317 |
ZÁKON |
z 18. septembra 2012 |
o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
Čl. I |
§ 1 |
Tento zákon upravuje |
a) rámec zavádzania a používania inteligentných dopravných systémov v cestnej doprave (ďalej len „inteligentné dopravné systémy“), |
b) používanie špecifikácií, |
c) práva a povinnosti |
1. prevádzkovateľa služieb inteligentných dopravných systémov, ktorým je každý verejný alebo súkromný poskytovateľ služieb inteligentných dopravných systémov (ďalej len „prevádzkovateľ služieb“), |
2. poskytovateľa dopravných informácií do Národného dopravného informačného centra (ďalej len „poskytovateľ dopravných informácií“), |
d) činnosť Národného dopravného informačného centra, |
e) pôsobnosť Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) v oblasti inteligentných dopravných systémov, |
f) zodpovednosť za porušenie ustanovení tohto zákona. |
§ 2 |
Inteligentné dopravné systémy |
(1) Inteligentným dopravným systémom je informačná a komunikačná technológia alebo systém umiestnený v dopravnej infraštruktúre alebo vo vozidle, ktorý slúži na optimalizáciu a riadenie cestnej dopravy, riadenie mobility, zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, zefektívnenie správy a údržby pozemných komunikácií, skvalitnenie služieb verejnej dopravy a zníženie zaťaženia životného prostredia a ktorý rovnako slúži aj pre rozhrania s inými druhmi dopravy; inteligentný dopravný systém zabezpečuje prenos, zber, spracovanie a výmenu informácií medzi prevádzkovateľmi služieb, poskytovateľmi dopravných informácií a užívateľmi dopravnej infraštruktúry. |
(2) Službou inteligentných dopravných systémov je funkčný alebo dátový výstup aplikácie inteligentných dopravných systémov, ktorá má prispievať k bezpečnosti užívateľov dopravnej infraštruktúry, efektívnosti a pohodliu a uľahčovať alebo podporovať dopravné a cestovné operácie. |
(3) Aplikáciou inteligentných dopravných systémov je súbor informačno-komunikačných prostriedkov používaných v dopravnej infraštruktúre, ktoré spolu tvoria funkčný celok. |
(4) Dopravnou informáciou je súbor údajov, ktoré popisujú výskyt udalostí a javov, ktoré majú vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, kvalitu a dostupnosť dopravnej infraštruktúry alebo číselne kvantifikujú stav a vývoj dopravných podmienok. |
(5) Inteligentné dopravné systémy sa zavádzajú v súlade s koncepciou rozvoja inteligentných dopravných systémov, ktorú schvaľuje vláda Slovenskej republiky a predkladá na vedomie Národnej rade Slovenskej republiky do 30 dní po jej schválení. |
(6) Prevádzkovateľ služieb je povinný pri zavádzaní inteligentných dopravných systémov dodržiavať opatrenia uvedené v prílohe č. 1 a pri navrhovaní, realizácii, prevádzke, modernizácii a oprave inteligentných dopravných systémov je povinný postupovať podľa platných všeobecne záväzných právnych predpisov, technických noriem a technických predpisov pre oblasť inteligentných dopravných systémov. |
Špecifikácie |
§ 3 |
(1) Špecifikáciou je záväzné opatrenie, ktorým sa zavádzajú ustanovenia obsahujúce požiadavky, postupy alebo iné pravidlá potrebné na zabezpečenie kompatibility, interoperability a kontinuity pri zavádzaní a používaní inteligentných dopravných systémov v prioritných oblastiach. |
(2) Kontinuitou služby inteligentných dopravných systémov je schopnosť zabezpečiť súvislé a nepretržité poskytovanie konkrétnej služby inteligentných dopravných systémov v rámci Európskej únie. |
(3) Interoperabilitou je schopnosť informačných a komunikačných technológií a systémov vymieňať si údaje a spoločne využívať informácie a poznatky. |
(4) Kompatibilitou je univerzálna schopnosť zariadenia alebo systému pracovať s iným zariadením alebo systémom bez zmeny. |
(5) Prioritnými oblasťami pre používanie špecifikácií sú: |
