Úvod
1. Význam verejného obstarávania
2. Vyhlasovatelia súťaží v praxi
3. Princípy verejného obstarávania a hodnota za peniaze
4. Interná organizácia prípravy verejného obstarávania
5. Štruktúra tímu verejného obstarávania a súvisiace interakcie
6. Predpokladaná hodnota zákazky
7. Plánovanie verejného obstarávania
8. Súťažné postupy
9. Zmeny zmlúv, rámcových dohôd a koncesných zmlúv
Záver
Z úvodu:
Účelom Praktickej príručky efektívneho verejného obstarávateľa je dosiahnuť súlad medzi jej názvom a samotným obsahom, čím má smelú ambíciu odlíšiť sa od doterajších publikácií, ktoré obvykle predstavujú buď komentáre k príslušnej legislatíve, alebo zložité texty pozostávajúce takmer výhradne z judikatúry či rozhodovacej praxe kontrolných orgánov. Táto príručka je praktickou pomôckou pre každého, kto má záujem o expresné zorientovanie sa v problematike verejného obstarávania tak, aby spoznal nielen základné parametre zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj „zákon o verejnom obstarávaní “) a európskych smerníc upravujúcich verejné obstarávanie, ale aby sa oboznámil aj s najrôznejšími praktickými odporúčaniami a skúsenosťami samotného autora, ako aj ďalších verejných obstarávateľov, vyplývajúcimi z ich dlhoročnej a úspešnej dobrej praxe .
Príručka je prehľadným manuálom k problematike verejného obstarávania, pričom sa nezameriava iba na izolované verejné obstarávanie, ale aj na jeho viaceré neopomenuteľné organizačné a systémové determinanty, bez ktorých žiadny verejný obstarávateľ nemôže dosiahnuť skutočnú efektivitu. V čase vzniku tejto príručky sú očakávania, ktoré kladú zamestnávatelia, ale aj verejnosť či kontrolné orgány na špecialistov na verejné obstarávanie, omnoho vyššie, ako to bolo v minulosti. Efektívny verejný obstarávateľ by mal v prvom rade porozumieť tomu, že príprava a realizovanie verejného obstarávania nie je iba zamestnaním, ale aj určitým významným poslaním, a zároveň aj tomu, že verejné obstarávanie sa neustále vyvíja a modernizuje, podobne ako všetky sofistikované odvetvia civilizovanej spoločnosti. Ide o segment, ktorého činnosť má v súčasnej dobe obrovské finančné dosahy, a to nielen na národnej, ale aj na medzinárodnej úrovni. V zahraničí sú špecialisti na verejné obstarávanie považovaní za nosné piliere fungujúceho verejného sektora, ale aj ekonomiky ako celku, o čom svedčia aj viaceré deklaratórne dokumenty a vyhlásenia relevantných medzinárodných subjektov.
Príručka je vhodnou každodennou pomôckou pre vedúcich predstaviteľov obcí a miest, ako aj pre riadiacich zamestnancov štátnych inštitúcií, resp. aj tzv. dotovaných subjektov. Napriek tomu, že je cielená predovšetkým na subjekty, ktoré vystupujú v pozícii verejných obstarávateľov, oboznámenie sa s problematikou práve z tohto uhla pohľadu môže byť veľmi zaujímavé a užitočné aj pre iný typ subjektov, ktoré vstupujú do dotknutých procesov, a teda najmä hospodárskych subjektov . Pridanou hodnotou príručky je zosumarizovanie empirických skúseností, ktoré vyplývajú z dlhodobej činnosti etablovaných verejných obstarávateľov, pričom významnú mieru informácií venuje nielen procesom realizovaným navonok, ale aj objasňovaniu a prezentácii vnútorných činností pred vyhlásením súťaží, o ktorých v súčasnosti existuje iba minimálne množstvo dôveryhodných a použiteľných zdrojov. Inšpirovanie sa odporúčaniami a informáciami, ktoré príručka každému čitateľovi ponúka , znamená jednak aplikáciu overených postupov moderného prístupu k verejnému obstarávaniu, a jednak zásadnú úsporu času, ktorý by inak čitateľ musel venovať štúdiu najrôznejších nesúrodých textových zdrojov vo viacerých svetových jazykoch.
Autor monotematiky JUDr. Adam Nociar, MPH predstavuje svoju publikáciu Praktická príručka efektívneho verejného obstarávateľa:
VIDEO
O autorovi:
Adam Nociar od roku 2011 až po súčasnosť pôsobil na viacerých manažérsko-odborných pozíciách vo verejnej správe, resp. aj v prostredí špecifických verejných obstarávateľov. V rámci svojej kariéry spočiatku nepriamo, ale neskôr aj explicitne a neustále prichádzal do praktického kontaktu s odbornou problematikou verejného obstarávania. Bol riaditeľom obvodných pozemkových úradov v Senci a v Pezinku a následne pôsobil na sekcii legislatívy Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky. V rýdzom segmente verejného obstarávania sa aktívne pohybuje približne od roku 2013, pričom zastával pozíciu vedúceho na odbore právnych služieb a verejného obstarávania Výskumnej agentúry ako implementačného a sprostredkovateľského orgánu pre operačný program Výskum a inovácie. Neskôr viac ako tri roky zastával pozíciu riaditeľa odboru verejného obstarávania na Ministerstve hospodárstva Slovenskej republiky, kde okrem zabezpečovania samotného verejného obstarávania pre potreby ústredného orgánu štátnej správy metodicky v predmetnej oblasti usmerňoval a koordinoval všetky právnické osoby v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva. V rokoch 2020 – 2023 riadil odbor verejného obstarávania v Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. ako najväčšom štátnom investorovi v Slovenskej republike, kde spolu so svojím tímom pripravoval a úspešne zrealizoval verejné obstarávania v celkovej hodnote takmer jednej miliardy eur. V súčasnosti riadi odbor správy majetku a verejného obstarávania v Slovenskej obchodnej inšpekcii, pričom ako konzultant v oblasti verejného obstarávania spolupracuje s viacerými orgánmi štátnej správy a miestnej samosprávy. Verejné obstarávanie považuje dlhodobo nielen za svoje odborné poslanie, ale aj za koníček, ktorý sa mnohokrát nesmierne zaujímavým spôsobom prelína s jeho právnickým pohľadom na danú problematiku.
1 Obvykle jednorazová dávka a posudzovanie množstva účinnej látky
2 Marihuana do hmotnosti pol gramu je zvyškovým množstvom drogy
3 Hmotnosť alebo účinná látka v marihuane pri určovaní obvykle jednorazovej dávky
4 Aj stopové množstvo marihuany môže byť obvykle jednorazovou dávkou
5 Na obchodovanie s marihuanou postačujú 2 gramy hašišu
6 Povinnosť súdu uvádzať množstvo účinnej látky a nerešpektovanie zákazu zásady reformatio in peius
7 Určenie rozsahu činu násobkom dolnej hranice zisteného cenového rozpätia drogy za hmotnostnú jednotku – kedy ide o obchodovanie?
8 Stanovisko Najvyššieho súdu Slovenskej republiky k problematike pestovania konopy obsahujúcej THC
9 Prelomové stanovisko Najvyššieho súdu Českej republiky, ktorým sa určilo „množství větší než malé“
Online publikácia je súčasťou produktu Eurokódex judikatúra a monotematiky, oblasť Obchodné právo:
» Praktická príručka efektívneho verejného obstarávateľa
Publikácia je dostupná aj v tlačenej verzii.