403 |
NARIADENIE VLÁDY |
Slovenskej republiky |
zo 17. augusta 2005 |
o najväčších prípustných rozmeroch a najväčšej prípustnej hmotnosti niektorých vozidiel |
Vláda Slovenskej republiky podľa § 2 ods. 1 písm. j) zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nariaďuje: |
|
§ 1 |
(1) Toto nariadenie vlády sa vzťahuje na motorové vozidlá kategórie M2 a M3 a ich prípojné vozidlá kategórie O a motorové vozidlá kategórie N2 a N3 a ich prípojné vozidlá kategórie O3 a O4 uvedené v osobitnom predpise1) (ďalej len „vozidlo“). |
(2) Toto nariadenie vlády sa nevzťahuje na kĺbové autobusy s viac ako jednou kĺbovou časťou. |
§ 2 |
Na účely tohto nariadenia vlády sa rozumie |
a) prívesom vozidlo určené na pripojenie k motorovému vozidlu, konštruované a vybavené na prepravu nákladu okrem návesov, |
b) návesom vozidlo určené na pripojenie k motorovému vozidlu, konštruované a vybavené na prepravu nákladu tak, že časť tohto vozidla spočíva na motorovom vozidle a podstatná časť jeho hmotnosti a hmotnosti jeho nákladu pripadne na toto vozidlo, |
c) jazdnou súpravou |
1. prívesová súprava skladajúca sa z motorového vozidla spojeného s prívesom alebo |
2. návesová súprava skladajúca sa z motorového vozidla spojeného s návesom, |
d) izotermickým vozidlom vozidlo, ktorého pevné alebo vymeniteľné nadstavby sú osobitne vybavené na prepravu nákladu za regulovaných teplôt a ktorého každá z bočných stien vrátane izolácie je hrubá aspoň 45 mm, |
e) autobusom vozidlo s viac než deviatimi sedadlami vrátane sedadla pre vodiča, konštruované a vybavené na prepravu cestujúcich a ich batožiny; vozidlo môže mať jedno alebo viac poschodí a môže tiež ťahať príves na batožiny, |
f) kĺbovým autobusom autobus skladajúci sa z dvoch pevných častí spojených navzájom kĺbovou časťou, v ktorom sú oddelenia pre cestujúcich v každom z dvoch pevných oddielov vzájomné prepojené a kĺbová časť umožňuje voľný pohyb cestujúcich medzi pevnými časťami; spojovanie a rozpojovanie týchto dvoch častí je možné len dielensky, |
g) najväčšími prípustnými rozmermi najväčšie rozmery používaného vozidla ustanovené v prílohe č. 1, |
h) najväčšou prípustnou hmotnosťou najväčšia hmotnosť naloženého vozidla, pri ktorej je povolené použitie naloženého vozidla v doprave, |
i) najväčšou prípustnou hmotnosťou pripadajúcou na nápravu najväčšie zaťaženie pripadajúce na nápravu alebo na skupiny náprav, ktoré je povolené používať v doprave, |
j) nedeliteľným nákladom náklad, ktorý nemožno na účely prepravy po pozemných komunikáciách rozdeliť do dvoch alebo viacerých nákladov bez toho, aby nevznikli neprimerané náklady alebo riziko poškodenia, a ktorý sa vzhľadom na svoje rozmery alebo hmotnosť nemôže prepravovať motorovým vozidlom, prípojným vozidlom, prívesovou súpravou alebo návesovou súpravou, ktoré spĺňajú požiadavky ustanovené týmto nariadením vlády, |
k) tonou hmotnosť predstavovaná hmotou jednej tony a ktorá zodpovedá 9,8 kilonewtona (kN). |
§ 3 |
Najväčšie prípustné rozmery vozidla a jazdnej súpravy prevádzkovaných v premávke na pozemných komunikáciách nesmú presiahnuť hodnoty uvedené v prílohe č. 1 prvom a štvrtom bode. |