a) optimálne využívanie údajov o pozemných komunikáciách, dopravných informácií a cestovných údajov, |
b) kontinuita služieb inteligentných dopravných systémov v oblasti logistiky, |
c) využívanie inteligentných dopravných systémov v oblasti bezpečnosti a ochrany cestnej premávky, |
d) prepojenie vozidiel s dopravnou infraštruktúrou. |
(6) Cestovným údajom sa na účely odseku 5 písm. a) rozumie údaj, ktorý uľahčuje plánovanie, rezerváciu a koordináciu pri cestovaní alebo v logistike prepravy osôb alebo nákladov. |
(7) Všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo, môže ustanoviť špecifikácie podľa odseku 1 na poskytovanie služieb inteligentných dopravných systémov. |
§ 4 |
Podávanie správ |
(1) Prevádzkovateľ služieb má povinnosť každoročne najneskôr do 31. marca poskytnúť ministerstvu správu o svojej činnosti a pokroku v oblasti inteligentných dopravných systémov za predchádzajúci kalendárny rok a o plánovaných činnostiach v oblasti inteligentných dopravných systémov na nasledujúce obdobie piatich rokov (ďalej len „správa“). |
(2) Obsah správy ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo. |
§ 5 |
Národné dopravné informačné centrum |
(1) Národné dopravné informačné centrum je operačné a informačné pracovisko, ktoré zabezpečuje |
a) zber, overovanie a spracovanie dopravných informácií, |
b) sprístupnenie a poskytovanie dopravných informácií, |
c) archiváciu dopravných informácií, |
d) výmenu dopravných informácií v rámci Európskej únie. |
(2) Dopravné informácie v Národnom dopravnom informačnom centre sa lokalizujú prostredníctvom jednotnej referenčnej siete pozemných komunikácií. |
(3) Jednotnou referenčnou sieťou pozemných komunikácií sú priestorové údaje o pozemných komunikáciách, ktoré sú súčasťou centrálnej technickej evidencie pozemných komunikácií1) a slúžia na účely presnej lokalizácie dopravných informácií. |
(4) Národné dopravné informačné centrum sprístupňuje dopravné informácie verejnosti najmä prostredníctvom |
a) sieťových služieb na webovom sídle, |
b) telekomunikačných kanálov podľa príslušných špecifikácií, technických noriem a technických predpisov, najmä rádiovou službou RDS-TMC a internetovými dátovými kanálmi, |
c) masovo-komunikačných prostriedkov. |
(5) Do Národného dopravného informačného centra bezplatne poskytujú dopravné informácie títo poskytovatelia dopravných informácií: |
a) Policajný zbor, |
b) koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému,2) |
c) orgány štátnej správy pre pozemné komunikácie,3) |
d) vlastník a správca pozemných komunikácií, |
e) správca výberu mýta, |
f) Slovenský hydrometeorologický ústav, |
g) colný úrad a Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky, |
h) Rozhlas a televízia Slovenska, |
i) vlastník a správca inžinierskych sietí, ktorých umiestnenie môže mať vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, |
j) prevádzkovateľ služieb, |
k) dopravca.4) |
(6) Národné dopravné informačné centrum poskytuje dopravné informácie poskytovateľom dopravných informácií podľa odseku 5 na základe vzájomnosti a v rozsahu svojich technických prostriedkov; iným fyzickým osobám a právnickým osobám poskytuje dopravné informácie na základe zmluvy a v rozsahu svojich technických prostriedkov. |
(7) Poskytovatelia dopravných informácií, prevádzkovatelia služieb ani iné fyzické osoby a právnické osoby nesmú dopravné informácie poskytnuté Národným dopravným informačným centrom použiť na výber mýta za prejazdenú vzdialenosť po vymedzených úsekoch pozemných komunikácií motorovými vozidlami s celkovou hmotnosťou do 3,5 t. |
(8) Národné dopravné informačné centrum môže obmedziť prístup verejnosti k dopravným informáciám, ak by takýto prístup nepriaznivo ovplyvnil medzinárodné vzťahy, vnútornú bezpečnosť alebo obranu štátu. |
