126 |
ZÁKON |
zo 7. apríla 1998 |
o Slovenskej živnostenskej komore a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
Čl. I |
§ 1 |
Predmet zákona |
Tento zákon upravuje zriadenie, postavenie, pôsobnosť a organizačnú štruktúru Slovenskej živnostenskej komory. |
§ 2 |
Zriadenie a postavenie Slovenskej živnostenskej komory |
(1) Zriaďuje sa Slovenská živnostenská komora (ďalej len „komora“). Komora je samosprávna právnická osoba. |
(2) Sídlom komory je Žilina. |
§ 3 |
Pôsobnosť komory |
(1) Komora chráni a podporuje spoločné záujmy svojich členov a prispieva k riadnemu a odbornému prevádzkovaniu živností. Na tento účel komora najmä |
a) organizuje vzdelávaciu činnosť a usporadúva odborné semináre, sympóziá a vydáva odborné publikácie, |
b) poskytuje poradensko-konzultačné služby v otázkach spojených so živnostenským podnikaním, |
c) vykonáva poradenskú a vzdelávaciu činnosť v oblasti kvality poskytovaných služieb a výrobkov jednotlivými živnosťami. |
(2) Komora na vyžiadanie alebo z vlastnej iniciatívy predkladá štátnym orgánom vyjadrenia, návrhy a stanoviská vo veciach živnostenského podnikania. Na tento účel komora |
a) vydáva vyjadrenia o dodržiavaní povinností prevádzkovať živnosť riadne, poctivo a odborne, ako vyplýva z osobitného predpisu,1) |
b) vydáva vyjadrenie k plneniu podmienky spoľahlivosti;2) môže navrhovať podmienky prevádzkovania živnosti,2a) |
c) dáva podnet na základe vlastných zistení na pozastavenie prevádzkovania živnosti a v osobitne závažných prípadoch aj na zrušenie živnostenského oprávnenia,3) |
d) vydáva stanoviská k uplatňovaniu obchodných zvyklostí4) v bežnej podnikateľskej praxi, |
e) spolupracuje s ústrednými orgánmi štátnej správy pri tvorbe právnych predpisov týkajúcich sa živnostenského podnikania. |
(3) Komora v oblasti odborného vzdelávania a prípravy plní úlohy podľa osobitného predpisu.5) |
(4) Komora zabezpečuje doplňovanie, rozširovanie, prehlbovanie a overovanie odbornej spôsobilosti fyzických osôb, ktoré sa uchádzajú o živnostenské oprávnenie alebo podnikajú na základe živnostenského oprávnenia, a overovanie osobitnej odbornej spôsobilosti fyzických osôb.5a) Na ten účel komora |
a) zriaďuje vzdelávacie zariadenie a vykonáva odbornú prípravu členov komory a záujemcov o živnostenské oprávnenie, |
b) vydáva osvedčenia o vzdelaní za podmienok ustanovených osobitným zákonom,5b) |
c) navrhuje Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky vybrané živnosti, ktoré môžu prevádzkovať iba fyzické osoby, ktoré spĺňajú osobitnú odbornú spôsobilosť.5a) |
(5) Komora na účel zabezpečovania riadneho, poctivého a odborného prevádzkovania živnosti poverí na požiadanie príslušného orgánu štátnej správy prizvanú osobu5d) na vykonanie kontroly dodržiavania podmienok a povinností, ktoré podnikateľovi vyplývajú zo živnostenského zákona, koncesnej listiny alebo iných osobitných predpisov, ktoré súvisia so živnostenským podnikaním. |
(6) Komora pri plnení svojich úloh spolupracuje s inými komorami a obdobnými inštitúciami v tuzemsku a v zahraničí, s obcami a inými právnickými osobami. |
(7) Komora plní ďalšie úlohy podľa osobitných predpisov. |
Členstvo v komore |
§ 4 |
(1) Členom komory (ďalej len „člen") sa môže stať fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia podľa osobitného predpisu6) (ďalej len „živnostenské oprávnenie"). |
(2) Členstvo v komore vzniká dňom prijatia za člena na základe písomnej prihlášky. O prijatí za člena rozhoduje predstavenstvo komory, ak tento zákon neustanovuje inak. Dňom prijatia je dátum rozhodnutia predstavenstva komory o prijatí za člena. Proti odmietnutiu žiadosti o členstvo v komore možno podať sťažnosť zhromaždeniu delegátov. Rozhodnutie zhromaždenia delegátov je konečné. |
