44.: Príjemca dotácie nie je vlastníkom finančných prostriedkov z pridelenej dotácie, ale len ich oprávneným dočasným držiteľom, ktorý je povinný ju použiť v rozhodnom období na určený účel. Nemožno teda uvažovať o legitímnom očakávaní nadobudnutia vlastníctva. Na dotácie nie je právny nárok.
Rozsudok Krajského súdu Bratislava, sp. zn.: 8Cob/179/2013, z 23.06.2016: Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku zo strany ministerstva voči nadácii za účelom spolufinancovania realizácie schváleného projektu nadácie, sa neposudzuje ako vzťah podliehajúci výlučne režimu súkromného a obchodného práva, aj keď bolo zmluvou dohodnuté, že sa bude riadiť aj Obchodným zákonníkom, ale riadi sa normami verejného práva, a to (v konkrétnom prípade) podľa nariadení Rady Európskych spoločenstiev a Komisie Európskych spoločenstiev a podľa zákona o rozpočtových pravidlách. Pokiaľ nadácia nesplní podmienky zo zmluvy, napríklad po zmluvne dohodnutom podrobení sa kontrolám zo strany ministerstva vyplynú nedostatky ohľadom oprávnenosti platenia platieb na strane nadácie, a ministerstvo od zmluvy odstúpi, neposudzuje sa odstúpenie podľa ustanovení Obchodného zákonníka, ale nadácia je povinná dovtedy poskytnuté prostriedky vrátiť do štátneho rozpočtu. Poskytnutie nenávratného príspevku pokrývajúceho 100 % z celkových oprávnených výdavkov na realizáciu projektu z verejných zdrojov, odôvodňuje jednak predchádzajúcu priebežnú kontrolu ich oprávnenosti, ako aj stanovenie zmluvnej podmienky, že nárok na vyplatenie príspevku vzniká až schválením zo strany príslušného štátneho orgánu. Nemožno pripustiť výklad, že plnením nadácie došlo k bezdôvodnému obohateniu na strane ministerstva, pretože inštitút vrátenia finančného príspevku pri nesplnení požadovaných podmienok by strácal význam, nakoľko ministerstvo by bolo v podstate povinné vydať „bezdôvodné obohatenie“ zodpovedajúce výške príspevku, na ktorý však nadácii nevznikol nárok. Došlo by tak k obchádzaniu účelu zmluvy, a to zmluvy verejnoprávneho charakteru, ktorým bolo spolufinancovanie realizácie schváleného projektu prijímateľa, a to za podmienok uvedených v zmluve a po predložení potrebných dokladov.
» Komentár zákona č. 34/2002 Z. z. o nadáciách
Autor: doc. JUDr. Mgr. Martina Gajdošová, PhD.