§ 4 |
Najväčšia prípustná hmotnosť vozidla a jazdnej súpravy prevádzkovaných v premávke na pozemných komunikáciách nesmie pri splnení ďalších súvisiacich technických požiadaviek presiahnuť hodnoty uvedené v prílohe č. 1 druhom, treťom a štvrtom bode. |
§ 5 |
(1) Vozidlo musí byť vybavené |
a) kombináciou výrobného štítku a štítku, na ktorom sú uvedené údaje o vozidle; hodnoty musia presne reprodukovať merania vykonané priamo na danom vozidle, |
b) jedným štítkom, ktorý obsahuje údaje z oboch štítkov uvedených v písmene a), alebo |
c) osvedčením vydaným príslušným orgánom štátu, v ktorom je vozidlo prihlásené do evidencie vozidiel. |
(2) Štítok, na ktorom sú uvedené údaje o vozidle, musí obsahovať tieto údaje: |
a) názov výrobcu, |
b) identifikačné číslo vozidla VIN, |
c) dĺžku motorového vozidla, prívesu alebo návesu, |
d) šírku motorového vozidla, návesu alebo prívesu, |
e) údaje na meranie dĺžky jazdných súprav |
1. vzdialenosť „a“ medzi vonkajším obrysom prednej časti motorového vozidla a stredom mechanického spojovacieho zariadenia (ťažný hák alebo návesová spojka); v prípade návesovej spojky s niekoľkými ťažnými bodmi musia byť uvedené minimálne a maximálne hodnoty amin a amax), |
2. vzdialenosť „b“ medzi stredom mechanického spojovacieho zariadenia prívesu (závesného oka oja) alebo návesu (návesového čapu) a vonkajším obrysom zadnej časti prívesu alebo návesu; v prípade zariadenia s niekoľkými ťažnými bodmi musia byť uvedené minimálne a maximálne hodnoty (bmin a bmax). |
(3) Dĺžkou jazdnej súpravy podľa odseku 2 písm. e) je dĺžka motorového vozidla a prívesu alebo návesu umiestnených v priamke za sebou. |
(4) Štítky podľa odseku 1 písm. a) a b) musia byť vyhotovené a pevne umiestnené podľa osobitného predpisu2) na prístupnom a viditeľnom mieste. Štítky musia byť čitateľné a obsahovať všetky údaje, ktoré sa nedajú odstrániť. |
(5) Osvedčenie podľa odseku 1 písm. c) musí obsahovať rovnaké údaje ako štítky uvedené v odseku 1 písm. a) a musí byť vo vozidle uložené na chránenom a pre kontrolu dostupnom mieste. |
(6) Izotermické vozidlo musí byť vybavené osvedčením alebo certifikačným štítkom podľa osobitného predpisu.3) |
§ 6 |
(1) Ak vozidlo alebo jazdná súprava spĺňa požiadavky podľa § 3 a 4, príslušný štátny orgán nemôže vzhľadom na rozmery a hmotnosti odmietnuť ich uvedenie do prevádzky alebo zakázať ich používanie v premávke na pozemných komunikáciách. |
(2) Ak nákladné vozidlo, jazdná súprava alebo autobus presahuje najväčšie prípustné rozmery a hmotnosti uvedené v prílohe č. 1 alebo ak vozidlo alebo jazdná súprava prepravuje nedeliteľný náklad presahujúci najväčšie prípustné rozmery a hmotnosti, môže sa používať v premávke na pozemných komunikáciách len na základe povolenia vydávaného príslušným správnym orgánom podľa osobitného predpisu.4) |
§ 7 |
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky oznamuje Európskej komisii prijatie právnych predpisov a ich znenie v oblasti dotknutej týmto nariadením vlády. |
§ 8 |
Týmto nariadením vlády sa preberajú právne akty Európskych spoločenstiev uvedené v prílohe č. 2. |
|
§ 9 |
Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť 15. septembra 2005. |
|
v z. Pál Csáky v. r. |
|
Príloha č. 1 k nariadeniu vlády č. 403/2005 Z. z. |
NAJVÄČŠIE PRÍPUSTNÉ ROZMERY A NAJVÄČŠIE PRÍPUSTNÉ HMOTNOSTI VOZIDIEL A ĎALŠIE SÚVISIACE TECHNICKÉ POŽIADAVKY NA VOZIDLÁ |
1. | Najväčšie prípustné rozmery1) | 1.1 | Najväčšia dĺžka
motorové vozidlo okrem autobusu
príves
návesová súprava
prívesová súprava
kĺbový autobus
autobus s dvoma nápravami
autobus s viac než dvoma nápravami
autobus s prívesom |
12,00 m
12,00 m
16,50 m
18,75 m
18,75 m
13,50 m
15,00 m
18,75 m | 1.2 | Najväčšia šírka
a) všetky vozidlá
b) nadstavby izotermických vozidiel |
2,55 m
2,60 m | 1.3 | Maximálna výška (akékoľvek vozidlo) | 4,00 m | 1.4 | Vymeniteľné nadstavby a normalizované nákladové
jednotky, ako sú kontajnery, sú zahrnuté v rozmeroch
uvedených v bodoch 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 1.8 a 4.4 | | 1.4.a | Ak je autobus vybavený odstrániteľným príslušenstvom,
ako sú napríklad skrinky na lyže, jeho dĺžka vrátane
príslušenstva nesmie presiahnuť najväčšiu dĺžku
ustanovenú v bode 1.1 | | 1.5 | Akékoľvek motorové vozidlo alebo jazdná súprava, ktoré
sa pohybujú, musia byť schopné otočiť sa vo
vymedzenom kruhu, ktorý má vonkajší polomer 12,5 m
a vnútorný polomer 5,30 m | | 1.5.a | Doplňujúce požiadavky na autobusyAk autobus stojí, musí sa na zemi urobiť čiara pozdĺž
vertikálnej roviny dotýkajúcej sa strany vozidla, ktorá je
obrátená smerom von z kruhu. V prípade kĺbového
autobusu musia byť obidve jeho pevné časti s touto
rovinou rovnobežnéAk sa vozidlo pohybuje z priameho smeru do kruhovej
oblasti popísanej v bode 1.5, žiadna jeho časť nesmie
vyčnievať z vertikálnej roviny o viac než 0,60 m | | 1.6 | Maximálna vzdialenosť medzi osou návesového čapu
a zadným obrysom návesu | 12,00 m | 1.7 | Maximálna vzdialenosť meraná rovnobežne s pozdĺžnou
osou prívesovej súpravy od najprednejšieho vonkajšieho
obrysu ložnej plochy za kabínou k najzadnejšiemu
vonkajšiemu obrysu prívesu súpravy bez vzdialenosti
medzi vonkajším obrysom zadnej časti motorového
vozidla a vonkajším obrysom prednej časti prívesu | 15,65 m | 1.8 | Maximálna vzdialenosť meraná rovnobežne s pozdĺžnou
osou prívesovej súpravy od najprednejšieho vonkajšieho
obrysu ložnej plochy za kabínou k najzadnejšiemu
vonkajšiemu obrysu prívesu súpravy | 16,40 m | 2. | Najväčšia prípustná hmotnosť vozidiel (v tonách) | 2.1 | Vozidlá ako súčasť jazdnej súpravy | | 2.1.1 | dvojnápravový príves | 18 t | 2.1.2 | trojnápravový príves | 24 t | 2.2 | Jazdná súprava | | 2.2.1 | prívesové súpravy s piatimi alebo šiestimi nápravami | | | a) dvojnápravové motorové vozidlo s troj nápravovým
prívesom | 40 t | | b) trojnápravové motorové vozidlo s dvoj nápravovým
alebo troj nápravovým prívesom | 40 t | 2.2.2 | návesové súpravy s piatimi alebo šiestimi nápravami | | | a) dvojnápravové motorové vozidlo s troj nápravovým
návesom | 40 t | | b) trojnápravové motorové vozidlo s dvoj nápravovým
alebo troj nápravovým návesom | 40 t | | c) trojnápravové motorové vozidlo s dvoj nápravovým
alebo troj nápravovým návesom prepravujúcim ISO