(9) Národné dopravné informačné centrum je povinné v čase krízovej situácie5) poskytovať dopravné informácie prednostne orgánom krízového riadenia. |
(10) Rozsah a druh dopravných informácií, ktoré poskytujú do Národného dopravného informačného centra poskytovatelia dopravných informácií a ktoré sa poskytujú z Národného dopravného informačného centra poskytovateľom dopravných informácií, spôsob ich poskytovania a rozsah a druh dopravných informácií, ktoré sa sprístupňujú verejnosti z Národného dopravného informačného centra, ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo. |
§ 6 |
Ochrana osobných údajov |
(1) Na účely tohto zákona a na účely operatívneho zabezpečenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky poskytovatelia dopravných informácií a prevádzkovatelia služieb spracúvajú podľa osobitného predpisu6) bez súhlasu účastníkov cestnej premávky a osôb zdržiavajúcich sa na pozemných komunikáciách monitorovaných podľa odseku 3 |
a) údaje a záznamy z monitorovacieho záznamového zariadenia, |
b) dĺžku prejazdenej vzdialenosti po pozemnej komunikácii, |
c) údaje o geografickej polohe vozidla. |
(2) Poskytovatelia dopravných informácií poskytujú údaje na účely tohto zákona a na účely operatívneho zabezpečenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v rozsahu uvedenom v odseku 1 do Národného dopravného informačného centra. |
(3) Poskytovatelia dopravných informácií a prevádzkovatelia služieb sú na účely podľa odseku 1 oprávnení monitorovať pozemné komunikácie pomocou monitorovacieho záznamového zariadenia aj bez označenia monitorovaného priestoru. |
(4) Monitorovacím záznamovým zariadením sa na účely odseku 3 rozumie zariadenie umožňujúce vyhotovenie obrazového alebo zvukovo-obrazového záznamu z monitorovaného priestoru. |
(5) Ak vyhotovené záznamy a získané údaje nie sú využité na účely podľa odseku 1, poskytovatelia dopravných informácií, prevádzkovatelia služieb a Národné dopravné informačné centrum ich zlikvidujú po uplynutí tridsiatich dní odo dňa nasledujúceho po dni, v ktorom bol záznam vyhotovený alebo údaj získaný. |
§ 7 |
Ministerstvo |
Ministerstvo |
a) spracúva koncepciu rozvoja inteligentných dopravných systémov a spolupracuje s príslušnými orgánmi iných členských štátov Európskej únie v prioritných oblastiach podľa § 3, pokiaľ sa neprijali žiadne špecifikácie, |
b) zabezpečuje zriadenie a prevádzku Národného dopravného informačného centra; prevádzkou Národného dopravného informačného centra môže poveriť právnickú osobu vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti alebo zakladateľskej pôsobnosti, |
c) monitoruje zavádzanie inteligentných dopravných systémov a podáva Európskej komisii každé tri roky správu o pokroku v prioritných oblastiach, |
d) vykonáva štátny odborný dozor podľa § 8 a 9. |
Štátny odborný dozor |
§ 8 |
(1) Štátny odborný dozor na účely tohto zákona je vykonávanie kontroly činnosti prevádzkovateľov služieb, Národného dopravného informačného centra a poskytovateľov dopravných informácií poverenými zamestnancami ministerstva (ďalej len „kontrolór“) a prizvanými osobami. Obsahom štátneho odborného dozoru je kontrola dodržiavania tohto zákona, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na vykonanie tohto zákona, technických noriem a technických predpisov. |
(2) Ak § 9 neustanovuje inak, kontrolóri a prizvané osoby postupujú pri výkone štátneho odborného dozoru podľa osobitného predpisu upravujúceho kontrolu v štátnej správe.7) |
(3) Prizvaná osoba podľa odseku 1 vykonáva kontrolu na základe písomného poverenia ministerstva a iba spolu s kontrolórom. |
(4) Oprávnením kontrolóra na vykonanie kontroly je preukaz kontrolóra vydaný ministerstvom. Preukaz kontrolóra obsahuje |
a) meno a priezvisko kontrolóra, |
