278 |
ZÁKON |
z 19. júna 2009, |
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení neskorších predpisov |
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
Čl. I |
Zákon č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 37/2002 Z. z., zákona č. 136/2004 Z. z., zákona č. 544/2004 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z. a zákona č. 11/2006 Z. z. sa mení a dopĺňa takto: |
1. § 18 vrátane nadpisu znie: |
„§ 18 |
Odborné vyšetrovanie príčin leteckých nehôd a incidentov |
(1) Leteckou nehodou sa rozumie udalosť, |
a) pri ktorej došlo v súvislosti s vykonaním letu k závažnému poškodeniu zdravia alebo usmrteniu osôb, okrem prípadov, ak k zraneniu alebo úmrtiu došlo z prirodzených príčin, ak si ich osoba spôsobila sama alebo ich spôsobila iná osoba, |
b) pri ktorej došlo k poruche alebo poškodeniu lietadla, ktoré má vplyv na jeho letovú spôsobilosť, |
c) pri ktorej došlo k zničeniu alebo zmiznutiu lietadla. |
(2) Incidentom sa rozumie iná udalosť, ako je letecká nehoda súvisiaca s prevádzkou lietadla, ktorá mala alebo mohla mať vplyv na bezpečnosť leteckej prevádzky. |
(3) Každá letecká nehoda alebo incident sa podrobí odbornému vyšetrovaniu. Za vytvorenie systému odborného vyšetrovania leteckých nehôd a incidentov zodpovedá ministerstvo. Ministerstvo zabezpečuje materiálne podmienky a finančné podmienky prostredníctvom viazaných finančných prostriedkov na vyšetrovanie leteckých nehôd a incidentov a poskytuje potrebnú pomoc pri odbornom vyšetrovaní. |
(4) Na vyšetrovanie leteckých nehôd a incidentov okrem prípadov podľa odseku 11 minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky (ďalej len „minister“) vymenúva a odvoláva predsedu a členov stálej komisie na vyšetrovanie leteckých nehôd a incidentov (ďalej len „stála vyšetrovacia komisia“). Predseda stálej vyšetrovacej komisie vykonáva funkciu vedúceho útvaru odborného vyšetrovania leteckých nehôd a incidentov (ďalej len „útvar vyšetrovania“). Útvar vyšetrovania je samostatná organizačná zložka ministerstva, ktorá je pri výkone vyšetrovania funkčne nezávislá od ministerstva. |
(5) Predseda stálej vyšetrovacej komisie zriaďuje odbornú komisiu na vyšetrenie leteckej nehody alebo incidentu (ďalej len „odborná vyšetrovacia komisia“) z členov stálej vyšetrovacej komisie. Na vyšetrenie leteckej nehody mimoriadnej závažnosti alebo s mimoriadnymi následkami zriaďuje odbornú vyšetrovaciu komisiu minister. Členmi odbornej vyšetrovacej komisie nemôžu byť osoby, ktorých záujmy sú v rozpore s cieľom objektívneho vyšetrenia leteckej nehody alebo incidentu. Odborná vyšetrovacia komisia je pri výkone vyšetrovania funkčne nezávislá od ministerstva. |
(6) Ak dôjde k leteckej nehode alebo incidentu štátneho lietadla, ktorý má vplyv na bezpečnosť prevádzky civilných lietadiel, odbornú vyšetrovaciu komisiu zriaďuje minister alebo predseda stálej vyšetrovacej komisie po dohode s ministrom obrany alebo ministrom vnútra. |
(7) Vyšetrovanie leteckých nehôd a incidentov štátnych lietadiel zabezpečuje ministerstvo obrany alebo ministerstvo vnútra. Do odbornej vyšetrovacej komisie ministerstva obrany alebo ministerstva vnútra možno vymenovať aj členov stálej vyšetrovacej komisie. |
(8) Odborná vyšetrovacia komisia zisťuje príčiny leteckej nehody alebo incidentu a navrhuje ministerstvu opatrenia na zamedzenie ďalších leteckých nehôd alebo incidentov obdobného charakteru. |