kontajner (40 stôp) v kombinovanej doprave | 44 t | 2.2.3 | prívesové súpravy so štyrmi nápravami skladajúce sa
z dvoj nápravového motorového vozidla
a dvoj nápravového prívesu | 36 t | 2.2.4 | návesové súpravy so štyrmi nápravami skladajúce sa
z dvoj nápravového motorového vozidla
a dvoj nápravového návesu, ak vzdialenosť medzi
nápravami návesu je | | 2.2.4.1 | od 1,3 m do 1,8 m | 36 t | 2.2.4.2 | väčšia než 1,8 m | 36 t+ 2-tonová tolerancia, ak sa rešpektuje
najväčšia prípustná hmotnosť motorového
vozidla (18 t) a najväčšia hmotnosť
pripadajúca na dvojnápravu návesu (20 t)
a ak je hnacia náprava vybavená dvojitou
montážou pneumatík a vzduchovým
odpružením alebo odpružením uznaným za
rovnocenné v rámci Európskeho
spoločenstva podľa prílohy II smernice
Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorou sa
v Spoločenstve stanovujú najväčšie
prípustné rozmery niektorých vozidiel vo
vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej
doprave a maximálna povolená hmotnosť
v medzinárodnej cestnej doprave (ďalej len
„smernica 96/53/ES") | 2.3 | Motorové vozidlá | | 2.3.1 | dvojnápravové motorové vozidlá | 18 t | 2.3.2 | trojnápravové motorové vozidlá | 25 t26 tak je hnacia náprava vybavená dvojitou
montážou pneumatík a vzduchovým
odpružením alebo odpružením uznaným za
rovnocenné v rámci Európskeho
spoločenstva podľa prílohy II smernice
96/53/ES alebo ak je každá hnacia
náprava vybavená dvojitou montážou
pneumatík a najväčšia prípustná hmotnosť
pripadajúca na nápravu nepresahuje 9,5 t | 2.3.3 | štvornápravové motorové vozidlá s dvoma riadenými
nápravami | 32 tak je hnacia náprava vybavená dvojitou
montážou pneumatík a vzduchovým
odpružením alebo odpružením uznaným za
rovnocenné v rámci Európskeho
spoločenstva podľa prílohy II smernice
96/53/ES alebo ak je každá hnacia
náprava vybavená dvojitou montážou
pneumatík a najväčšia prípustná hmotnosť
pripadajúca na nápravu nepresahuje 9,5 t | 2.4 | Trojnápravové kĺbové autobusy | 28 t | 3. | Najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu | 3.1 | Jednotlivé nápravy | | | Jednotlivé nápravy, ktoré nie sú hnacie | 10 t | 3.2 | Dvojnápravy prívesov a návesovSúčet hmotností pripadajúcich na nápravu pri
dvojnáprave nesmie presiahnuť, ak vzdialenosť (d)
medzi nápravami je | | 3.2.1 | menej ako 1 m (d < 1,0) | 11 t | 3.2.2 | od 1,0 m a menej ako 1,3 m (1,0 ≤ d < 1,3) | 16 t | 3.2.3 | od 1,3 m a menej ako 1,8 m (1,3 ≤ d < 1,8) | 18 t | 3.2.4 | 1,8 m alebo viac (1,8 ≤ d) | 20 t | 3.3 | Trojnápravy prívesov a návesovSúčet hmotností pripadajúcich na nápravu pri
trojnáprave nesmie presiahnuť, ak vzdialenosť (d) medzi
nápravami je | | 3.3.1 | 1,3 m alebo menej (d ≤ 1,3) | 21 t | 3.3.2 | viac ako 1,3 m a menej ako 1,4 m (1,3 < d ≤ 1,4) | 24 t | 3.4 | Hnacia náprava | | 3.4.1 | hnacia náprava vozidiel uvedených v bodoch 2.2.1
a 2.2.2 | 11,5 t | 3.4.2 | hnacia náprava vozidiel uvedených v bodoch 2.2.3,
2.2.4, 2.3 a 2.4 | 11,5 t | 3.5 | Dvojnápravy motorových vozidielSúčet hmotností pripadajúcich na nápravu pri
dvojnáprave nesmie presiahnuť, ak vzdialenosť (d)