b) dátum vydania preukazu a dobu jeho platnosti, |
c) označenie ministerstva, |
d) rozsah poverenia kontrolóra. |
§ 9 |
(1) Okrem oprávnení a povinností podľa základných pravidiel kontroly8) sú kontrolóri oprávnení |
a) vstupovať do objektov, zariadení, prevádzkových priestorov, dopravných prostriedkov alebo na pozemky kontrolovanej osoby, ak je to nevyhnutné na výkon štátneho odborného dozoru, |
b) vstupovať a vchádzať do uzavretých úsekov pozemných komunikácií, |
c) overiť totožnosť fyzickej osoby zodpovednej za dodržiavanie ustanovenej povinnosti, |
d) vyžadovať od kontrolovanej osoby a jej zamestnancov v určenej lehote bezodplatné poskytnutie |
1. originálov dokladov a iných písomností a informácií vrátane informácií na pamäťových médiách prostriedkov výpočtovej techniky, ako aj úradne osvedčené preklady preverovanej dokumentácie; robiť si z nich kópie a vykonávať s nimi potrebné úkony súvisiace s výkonom štátneho odborného dozoru, |
2. vysvetlení, vyjadrení a iných informácií a podkladov k predmetu štátneho odborného dozoru a k zisteným nedostatkom, |
e) vyžadovať od iných osôb, ktoré majú doklady alebo informácie súvisiace s činnosťou štátneho odborného dozoru, predloženie dokladov, poskytnutie informácií a vysvetlení súvisiacich s výkonom štátneho odborného dozoru a odobrať doklady a iné materiály, ak je to nevyhnutné na dosiahnutie účelu a cieľa štátneho odborného dozoru, |
f) vykonávať ďalšie potrebné zistenia a úkony nevyhnutne súvisiace s výkonom štátneho odborného dozoru, |
g) vyžadovať od kontrolovanej osoby zabezpečenie potrebného sprevádzania, |
h) uložiť kontrolovanej osobe vykonať v určenej lehote opatrenia na nápravu nedostatkov zistených štátnym odborným dozorom a na odstránenie príčin ich vzniku a predložiť v určenej lehote písomnú správu o ich splnení. |
(2) Ak kontrolór pri kontrole zistí, že kontrolované osoby porušujú povinnosti uložené týmto zákonom alebo porušujú všeobecne záväzné právne predpisy vydané na vykonanie tohto zákona alebo technické normy a technické predpisy, |
a) uloží v určenej lehote vykonať opatrenia na nápravu, |
b) uloží pokutu podľa § 10. |
(3) Sankcie podľa odseku 2 možno ukladať súbežne a opakovane. |
§ 10 |
Správne delikty |
(1) Ministerstvo uloží pokutu od 500 eur do 65 000 eur, ak |
a) prevádzkovateľ služieb neplní povinnosti podľa § 2 ods. 6 a § 4 ods. 1, |
b) Národné dopravné informačné centrum neplní povinnosti podľa § 5 ods. 1, 2, 4, 6 a 9. |
(2) Pri ukladaní pokuty sa prihliada najmä na závažnosť porušenia tohto zákona, opakované porušenie povinností a spôsob, čas trvania a následky protiprávneho konania. |
(3) Ministerstvo v rozhodnutí o uložení pokuty súčasne uloží, aby boli v určenej lehote vykonané opatrenia na nápravu následkov protiprávneho konania. Ak povinná osoba v určenej lehote tieto opatrenia nevykoná, môže jej ministerstvo uložiť ďalšiu pokutu až do výšky dvojnásobku sumy ustanovenej v odseku 1. Ďalšiu pokutu môže ministerstvo uložiť v lehote do jedného roka odo dňa, keď mala povinná osoba vykonať opatrenia na nápravu určené v rozhodnutí o uložení pokuty. |
(4) Pokuta je splatná do 15 dní odo dňa, keď rozhodnutie o jej uložení nadobudlo právoplatnosť. Výnosy z pokút sú príjmom štátneho rozpočtu. |
(5) Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa zistenia porušenia povinnosti, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu povinnosti. |
§ 11 |
Záverečné ustanovenie |
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č. 2. |
|