(9) Členovia odbornej vyšetrovacej komisie sú oprávnení vstúpiť na miesto leteckej nehody alebo incidentu na účel zdokumentovania miesta nehody, stavu lietadla a osôb na palube vrátane odobratia vzoriek na vykonanie expertíz. Odborná vyšetrovacia komisia je oprávnená požadovať doklady, dokumentáciu, výpovede, odborné posudky a iné podklady od osôb, ktoré môžu objasniť skutočnosti súvisiace s leteckou nehodou a incidentom. Požadované údaje sú povinní poskytnúť aj vlastník, prevádzkovateľ alebo výrobca lietadla, zamestnanci orgánov štátnej správy v civilnom letectve, prevádzkovatelia letísk, právnické osoby a fyzické osoby oprávnené na podnikanie poverené poskytovaním leteckých navigačných služieb. |
(10) Vlastník alebo prevádzkovateľ lietadla, pri ktorom došlo k leteckej nehode alebo incidentu, je povinný na žiadosť odbornej vyšetrovacej komisie bezodplatne poskytnúť lietadlo alebo jeho časť na vykonanie expertíz potrebných na zistenie príčin leteckej nehody alebo incidentu. |
(11) Ministerstvo môže poveriť inú osobu odborným vyšetrovaním nehôd a incidentov lietajúcich športových zariadení a iných lietadiel určených výhradne na športové účely.“. |
2. § 47 sa dopĺňa písmenom s), ktoré znie: |
„s) zabezpečuje činnosť odbornej vyšetrovacej komisie (§ 18 ods. 5).“. |
3. V § 48 ods. 1 sa vypúšťa písmeno j). |
Doterajšie písmená k) až z) sa označujú ako písmená j) až v). |
4. V § 48 ods. 3 sa vypúšťajú slová „a odborným vyšetrovaním nehôd a incidentov týchto lietadiel“. |
5. V § 48 sa vypúšťa odsek 4. |
Poznámka pod čiarou k odkazu 11a sa vypúšťa. |
6. V § 49 ods. 8 sa za slovo „o“ vkladajú slová „odbornej spôsobilosti a“. |
7. Za § 49 sa vkladá § 49a, ktorý vrátane nadpisu znie: |
„§ 49a |
Financovanie |
(1) Úkony súvisiace so zabezpečením štátneho odborného dozoru nad bezpečnosťou a bezpečnostnou ochranou civilného letectva vykonáva letecký úrad za úhradu. |
(2) Finančné prostriedky za poskytovanie štátneho odborného dozoru získané zo spoločného systému spoplatňovania leteckých navigačných služieb11e) na základe zmluvy s poskytovateľom navigačných služieb, použije letecký úrad prostredníctvom samostatného mimorozpočtového účtu spôsobom podľa osobitného predpisu11f) na účely podľa osobitného predpisu.11e)“. |
Poznámky pod čiarou k odkazom 11e a 11f znejú: |
„11e) Čl. 5 ods. 2 nariadenia Komisie (ES) č. 1794/2006 zo 6. decembra 2006, ktorým sa stanovuje spoločný systém spoplatňovania leteckých navigačných služieb (Ú. v. EÚ L 341, 7. 12. 2006). |
11f) § 23 ods. 1 a 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“. |
8. Za § 57c sa vkladá § 57d, ktorý vrátane nadpisu znie: |
„§ 57d |
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. augusta 2009 |
Platnosť poverenia na odborné vyšetrovanie nehôd a incidentov lietajúcich športových zariadení a iných lietadiel určených výhradne na športové účely vydaného leteckým úradom podľa doterajších predpisov zaniká 28. februára 2010.“. |
Čl. II |
Zákon č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe v znení zákona č. 581/2003 Z. z., zákona č. 97/2007 Z. z. a zákona č. 395/2008 Z. z. sa mení takto: |
V § 4 ods. 1 písmeno c) znie: |
„c) môže predložiť Európskej komisii žiadosť o uznanie klasifikačnej spoločnosti, ktorá doteraz nebola uznaná, spolu so všetkými informáciami a dôkazmi, ktoré preukazujú, že táto klasifikačná spoločnosť spĺňa kritériá vzťahujúce sa na uznané klasifikačné spoločnosti ustanovené v osobitnom predpise,1ba)“. |
Poznámka pod čiarou k odkazu 1ba znie: |
„1ba) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 391/2009 z 23. apríla 2009 o spoločných pravidlách a normách pre organizácie vykonávajúce inšpekcie a prehliadky lodí (Ú. v. EÚ L 131, 28. 5. 2009).“. |
|
Čl. III |
Účinnosť |
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augusta 2009. |
|
Ivan Gašparovič v. r. |
Pavol Paška v. r. |
Robert Fico v. r. |