HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Interné pravidlá prieskumov trhu a nový informačný systém eForms

Príspevok sa zaoberá vnútornými pravidlami pri prieskumoch trhu podľa zákona o verejnom obstarávaní. S účinnosťou od 16. októbra 2023 Úrad pre verejné obstarávanie nasadil do prevádzky informačný systém eForms (IS eForms), ktorý nahradil Informačný systém zberu údajov. V záverečnej časti príspevku je uvedená plánovaná novelizácia zákona od roku 2024 s ohľadom na fakultatívnosť odborného garanta pri obstarávaniach.

Autori: PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Dátum publikácie: 15. 12. 2023



Image75039

Náš príspevok sa zaoberá vnútornými pravidlami pri prieskumoch trhu podľa zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (v našom príspevku ďalej len ako zákon). S účinnosťou od 16. októbra 2023 Úrad pre verejné obstarávanie nasadil do prevádzky informačný systém eForms (IS eForms), ktorý nahradil Informačný systém zberu údajov. V záverečnej časti príspevku je uvedená plánovaná novelizácia zákona od roku 2024 s ohľadom na fakultatívnosť odborného garanta pri obstarávaniach.

Zákon pri zadávaní tohto typu zákaziek neurčuje (takmer) žiadny formalizovaný postup. Na základe toho tak aj pri zákazkách s nízkou hodnotou platí, že lehota na predkladanie ponúk má byť určená primerane vo vzťahu k náročnosti predmetu zákazky subjektu verejnej správy podľa dostupnosti. Bežne dostupnými tovarmi, stavebnými prácami alebo službami na trhu sa rozumejú tovary, stavebné práce alebo služby (dodávateľské plnenia, výkony, činnosti), ktoré:

  1. sú ponúkané v podobe, v ktorej sú bez väčších úprav ich vlastností alebo prvkov aj dodané, uskutočnené alebo poskytnuté, a zároveň
  2. sú spravidla v podobe, v akej sú dodávané, uskutočňované alebo poskytované pre verejného obstarávateľa, dodávané, uskutočňované alebo poskytované aj pre spotrebiteľov a iné osoby na trhu.

Zákazka s nízkou hodnotou je zákazka na dodanie tovaru (okrem potravín) zákazka na poskytnutie služby alebo zákazka na uskutočnenie stavebných prác, ktorej predpokladaná hodnota je rovnaká alebo vyššia ako 10 000 eur (pozn.: vždy bez definovania dane z pridanej hodnoty k tejto hodnote zamýšľanej zákazky), a to:

  • v priebehu kalendárneho roka alebo
  • počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok (pozn. vždy súhrnne).

Rovnako sa ako zákazka s nízkou hodnotou považuje zákazka na dodanie tovaru, ktorým sú potraviny a ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit pre zákazku s nízkou hodnotou a zároveň rovnaká alebo vyššia ako 10 000 eur v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok.

Predpokladaná hodnota zákazky – na čo nezabudnúť v praxi verejných obstarávateľov?

  • stanovuje sa vždy ako cena bez dane z pridanej hodnoty s cieľom ustanovenia postupu podľa finančných limitov, predpokladaná hodnota zákazky má byť riadne odôvodnená a evidovaná,
  • musí byť platná v čase odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania či výzvy na predkladanie ponúk od dodávateľov (oslovených) a súčasne musí byť platná v čase začatia postupu zadávania zákazky (čo býva predmetom kontrol).

Tieto podmienky musia byť splnené súčasne a sú rovnako preverované aj pri kontrolách.

Rozdelenie zákazky – kontrolné zistenie: K nedovolenému rozdeleniu zákazky dochádza rozdelením rovnakého alebo obdobného predmetu zákazky do viacerých samostatných zákaziek, pre ktoré vyhlási prijímateľ samostatné VO. Pritom zároveň platí, že ide o predmety zákaziek, ktoré spolu súvisia z vecného (rovnaký predmet zákazky), časového (zákazky vyhlásené spravidla počas obdobia jedného kalendárneho roka), miestneho hľadiska (zákazky vyhlásené tým istým prijímateľom) a podobne.

Odporúčania a zásady k prieskumom trhu pre vás

Je teda na rozhodnutí verejného obstarávateľa a v jeho právomoci, aké konkrétne pravidlá si pre zadávanie zákazky zvolí aj s ohľadom na personálny aparát, hodnotu zákazky v predpokladanej sume, rozsah plnenia a podobne. Zákazka s nízkou hodnotou sa zadáva najčastejšie v praxi na dodanie tovaru alebo na poskytnutie služby s predpokladanou hodnotou zákazky nižšou ako 70 000 eur bez DPH alebo na uskutočnenie stavebných prác s predpokladanou hodnotou zákazky nižšou ako 180 000 eur.

Zásady, na ktoré netreba zabudnúť:

  1. Verejný obstarávateľ je povinný postupovať v súlade s princípom transparentnosti a zdokumentovať celý priebeh verejného obstarávania tak, aby jeho úkony boli preskúmateľné bez ohľadu na použité prostriedky komunikácie, riadne zdokumentované a archivované.
  2. Na zákazky s nízkou hodnotou sa vzťahujú ustanovenia § 117 a aj ustanovenia prvej časti zákona okrem tých, ktorých použitie vylučuje ustanovenie § 117 ods. 2 zákona a súčasne § 5 a 6 zákona.
  3. Ak verejný obstarávateľ vyzve na predloženie ponuky viac hospodárskych subjektov na účel zadania zákazky, vyzve tieto hospodárske subjekty na to určenou funkcionalitou elektronickej platformy a je povinný zabezpečiť dodržanie princípov rovnakého zaobchádzania a nediskriminácie.
  4. Všetky doklady a dokumenty zo zadávania zákaziek s nízkymi hodnotami sa evidujú a uchovávajú desať rokov od uzavretia zmluvy alebo vystavenia objednávky na určenom mieste vo vašom subjekte.
  5. Žiadanka/požiadavka na prieskum trhu alebo žiadanka na obstaranie prostredníctvom prieskumu trhu sa použije aj pre zákazky s nízkou hodnotou (prieskum trhu), pričom sa riadne overí základnou finančnou kontrolou podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
  6. K zmluve (vyplývajúcej z obstarávania alebo prieskumu trhu) je potrebné uviesť priamy odkaz vo forme Uniform Resource Locator na profil verejného obstarávateľa v časti určenej na sprístupnenie informácií o verejnom obstarávaní, v ktorom bola zmluva uzatvorená, ak je zmluva uzatvorená na základe verejného obstarávania. Ide teda o link na profil verejného obstarávateľa na portáli Úradu pre verejné obstarávanie – konkrétny predmet zákazky, resp. konkrétne verejné obstarávanie.
  7. Pokiaľ verejný obstarávateľ využíva iný elektronický prostriedok (na zákazky s nízkou hodnotou, ktoré nezverejňuje na portáli Úradu pre verejné obstarávanie), využije link z tohto elektronického prostriedku.
  8. Pokiaľ na zákazku s nízkou hodnotou nevyužíva žiaden elektronický prostriedok, môže uviesť link na svoje webové sídlo do časti, kde zverejnil informácie o konkrétnom verejnom obstarávaní (ak je to relevantné).

 

Dočítajte článok až do konca, zostáva vám z neho ešte  . Celé znenie nájdete v produkte EPI Odborné články:

Interné pravidlá prieskumov trhu a nový informačný systém eForms

Autor: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Súvisiace dokumenty

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.