Čl. II |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení zákona č. 72/1969 Zb., zákona č. 139/1982 Zb., zákona č. 27/1984 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 160/1996 Z. z., zákona č. 58/1997 Z. z., zákona č. 395/1998 Z. z., zákona č. 343/1999 Z. z., zákona č. 388/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 439/2001 Z. z., zákona č. 524/2003 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 639/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 25/2007 Z. z., zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 664/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z., zákona č. 8/2009 Z. z., zákona č. 70/2009 Z. z., zákona č. 60/2010 Z. z., zákona č. 144/2010 Z. z. a zákona č. 249/2011 Z. z. sa mení a dopĺňa takto: |
1. V § 3 ods. 3 písmená f), j) a k) znejú: |
„f) zabezpečuje centrálnu technickú evidenciu pozemných komunikácií (ďalej len „centrálna evidencia“), |
j) zabezpečuje tvorbu, aktualizáciu a distribúciu jednotnej referenčnej siete pozemných komunikácií z údajov centrálnej evidencie, |
k) zabezpečuje jednotný informačný systém zimnej spravodajskej služby,“. |
2. V § 3d ods. 9 sa vypúšťa písmeno c). |
Doterajšie písmeno d) sa označuje ako písmeno c). |
3. V § 3d odsek 10 znie: |
„(10) Samosprávny kraj a obec zabezpečujú |
a) informačný systém zimnej spravodajskej služby ako súčasť jednotného informačného systému zimnej spravodajskej služby a údaje o stave zjazdnosti pozemných komunikácií vo svojom vlastníctve poskytujú bezplatne ministerstvu, |
b) technickú evidenciu ciest a miestnych komunikácií v ich vlastníctve v súlade s centrálnou evidenciou, |
c) stavebnotechnické vybavenie ciest a miestnych komunikácií v ich vlastníctve podľa potrieb cestnej dopravy a obrany štátu.“. |
4. Za § 3g sa vkladá § 3h, ktorý vrátane nadpisu znie: |
„§ 3h |
Centrálna evidencia |
(1) Centrálna evidencia je evidencia technických informácií a údajov o diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. triedy, cestách II. triedy, cestách III. triedy a miestnych komunikáciách, ktorú tvoria najmä metaúdaje, súbory priestorových údajov, služby priestorových údajov, sieťové služby a sieťové technológie, sprístupňovanie a využívanie údajov pre akúkoľvek činnosť, pre ktorú sú tieto údaje využiteľné, činnosti a procesy súvisiace so zberom, spracovaním, využívaním a archiváciou údajov, súvisiace koordinačné a monitorovacie mechanizmy. |
(2) Vlastníci pozemných komunikácií vykonávajú technickú evidenciu pozemných komunikácií vo svojom vlastníctve a údaje z nej bezodplatne poskytujú do centrálnej evidencie a poskytujú ďalšiu súčinnosť v súvislosti s centrálnou evidenciou. |
(3) Cestný správny orgán bezodkladne poskytuje do centrálnej evidencie vydané rozhodnutia o usporiadaní cestnej siete, určenia použitia dopravných značiek a dopravných zariadení a projekty dopravného značenia v elektronickej forme. |
(4) Orgány verejnej správy, vlastníci, správcovia pozemných komunikácií a prevádzkovatelia služieb inteligentných dopravných systémov sú povinní pri výkone svojej činnosti používať údaje z centrálnej evidencie. |
(5) Údaje z centrálnej evidencie sa sprístupňujú najmä prostredníctvom sieťových služieb2cbc) na webovom sídle ministerstva alebo právnickej osoby zriadenej ministerstvom. |
(6) Údaje z centrálnej evidencie sprístupňuje ministerstvo vlastníkom a správcom pozemných komunikácií, prípadne iným fyzickým osobám a právnickým osobám bezodplatne a na základe zmluvy, ak osobitný predpis2cbd) neustanovuje inak. |
(7) Fyzické osoby alebo právnické osoby nesmú sprístupnené údaje z centrálnej evidencie poskytnúť tretím osobám alebo umožniť prístup k nim. |
(8) Ministerstvo môže odoprieť sprístupnenie údajov z centrálnej evidencie, ak fyzická osoba alebo právnická osoba neoprávnene rozširuje poskytnuté údaje.“. |
Poznámky pod čiarou k odkazom 2cbc a 2cbd znejú: |
„2cbc) § 6 zákona č. 3/2010 Z. z. o národnej infraštruktúre pre priestorové informácie. |
2cbd) Zákon č. 45/2011 Z. z. o kritickej infraštruktúre.“. |
5. V § 24 sa odsek 2 dopĺňa písmenom o), ktoré znie: |
