
Anotácia:
V pracovnoprávnych vzťahoch je dôležitou súčasťou informačnej povinnosti zamestnanca vo vzťahu k zamestnávateľovi údaj nielen o trvalom pobyte, ale aj o prechodnom pobyte, ktorý sa v právnych predpisoch uvádza či už pod pojmom „identifikačné údaje“, alebo pod pojmom „adresa“ alebo priamo ako „trvalý“ alebo „prechodný pobyt“.
Podstatnou náležitosťou pracovnej zmluvy zamestnanca sú podľa § 43 ods. 1 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce (ďalej len „Zákonník práce“) identifikačné údaje zamestnávateľa a zamestnanca. Identifikačným údajom je i údaj o pobyte zamestnanca, pričom sa v pracovnej zmluve uvádza pobyt trvalý, ak však má zamestnanec riadne nahlásený prechodný pobyt, uvedie sa i prechodný pobyt.
V štátnozamestnaneckom pomere, ktorý sa zakladá služobnou zmluvou uzatvorenou služobným úradom a štátnym zamestnancom, je síce podstatnou náležitosťou služobnej zmluvy miesto trvalého pobytu, avšak i zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých predpisov v platnom znení (ďalej len „zákon o štátnej službe“) vo svojich ostatných ustanoveniach uvádza povinnosti štátneho zamestnanca i vo vzťahu k pojmu „prechodný“ pobyt, a teda i pri tomto druhu pomeru je súčasťou informačnej povinnosti štátneho zamestnanca.
V pracovnom pomere upravenom Zákonníkom práce je zamestnanec povinný – podľa § 81 Základné povinnosti zamestnanca písm. g) Zákonníka práce – písomne oznamovať zamestnávateľovi bez zbytočného odkladu všetky zmeny, ktoré sa týkajú pracovného pomeru a súvisia s jeho osobou, najmä zmenu jeho mena, priezviska, trvalého pobytu alebo prechodného pobytu, adresy na doručovanie písomností, zdravotnej poisťovne, a ak sa so súhlasom zamestnanca poukazuje výplata na účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, aj zmenu bankového účtu.
NEPREHLIADNITE
Rovnako je tento údaj dôležitý ako pre zamestnávateľa, tak i pre zamestnanca v otázke doručovania písomností. Podľa § 38 ods. 1 Zákonníka práce Doručovanie písomnosti zamestnávateľa týkajúce sa vzniku, zmeny a skončenia pracovného pomeru alebo vzniku, zmeny a zániku povinností zamestnanca vyplývajúcich z pracovnej zmluvy musia byť doručené zamestnancovi do vlastných rúk. Podľa ods. 2 citovaného ustanovenia Zákonníka práce písomnosti doručované poštovým podnikom zamestnávateľ zasiela na poslednú adresu zamestnanca, ktorá je mu známa, ako doporučenú zásielku s doručenkou a poznámkou „do vlastných rúk“. V danom prípade to nemusí byť trvalý pobyt zamestnanca, ale aj prechodný pobyt zamestnanca. Dôležité je to, aby sa zamestnancovi písomnosť doručila na adresu, na ktorej sa zdržuje a na ktorej môže preberať zásielky.
U štátneho zamestnanca je úprava povinností a obmedzení obsiahnutá v § 111 zákona o štátnej službe, pričom podľa ods. 2 písm. d) tohto ustanovenia zákona o štátnej službe je povinnosťou štátneho zamestnanca bez zbytočného odkladu oznámiť služobnému úradu všetky zmeny, ktoré sa týkajú štátnozamestnaneckého pomeru a súvisia s jeho osobou, najmä zmenu jeho mena, priezviska, trvalého pobytu alebo prechodného pobytu, adresy na doručovanie písomností, zdravotnej poisťovne, a ak sa so súhlasom štátneho zamestnanca poukazuje plat na účet v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, aj zmenu bankového účtu.