medzi nápravami je | | 3.5.1 | menej ako 1 m (d < 1,0) | 11,5 t | 3.5.2 | 1,0 m alebo viac, ale menej ako 1,3 m (1,0 ≤ d <1,3) | 16 t | 3.5.3 | 1,3 m alebo viac, ale menej ako 1,8 m
(1,3 ≤ d <1,8) | 18 t
19 tak je hnacia náprava vybavená dvojitou
montážou pneumatík a vzduchovým
odpružením alebo odpružením uznaným za
rovnocenné v rámci Európskeho
spoločenstva podľa prílohy II smernice
96/53/ES alebo ak je každá hnacia
náprava vybavená dvojitou montážou
pneumatík a najväčšia prípustná hmotnosť
pripadajúca na nápravu nepresahuje 9,5 t | 4. | Ďalšie technické požiadavky na vozidlá súvisiace
s hmotnosťami a rozmermi | 4.1 | Všetky vozidláHmotnosť pripadajúca na hnaciu nápravu alebo hnacie
nápravy vozidla alebo jazdnej súpravy nesmie klesnúť
pod 25 % celkovej hmotnosti naloženého vozidla alebo
jazdnej súpravy, ak sa používajú v medzinárodnej
doprave | | 4.2 | Prívesové súpravyVzdialenosť medzi poslednou nápravou motorového
vozidla a prvou nápravou prívesu musí byť najmenej
3,0 m | | 4.3 | Najväčšia prípustná hmotnosť závisiaca od rázvoruNajväčšia prípustná hmotnosť v tonách
štvornápravového motorového vozidla nesmie
presiahnuť päťnásobnú vzdialenosť v metroch medzi
stredmi najprednejšej a poslednej nápravy vozidla | | 4.4 | NávesyVzdialenosť meraná horizontálne medzi osou
návesového čapu a akýmkoľvek bodom vonkajšieho
obrysu prednej časti návesu musí byť menšia ako
2,04 m | |
1) Najväčšie prípustné rozmery vozidiel a jazdných súprav sa merajú podľa STN 30 0026 - Základná terminológia cestných vozidiel.
Rozmery vozidiel. Termíny a definície. |
Príloha č. 2 k nariadeniu vlády č. 403/2005 Z. z. |
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNYCH AKTOV EURÓPSKYCH SPOLOČENSTIEV |
1. Smernica Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorou sa v Spoločenstve stanovujú najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 7/zv. 2.) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2002/7/ES z 18. februára 2002 (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 7/zv. 6.). |
2. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/27/ES z 22. júla 1997 týkajúca sa hmotností a rozmerov určitých kategórií motorových a ich prípojných vozidiel, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 70/156/EHS (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 13/zv. 19.) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2001/85/ES z 20. novembra 2001(Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 13/zv. 29.) a smernice Komisie 2003/19/ES z 21. marca 2003 (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 13/zv. 31.). |
Poznámky pod čiarou |
1) Príloha č. 1 k zákonu č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
2) Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 394/2005 Z. z. o technických požiadavkách na povinné štítky a nápisy, ich umiestnenie a spôsob pripevnenia na motorových vozidlách a ich prípojných vozidlách. |
3) Vyhláška ministra zahraničných vecí č. 61/1983 Zb. o Dohode o medzinárodných prepravách skaziteľných potravín a o špecializovaných prostriedkoch určených na tieto prepravy (ATP). |
4) § 3 ods. 4 písm. b) a ods. 5 písm. b) zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov. |