„o) ustanovia podrobnosti o centrálnej evidencii.“. |
6. Za § 24c sa vkladá § 24d, ktorý vrátane nadpisu znie: |
„§ 24d |
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 15. októbra 2012 |
(1) Do 31. decembra 2016 ministerstvo zabezpečuje podľa § 3 ods. 3 písm. f) centrálnu evidenciu v rozsahu diaľnic, rýchlostných ciest, ciest. I. triedy, ciest II. triedy a ciest III. triedy. |
(2) Od 1. januára 2017 ministerstvo zabezpečuje podľa § 3 ods. 3 písm. f) centrálnu evidenciu v rozsahu diaľnic, rýchlostných ciest, ciest. I. triedy, ciest II. triedy, ciest III. triedy a miestnych komunikácií.“. |
Čl. III |
Zákon č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 747/2004 Z. z., zákona č. 664/2007 Z. z., zákona č. 86/2008 Z. z., zákona č. 232/2008 Z. z. a zákona č. 307/2009 Z. z. sa mení takto: |
V § 12 odsek 3 znie: |
„(3) Diaľničná spoločnosť na diaľniciach vo svojom vlastníctve zabezpečuje a vykonáva |
a) sčítanie cestnej dopravy v čase celoštátneho sčítania vo svojom mene a na vlastné náklady; výsledky tohto sčítania poskytuje bezplatne ministerstvu v určenom čase, |
b) informačný systém zimnej spravodajskej služby ako súčasť jednotného informačného systému zimnej spravodajskej služby a údaje o zjazdnosti diaľnic vo svojom vlastníctve poskytuje bezplatne ministerstvu, |
c) technickú evidenciu diaľnic v súlade s centrálnou technickou evidenciou pozemných komunikácií a poskytuje údaje z technickej evidencie bezplatne ministerstvu, |
d) stavebnotechnické vybavenie diaľnic podľa potrieb cestnej dopravy a obrany štátu.“. |
Čl. IV |
Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 84/2009 Z. z., zákona č. 188/2009 Z. z., zákona č. 199/2009 Z. z., zákona č. 144/2010 Z. z., zákona č. 119/2011 Z. z., zákona č. 249/2011 Z. z., zákona č. 313/2011 Z. z. a zákona č. 68/2012 Z. z. sa mení a dopĺňa takto: |
1. V § 68 ods. 1 sa na konci pripája veta: „Informácie z evidencie dopravných nehôd sa poskytujú aj Národnému dopravnému informačnému centru v rozsahu a spôsobom podľa osobitného predpisu.33b)“. |
Poznámka pod čiarou k odkazu 33b znie: |
„33b) § 5 ods. 5 a 9 zákona č. 317/2012 Z. z. o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“. |
2. § 74 znie: |
„§ 74 |
(1) Motorové vozidlo určitej skupiny smie viesť len osoba, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia príslušnej skupiny. |
(2) Držiteľ vodičského oprávnenia skupiny B, ktorému bolo vodičské oprávnenie skupiny B udelené pred dovŕšením veku 18 rokov, môže do dovŕšenia veku 18 rokov, najmenej však tri mesiace, viesť motorové vozidlo skupiny B len v prítomnosti osoby sediacej na mieste spolujazdca vedľa vodiča, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B najmenej 10 rokov a ktorú na tento účel zapíše orgán Policajného zboru do evidencie vodičov na žiadosť zákonného zástupcu; osoba spolujazdca má v takom prípade primerane povinnosti podľa § 4 ods. 2 písm. a) až d). Žiadosť zákonného zástupcu podľa predchádzajúcej vety musí obsahovať údaje podľa § 107 ods. 3 písm. d).“. |
3. § 78 vrátane nadpisu znie: |
„§ 78 |
Vek na udelenie vodičského oprávnenia a vedenie motorových vozidiel |
(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je |
a) 15 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny AM, |
b) 16 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A1 a B1, |
c) 17 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny B a T, |
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A2, BE, C1 a C1E, |
e) 21 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny C, CE, D1 a D1E, |
f) 24 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A, D a DE. |
(2) Vodičské oprávnenie skupiny A2 možno udeliť aj žiadateľovi, ktorý |
a) je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny A1 najmenej dva roky, |
