Základným právnym predpisom, ktorý upravuje podmienky výkonu volebného práva, ako aj organizáciu a priebeh volieb, je zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva (ďalej aj len „volebný kódex“ alebo „VK“). Avšak aj napriek snahe zákonodarcu nám tento právny predpis nie vždy poskytuje výslovnú odpoveď na otázky, ktoré pri praktickej organizácii a priebehu volieb môžu vzniknúť. Nepochybne to platí aj v prípade volieb do orgánov samosprávy obcí, ktoré sa budú konať 10. novembra 2018. Na nasledujúcich riadkoch sa preto pokúsime načrtnúť riešenia niektorých problémov, ktoré v praxi môžu nastať, no na ktoré volebný kódex výslovne riešenia neposkytuje.
1. Môže jedna osoba kandidovať ako nezávislý kandidát na funkciu starostu obce alebo poslanca obecného zastupiteľstva a ako kandidát na kandidátskej listine politickej strany na druhú z funkcií?
Jedna a tá istá osoba môže v jedných voľbách do orgánov samosprávy obce súčasne kandidovať aj na funkciu poslanca obecného zastupiteľstva a aj na funkciu starostu obce. Samozrejme, musí splniť všetky podmienky pasívneho volebného práva, predovšetkým vek 25 rokov, ktorý sa vyžaduje pri kandidátoch na starostu a je vyšší ako vek 18 rokov požadovaný pri kandidátoch na poslancov. Súčasnú kandidatúru na obe funkcie volebný kódex výslovne pripúšťa (§ 171 ods. 12 a § 176 ods. 9 VK). V prípade zvolenia do oboch funkcií je však možné, vzhľadom na ich vzájomnú nezlučiteľnosť, vykonávanie len jednej z nich.
Volebný kódex rovnako však výslovne nevylučuje to, aby jedna a tá istá osoba kandidujúca súčasne na obe obecné funkcie v prípade jednej z nich kandidovala ako nezávislý kandidát a v prípade druhej kandidovala ako kandidát uvedený na kandidátskej listine politickej strany alebo koalície politických strán. Preto je možné takýto postup akceptovať. Je potrebné si totiž uvedomiť, že ani skutočnosť, že osoba je uvedená na kandidátskej listine politickej strany, automaticky neznamená, že daná osoba je členom dotknutej politickej strany. Rovnako ani to, že niekto kandiduje samostatne ako nezávislý kandidát, neznamená, že nie je členom žiadnej politickej strany. V takomto prípade je však potrebné si uvedomiť, že dotknutá osoba pri funkcii, do ktorej kandiduje ako nezávislý kandidát, musí ku svojej kandidátskej listine pripojiť podpisovú listinu podpísanú dostatočným počtom voličov, ktorí jej kandidatúru podporujú. Potrebný počet podpisov je rovnaký bez ohľadu na to, či osoba kandiduje na funkciu poslanca zastupiteľstva alebo funkciu starostu a odvíja sa od počtu obyvateľov obce. Jednotlivé počty potrebných podpisov sú uvedené v prílohe č. 1 k volebnému kódexu.
V súvislosti s popísaným prípadom je potrebné si uvedomiť ešte jednu skutočnosť. Politická strana, na kandidátskej listine ktorej osoba kandiduje, bez ohľadu na to, či ide o kandidatúru na funkciu poslanca zastupiteľstva alebo na funkciu starostu, má možnosť, bez nutnosti preukazovať akýkoľvek dôvod, prostredníctvom svojho splnomocnenca daného kandidáta odvolať. Takýto postup by mohol byť teoreticky predstaviteľný aj v prípade, pokiaľ by určitá osoba, kandidát politickej strany na niektorú z obecných funkcií, kandidovala aj na ďalšiu z funkcií ako nezávislý kandidát, a to bez vedomia dotknutej politickej strany, resp. proti inému kandidátovi tejto politickej strany.
Článok je skrátený, viac informácií nájdete v príspevku
Autor: doc. JUDr. Marek Domin, PhD.