Zákon o štátnej službe okrem toho pozná inštitút tzv. zástupcu na doručovanie písomností doručovaných do vlastných rúk s adresou na území Slovenskej republiky. Podľa § 111 ods. 2 písm. f) zákona o štátnej službe je štátny zamestnanec povinný oznámiť služobnému úradu písomne bez zbytočného odkladu zástupcu na doručovanie písomností doručovaných do vlastných rúk s adresou na území Slovenskej republiky, len ak štátny zamestnanec nemá adresu na doručovanie písomností, prechodný pobyt ani trvalý pobyt na území Slovenskej republiky. Predmetné sa využíva najmä v situácii, ak je štátny zamestnanec dočasne vyslaný na vykonávanie štátnej služby do cudziny a služobný úrad v takomto prípade má sťaženú otázku doručovania písomností do vlastných rúk štátneho zamestnanca.
POZNÁMKA
Otázka prechodného pobytu je mimoriadne dôležitá pri zamestnávaní cudzincov zo štátov mimo Európskej únie, tzv. tretích krajín. Túto problematiku upravuje viacero osobitných právnych predpisov Slovenskej republiky, najmä však zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“) a zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o pobyte cudzincov“).
Podľa § 21 zákona o službách zamestnanosti Zamestnávanie štátnych príslušníkov tretej krajiny s miestom výkonu práce na území Slovenskej republiky – zamestnávateľ môže zamestnávať len štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý podľa ods. 1 písm. b) má udelený prechodný pobyt na účel zamestnania na základe potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta alebo podľa písm. c) má udelený prechodný pobyt na účel zamestnania a úrad vydal potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta podľa § 21b ods. 1 písm. b), ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením alebo podľa písm. d) má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt na účel zamestnania, ak osobitný predpis neustanovuje inak alebo podľa písm. e) má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt na účel zlúčenia rodiny alebo podľa písm. f) má udelené povolenie na zamestnanie a udelený prechodný pobyt štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý má priznané postavenie osoby s dlhodobým pobytom v členskom štáte Európskej únie, ak osobitný predpis neustanovuje inak alebo podľa písm. h) má vydané potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré obsahuje súhlas s jeho obsadením, a má prijatú žiadosť o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania spolu so všetkými náležitosťami podľa osobitného predpisu, odo dňa platnosti potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta do právoplatného skončenia konania o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania.
Vo vzťahu k právam a povinnostiam zamestnávateľa a „budúceho“ zamestnanca – štátneho príslušníka tretej krajiny v pracovnoprávnom vzťahu i v súvislosti s otázkou prechodného pobytu zohráva dôležitú úlohu v zmysle ustanovení zákona o službách zamestnanosti Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (vystupujúci v ustanoveniach citovaného zákona ako i tohto článku len pod pojmom „Úrad“).
Úrad vydáva potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, vydáva potvrdenie o možnosti obsadenia pracovného miesta, ktoré obsahuje súhlas alebo nesúhlas s jeho obsadením, môže udeliť povolenie na zamestnanie i na základe písomnej žiadosti zamestnávateľa (aj zamestnanca ako štátneho príslušníka tretej krajiny), môže odnímať vydané povolenia alebo môže predlžovať predmetné povolenie. Všetky tieto potvrdenia, vydané, predĺžené, odnímané Úradom majú súvis s možnosťou a oprávnením zamestnávateľa uzatvoriť pracovný pomer so štátnym príslušníkom tretej krajiny. Zamestnávateľ sa obracia na Úrad vo veciach možnosti obsadenia voľných pracovných miest štátnymi príslušníkmi tretej krajiny so svojou žiadosťou v intenciách ustanovení zákona o službách zamestnanosti.
Zamestnávateľ pri obsadzovaní voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, podľa § 21a ods. 2 písm. b) bodu 1 zákona o službách zamestnanosti Potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, nemusí v žiadosti o vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia takéhoto voľného pracovného miesta podávať v prílohe kópiu dokladu preukazujúceho vyššiu odbornú kvalifikáciu štátneho príslušníka tretej krajiny, a to ani v prípade...
Autor: Ing. Monika Kiklicová
Súvisiace právne predpisy ZZ SR