b) predloží čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení motorového vozidla podľa § 75 ods. 3 písm. a), |
c) vykoná osobitnú skúšku z vedenia motorového vozidla alebo absolvuje osobitný výcvik v autoškole,41a) |
d) splní ostatné podmienky na udelenie vodičského oprávnenia okrem podmienky podľa § 77 ods. 1 písm. f) a g). |
(3) Vodičské oprávnenie skupiny A možno udeliť aj žiadateľovi, ktorý |
a) je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny A2 najmenej dva roky, |
b) predloží čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení motorového vozidla skupiny A2, |
c) vykoná osobitnú skúšku z vedenia motorového vozidla alebo absolvuje osobitný výcvik v autoškole,41a) |
d) splní ostatné podmienky na udelenie vodičského oprávnenia okrem podmienky podľa § 77 ods. 1 písm. f) a g). |
(4) Osobe s ťažkým zdravotným postihnutím možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny BE, ak dovŕšila vek 17 rokov.“. |
4. V § 98 ods. 1 písmená e) a f) znejú: |
„e) odovzdať orgánu Policajného zboru vodičský preukaz do siedmich dní odo dňa jeho zadržania podľa § 70 ods. 5, |
f) odovzdať orgánu Policajného zboru neplatný vodičský preukaz podľa § 100 ods. 1 písm. a) až d), ods. 2 písm. a), c) a d),“. |
Čl. V |
Zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 653/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 81/2008 Z. z., zákona č. 188/2009 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z. a zákona č. 144/2010 Z. z. sa mení a dopĺňa takto: |
V § 2 ods. 1 písmeno b) znie: |
„b) doškoľovacích kurzov držiteľov vodičských oprávnení (ďalej len „doškoľovací kurz vodičov“) a osobitných výcvikov podľa osobitného predpisu,1aa)“. |
Čl. VI |
Zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave sa mení a dopĺňa takto: |
1. V § 6 ods. 5 poslednej vete sa za slová „možno aj“ vkladajú slová „zmluvou o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú z prevádzky organizácie vrátane poistenia zodpovednosti za výkon povolania alebo“. |
2. V § 6 ods. 7 písmeno a) znie: |
„a) je držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti na medzinárodnú dopravu vydaného v Slovenskej republike od 1. septembra 2002, alebo“. |
3. V § 7 písm. d) sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo koncesia podľa § 27“. |
4. V § 49 ods. 1 písm. c) sa vypúšťajú slová „od odosielateľa nebezpečných vecí“. |
5. V § 49 ods. 5 sa za slovo „priestupky“ vkladajú slová „aj colné orgány a“. |
|
Čl. VII |
Tento zákon nadobúda účinnosť 15. októbra 2012 okrem čl. IV bodov 2 až 4 a čl. V, ktoré nadobúdajú účinnosť 19. januára 2013. |
|
Ivan Gašparovič v. r. |
Pavol Paška v. r. |
Robert Fico v. r. |
|
Príloha č. 1 k zákonu č. 317/2012 Z. z. |
OPATRENIA PRI ZAVÁDZANÍ INTELIGENTNÝCH DOPRAVNÝCH SYSTÉMOV |
1. Pri zavádzaní inteligentných dopravných systémov sa dodržiavajú opatrenia, ktoré sú |
a) účinné, |
b) nákladovo efektívne, |
c) primerané, |
d) podporujú kontinuitu služieb inteligentných dopravných systémov, |
e) zaisťujú interoperabilitu, |
f) podporujú spätnú kompatibilitu, |
g) rešpektujú existujúcu povahu vnútroštátnej infraštruktúry a siete, |
h) podporujú rovnosť prístupu, |
i) podporujú vyspelosť, |
j) zabezpečujú kvalitu určovania času a polohy, |
k) uľahčujú intermodalitu, |
l) rešpektujú ucelenosť. |
2. Na účely tohto zákona sa rozumie |
a) účinným opatrením opatrenie, ktoré prispieva k riešeniu problémov vplývajúcich na cestnú dopravu v rámci Európskej únie, najmä zmiernením preťaženia, znížením emisií, zvýšením energetickej efektívnosti a dosiahnutím vyššej úrovne bezpečnosti a ochrany účastníkov cestnej premávky, |
b) nákladovo efektívnym opatrením opatrenie, ktoré optimalizuje pomer nákladov a prínosov vo vzťahu k dosiahnutiu cieľov, |
