HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Zmeny v zákone o cestovnom ruchu

Cieľom novely zákona o cestovnom ruchu je z dôvodu potreby dočasne upraviť niektoré ustanovenia zákona o zájazdoch v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 a upraviť postup vyrovnania sa s už rezervovanými zájazdmi, ktoré cestujúci nemajú možnosť využiť z dôvodu opatrení prijatými SR a/alebo inými štátmi v súvislosti s ochorením COVID-19.

Autori: Bc. JUDr. Lenka Hmírová, RSc.
Dátum publikácie: 3. 6. 2020



tt_dovolenka_dovolenkova_vybava

S účinnosťou od 29. mája 2020 sa zákonom č. 136/2020 Z. z. novelizuje zákon č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 119/2019 Z. z. (ďalej len „novela zákona o zájazdoch“).

Podľa prechodného ustanovenia § 33a citovanej novely zákona o zájazdoch cestovné kancelárie dostali odklad a zákazníci s výnimkou presne vyšpecifikovaných skupín si počkajú na realizáciu už rezervovaných alebo zaplatených dovoleniek, ktoré sa kvôli COVID-19 nemohli uskutočniť.

Cieľom citovanej novely je z dôvodu potreby dočasne upraviť niektoré ustanovenia zákona o zájazdoch v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov a upraviť postup vyrovnania sa s už rezervovanými zájazdmi, ktoré cestujúci nemajú možnosť využiť z dôvodu opatrení prijatými SR a/alebo inými štátmi v súvislosti s ochorením COVID-19 (napr. uzatvorené hranice, zastavená osobná letecká, železničná, autobusová a vodná medzinárodná doprava, zastavená alebo obmedzená vnútroštátna letecká, železničná, autobusová a lodná doprava, zatvorené dovolenkové strediská, preukazovanie negatívnych testov na COVID-19 a iné).

I. TOP 12 ZMIEN V NOVELE ZÁKONA O ZÁJAZDOCH

1. Povinnosť cestovných kancelárií ponúknuť zákazníkom (cestujúcim) zmenu termínu alebo náhradný zájazd (§ 33a ods. 1)

„Ak v dôsledku mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19 v SR alebo obdobnej situácie v cieľovom mieste alebo v ktoromkoľvek mieste trasy zájazdu nie je možné poskytnúť cestujúcemu služby cestovného ruchu podľa zmluvy o zájazde, je cestovná kancelária oprávnená cestujúcemu: a) navrhnúť zmenu zmluvy o zájazde alebo b) oznámiť náhradný zájazd, ak cestujúci neprijme zmenu zmluvy o zájazde.

Príklad č. 1: Cestovná kancelária napr. zákazníkovi (cestujúcemu), ktorý mal pôvodne rezervovaný zájazd od 4. júna do 11. júna 2020 v Aténach a zájazd sa z dôvodu mimoriadnej situácie nemôže uskutočniť, môže navrhnúť, že mu namiesto toho poskytne v tom istom čase dovolenku v Malej Fatre. Ak s tým zákazník (cestujúci) nebude súhlasiť, môže mu oznámiť, že mu teda poskytne náhradný zájazd do Atén, ale tento zájazd sa uskutoční až v priebehu roka 2021, pretože „cestovná kancelária je povinná dohodnúť sa s cestujúcim na poskytnutí náhradného zájazdu najneskôr do 31. augusta 2021“. (§ 33a ods. 7)

2. Povinnosť cestovných kancelárií pri súhlase zákazníka (cestujúceho) so zmenou zmluvy o zájazde „vzájomne dorovnať“ cenu nového zájazdu v prípade rozdielnosti sumy platieb (záloh) prijatých na základe pôvodnej zmluvy o zájazde (§ 33a ods. 2 a ods. 8)

„Ak cestujúci prijme zmenu zmluvy o zájazde podľa odseku 1 písm. a) a cena zájazdu, ktorý je predmetom zmeny zmluvy o zájazde, je rozdielna ako suma platieb prijatých na základe zmluvy o zájazde, zmluvné strany si vzájomne vyrovnajú rozdiel medzi cenou za zájazd, ktorý je predmetom zmeny zmluvy o zájazde, a sumou platieb prijatých na základe zmluvy o zájazde.“

„Ak je cena za náhradný zájazd rozdielna ako suma platieb prijatých na základe zmluvy o zájazde, zmluvné strany si vzájomne vyrovnajú rozdiel medzi sumou v oznámení o náhradnom zájazde a cenou náhradného zájazdu do 14 dní odo dňa, keď sa cestovná kancelária s cestujúcim dohodli na poskytnutí náhradného zájazdu.“

Príklad č. 2: Ak bude náš zákazník (cestujúci) súhlasiť so zmenou zmluvy o zájazde a cena nového zájazdu bude rozdielna ako suma platieb (záloh) prijatých na základe pôvodnej zmluvy o zájazde, cestujúci a cestovná kancelária si vzájomne vyrovnajú rozdiel medzi cenami zájazdov. Napr. ak nový zájazd do Malej Fatry má cenu 1 000 eur a pôvodný zájazd do Atén mal cenu 1 500 eur zaplatenú celú vopred, cestovná kancelária bude povinná cestujúcemu vrátiť 500 eur. Tento postup sa rovnako vzťahuje aj na situáciu týkajúcu sa náhradného zájazdu, ktorého cena je rozdielna ako suma platieb (záloh) prijatých na základe pôvodnej zmluvy o zájazde.

