HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Najdôležitejšie novinky v stavebnom práve účinné od 1. apríla 2024

Jedna z najväčších reforiem stavebného práva vôbec vstúpi do účinnosti už 1. apríla. Avšak očakávania plnej reformy nebudú naplnené, keďže zákonodarca sa rozhodol pre odloženie časti legislatívy o jeden kalendárny rok.

Autori: JUDr. Martin Píry, PhD.
Dátum publikácie: 2. 4. 2024



Image66170

Najprv stručné zhrnutie stavu stavebného práva. V súčasnosti (teda do 1. apríla 2024) je stavebné právo regulované zákonom č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku v znení neskorších právnych predpisov a zákonom č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie v znení neskorších právnych predpisov.

Táto legislatíva podľa reformy z roku 2022 mala byť nahradená dvojicou zákonov, a to zákonom č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení neskorších právnych predpisov, ktorého predmetom regulácie mali byť otázky:

  1. územného plánovania
  2. organizácie verejnej správy na úseku územného plánovania (teda pôsobnosť okrem iného nového Úradu pre územné plánovanie a výstavbu)
  3. elektronického systému informácií
  4. záväzného stanoviska orgánu územného plánovania (ktorá podľa nášho názoru predstavuje najväčšie nóvum v rámci tohto právneho predpisu)

Druhý právny predpis bol zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v znení neskorších právnych predpisov, ktorý mal nahradiť časť stavebného zákona označovanú ako stavebný poriadok a upravoval rozhodovacie procesy pri povoľovaní stavieb a osvedčovania ich spôsobilosti na užívanie, ako aj parciálne otázky, ako sú napríklad elektronizácia, zodpovednosť a pôsobnosť orgánov verejnej správy na tomto úseku.

Obidva právne predpisy boli zmenené celkovo niekoľkými podstatnými alebo parciálnymi zmenami v roku 2023 ešte pred ich plánovanou účinnosťou. Následne bol prijatý zákon č. 46/2024 Z. z., ktorý:

  1. posunul účinnosť celého zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe na 1. apríl. 2025,
  2. posunul časť ustanovení zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní na 1. apríl 2025,
  3. nechal v platnosti zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku v znení neskorších právnych predpisov, pričom podstatným spôsobom zmenil niektoré inštitúty v rámci pôvodného stavebného zákona,
  4. legislatívne zrušil celú časť stavebného zákona o územnom plánovaní a legislatívne vyčistil zákon ( s niekoľkoročným odstupom) od časti obsolentnej týkajúcej sa vyvlastnenia,
  5. novelizoval niektoré parciálne právne predpisy, ako je zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie, zákon č. 425/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších právnych predpisov, zákon č. 205/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých právnych predpisov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, v otázkach niektorých dotknutých orgánov, postavenie civilných letísk a niektorých otázok postavenia architektov, resp. záujmovej samosprávy na tomto úseku.

Najpodstatnejšie obsahové zmeny účinné od 1. apríla 2024 sú:

a.) Proces územného plánovania. Do účinnosti vstupuje nový zákon o územnom plánovaní, ktorý výrazným spôsobom modernizuje proces územného plánovania. Okrem iného sa vytvára v procese územného plánovania nová pôsobnosť orgánu štátnej správy úradu územného plánovania a výstavby. Pod pojmom orgán územného plánovania, ktorý je pre výklad celého zákona pilotný, zákon chápe obec a samosprávny kraj. Zákonodarca zavádza nové územno-plánovacie podklady, ktoré je povinnosť využívať, a to je dokumentácia ochrany prírody a krajiny, projekt pozemkových úprav, mapa povodňového ohrozenia, zásady ochrany pamiatkového územia, a ak boli spracované, aj odvetvové koncepcie. Vytvárajú sa dva nové typy územných plánov, a to:

  • územný plán mikroregiónu
  • spoločný územný plán viacerých obcí

Územný plán mikroregiónu je územno-plánovacia regulácia, ktorá reguluje územie a jeho priestorové a funkčné využívanie naprieč hranicami obcí alebo samosprávnych krajov.

Spoločný územný plán viacerých obcí vychádza z ustanovenia § 22 ods. 2 zákona o územnom plánovaní, ktorý umožňuje mať spoločný územný plán pre viacero obcí na základe koordinačnej správnej dohody, a to tak, že obstarávať ho bude jedna z obcí na základe dohody, ale schvaľovať ho budú všetky obce vo svojich obecných zastupiteľstvách.

Do územných plánov sa dostali niektoré povinné zložky, ako je napríklad riešenie zelenej infraštruktúry, dopravnej a technickej infraštruktúry.


Dočítajte článok až do konca, zostáva vám ešte  . Celé znenie nájdete v produkte EPI Odborné články:

Najdôležitejšie novinky v stavebnom práve účinné od 1. apríla 2024

Autor: JUDr. Martin Píry, PhD.

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.