c) primeraným opatrením opatrenie, ktoré umožňuje, ak je to vhodné, rôzne úrovne dosiahnuteľnej kvality a zavedenia služieb inteligentných dopravných systémov, pričom zohľadňuje miestne, regionálne, národné a európske osobitosti, |
d) opatrením podporujúcim kontinuitu služieb inteligentných dopravných systémov opatrenie, ktoré zabezpečuje nepretržité poskytovanie služieb inteligentných dopravných systémov v rámci Európskej únie, najmä na transeurópskej cestnej sieti a kde je to možné, na vonkajších hraniciach Európskej únie; ide o poskytovanie služieb inteligentných dopravných systémov na úrovni prispôsobenej povahe dopravných sietí, |
e) opatrením zaisťujúcim interoperabilitu opatrenie, ktoré zabezpečuje, že systémy a informačné a komunikačné technológie sú schopné vymieňať si údaje a spoločne využívať informácie a poznatky s cieľom umožniť efektívnu realizáciu služieb inteligentných dopravných systémov, |
f) opatrením podporujúcim spätnú kompatibilitu opatrenie, ktoré zabezpečuje, ak je to vhodné, schopnosť inteligentných dopravných systémov pracovať s existujúcimi systémami, ktoré majú rovnaký účel, bez toho, aby bránili rozvoju nových technológií, |
g) opatrením rešpektujúcim existujúcu povahu vnútroštátnej infraštruktúry a siete opatrenie, ktoré zohľadňuje rozdiely v povahe dopravných sietí, najmä rozdiely v objeme dopravy a rozdiely v poveternostných podmienkach na pozemných komunikáciách, |
h) opatrením podporujúcim rovnosť prístupu opatrenie, ktoré nebráni prístupu zraniteľných účastníkov cestnej premávky k aplikáciám a službám inteligentných dopravných systémov a ani ich nediskriminuje v prístupe k aplikáciám a službám inteligentných dopravných systémov, |
i) opatrením podporujúcim vyspelosť opatrenie, ktoré prostredníctvom dostatočného technického rozvoja a prevádzkového využívania a po náležitom posúdení rizík demonštruje veľkosť inovačných systémov inteligentných dopravných systémov, |
j) opatrením zabezpečujúcim kvalitu určovania času a polohy opatrenie, ktoré využíva satelitné infraštruktúry alebo technológie poskytujúce rovnocennú úroveň presnosti na účely aplikácií a služieb inteligentných dopravných systémov, ktoré vyžadujú globálne, nepretržité, presné a spoľahlivé služby určovania času a polohy, |
k) opatrením uľahčujúcim intermodalitu opatrenie, ktoré, ak je to vhodné, zohľadňuje pri zavádzaní inteligentných dopravných systémov koordináciu rôznych druhov dopravy, |
l) opatrením rešpektujúcim ucelenosť opatrenie, ktoré zohľadňuje existujúce pravidlá, politiky a činnosti Európskej únie relevantné v oblasti inteligentných dopravných systémov, najmä v oblasti normalizácie, |
m) zraniteľným účastníkom cestnej premávky chodec, cyklista, motocyklista a osoba so zdravotným postihnutím alebo osoba so zníženou pohyblivosťou alebo schopnosťou orientácie. |
Príloha č. 2 k zákonu č. 317/2012 Z. z. |
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE |
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/40/EÚ zo 7. júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy (Ú. v. EÚ L 207, 6. 8. 2010). |
Poznámky pod čiarou |
1) § 3h zákona č.135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení zákona č. 317/2012 Z. z. |
2) § 5 ods. 2 zákona č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších predpisov. |
3) § 3 zákona č. 135/1961 Zb. v znení neskorších predpisov. |
4) § 3 zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave. |
5) § 2 písm. a) zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu.
§ 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov. |
6) § 4 ods. 1 písm. a) zákona č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov. |
7) § 8 až 16 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov. |
8) § 11 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. v znení zákona č. 164/2008 Z. z. |