3. Zákonné vymedzenie okruhu osôb, ktoré nemusia súhlasiť ani s ponukou cestovnej kancelárie na náhradný zájazd zákazníkom (cestujúcim) (§ 33a ods. 4)

Novela zákona o zájazdoch uvádza aj niekoľko skupín zákazníkov (cestujúcich), ktorí aj keď odmietnu zmenu zmluvy o zájazde, majú právo odmietnuť aj náhradný zájazd. Náhradný zájazd môže odmietnuť písomne, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia cestovnej kancelárie o náhradnom zájazde zákazník (cestujúci), ak je:

a) počas mimoriadnej situácie zaradený do evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, čo sa preukazuje písomným oznámením jeho zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie,

b) samostatne zárobkovo činnou osobou alebo jednoosobovou spoločnosťou s ručením obmedzeným, ktorej bol priznaný finančný príspevok v rámci projektu na podporu udržania zamestnanosti v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, čo sa preukazuje potvrdením o priznaní uvedeného príspevku,

c) osamelým rodičom, ktorému bol priznaný nárok na pandemické ošetrovné, čo sa preukazuje potvrdením o priznaní nároku na uvedené ošetrovné a čestným vyhlásením o skutočnosti, že je osamelým rodičom,

d) osobou tehotnou ku dňu doručenia oznámenia o náhradnom zájazde, čo sa preukazuje lekárskym potvrdením alebo

e) osobou s vekom 65 a viac rokov, čo sa preukazuje dátumom narodenia na občianskom preukaze alebo inom doklade totožnosti.

4. Následné vrátenie všetkých platieb zo strany cestovnej kancelárie, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde v prípade, že dôjde k odmietnutiu zmenu zmluvy o zájazde zákazníkom (cestujúcim), ktorý je osobou v okruhu zákonne vymedzených osôb, ktoré majú právo odmietnuť aj náhradný zájazd, najneskôr však do 14 dní odo dňa doručenia odmietnutia náhradného zájazdu vrátane toho, že títo zákazníci (cestujúci) nemusia cestovnej kancelárii zaplatiť ani odstupné z dôvodu úplného zrušenia zájazdu (§ 33a ods. 6)

„Ak cestujúci, ktorý uzatvoril zmluvu o zájazde, odmietne náhradný zájazd podľa odseku 4, cestovná kancelária je povinná vrátiť mu všetky platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde, bez zaplatenia odstupného, a to bezodkladne, najneskôr však do 14 dní odo dňa doručenia odmietnutia náhradného zájazdu.“

5. Možnosť odmietnutia náhradného zájazdu len jedným zákazníkom (cestujúcim) (§ 33a ods. 5)

Ak cestujúci, ktorý uzatvoril zmluvu o zájazde, čiastočne odmietne náhradný zájazd vo vzťahu k jednému alebo viacerým cestujúcim z jednej zmluvy o zájazde podľa odseku 5, cestovná kancelária je povinná vrátiť mu platby, ktoré prijala na základe zmluvy o zájazde, bez zaplatenia odstupného zodpovedajúceho účastníkom, ktorí sa náhradného zájazdu nezúčastnia, a to bezodkladne, najneskôr však do 14 dní odo dňa doručenia čiastočného odmietnutia náhradného zájazdu.

Príklad č. 3: Bežnou situáciou je, že zmluva o zájazde sa uzatvára s jednou osobou, ale ako zákazníci (cestujúci) v nej figuruje viacero osôb. Napr. rodinnú dovolenku pre päťčlennú rodinu dohodne s cestovnou kanceláriou len jeden z rodičov. Ak sa teda aspoň na jedného zákazníka (cestujúceho) uvedeného v zmluve o zájazde vzťahuje možnosť odmietnuť náhradný zájazd, môže zákazník (cestujúci), ktorý uzatvoril zmluvu o zájazde, náhradný zájazd odmietnuť len čiastočne. Musí tak urobiť do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia cestovnou kanceláriou o náhradnom zájazde. V praxi to znamená to, že ak mala päťčlenná rodina rezervovanú dovolenku v Grécku, nesúhlasí so zmenou zájazdu a iba jeden z jej členov má podľa novely zákona o zájazdoch právo odmietnuť náhradný zájazd, tak nie je možné odmietnuť dovolenku ako celok pre všetkých členov rodiny. Táto dovolenka môže byť odmietnutá len čiastočne, a to len vo vzťahu k tomu členovi rodiny, ktorý na to spĺňa zákonné podmienky. Vopred zaplatená platba (záloha) pripadajúcu na tohto člena rodiny bude vrátená.

O ďalších zmenách v novele o zákone o zájazdoch sa dočítate v článku Zájazdy a odklad dovoleniek počas COVID-19

Autor: JUDr. Lenka Hmírová

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 170/2018 Z. z. Zákon o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu
  • 136/2020 Z. z. Novela zákona o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.