(3) Členstvo v komore osoby uvedenej v odseku 1 zaniká |
a) dňom doručenia písomného oznámenia člena o vystúpení z komory, |
b) zánikom živnostenského oprávnenia člena, |
c) smrťou, |
d) zrušením právnickej osoby, |
e) vylúčením člena z komory v prípade nedodržiavania povinností člena podľa § 5 ods. 2 a 3. |
(4) Členstvo v komore osoby uvedenej v odseku 1 sa pozastavuje rozhodnutím súdu alebo správneho orgánu podľa osobitného predpisu6a) na čas určený rozhodnutím. |
(5) Podrobnosti o vzniku a zániku členstva, dôsledky porušenia členských povinností, výšku ročného členského príspevku a lehoty jeho splatnosti, výšku finančnej úhrady za výpisy z evidencie členov a rozsah a výšku finančnej úhrady za služby poskytované komorou svojim členom upraví štatút komory. |
§ 4a |
(1) Predstavenstvo komory môže udeliť čestné členstvo v komore inej fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ako je uvedená v § 4 ods. 1. |
(2) Ustanovenia § 4 ods. 2, 3, 5 a § 5 sa primerane vzťahujú aj na čestné členstvo v komore. |
§ 5 |
Práva a povinnosti členov |
(1) Člen má právo najmä |
a) na poskytovanie služieb komory podľa § 3 ods. 1, |
b) voliť a byť volený do orgánov komory, |
c) zúčastňovať sa na plnení úloh komory. |
(2) Člen je povinný najmä |
a) dodržiavať štatút komory, volebný poriadok komory a rokovací poriadok komory, |
b) platiť členský príspevok, |
c) plniť uznesenia orgánov komory, |
d) oznamovať komore zmeny údajov zapisovaných do evidencie vykonávanej podľa § 12 ods. 2 písm. a). |
(3) Podrobnosti o právach a povinnostiach členov upraví štatút komory. |
Orgány komory |
§ 6 |
Činnosť komory riadia volené orgány komory, ktorými sú |
a) zhromaždenie delegátov, |
b) predstavenstvo, |
c) predseda, |
d) dozorná rada. |
§ 7 |
(1) Zhromaždenie delegátov je najvyšší orgán komory, ktoré tvoria delegáti zvolení členmi v rámci krajov.7) Počet delegátov upravuje štatút komory a spôsob ich voľby upravuje volebný poriadok komory. |
(2) Volebné obdobie zhromaždenia delegátov sú dva roky. |
(3) Zhromaždenie delegátov |
a) schvaľuje štatút komory, volebný poriadok komory, rokovací poriadok komory, ako aj ich zmeny a doplnky, |
b) určuje hlavné úlohy komory, |
c) volí a odvoláva členov predstavenstva, predsedu a členov dozornej rady, |
d) schvaľuje rozpočet komory, overenú účtovnú závierku komory a výročnú správu komory o jej činnosti a hospodárení, |
e) určuje výšku odmien členom volených orgánov, |
f) schvaľuje organizačný poriadok a rokovací poriadok stáleho rozhodcovského súdu. |
(4) Zhromaždenie delegátov zasadá najmenej raz za rok alebo mimoriadne, ak o to požiada viac ako jedna tretina členov. |
(5) Ak riadne zvolané zhromaždenie delegátov nie je schopné uznášať sa, zvolá predstavenstvo komory náhradné zhromaždenie delegátov za podmienok a spôsobom určeným štatútom komory. |
§ 8 |
(1) Predstavenstvo je výkonný orgán komory, ktoré riadi jej činnosť medzi zasadnutiami zhromaždenia delegátov a jemu zodpovedá za svoju činnosť. |
(2) Členmi predstavenstva sú predseda a ďalší členovia zvolení zhromaždením delegátov na obdobie dvoch rokov. Počet členov predstavenstva ustanoví štatút komory. |
(3) Predstavenstvo |
a) rozhoduje o všetkých záležitostiach, ktoré tento zákon alebo štatút komory nezveruje inému orgánu, |
b) pripravuje podklady na rokovanie zhromaždenia delegátov a zabezpečuje vykonanie jeho uznesení, |
c) rozhoduje o prijatí za člena alebo vylúčení člena, |
d) zvoláva zhromaždenie delegátov, |
e) schvaľuje organizačný poriadok úradu komory, |
f) na návrh predsedu komory volí a odvoláva riaditeľa úradu komory, |
g) schvaľuje organizačný poriadok komory, |
h) schvaľuje zoznam rozhodcov stáleho rozhodcovského súdu a ich vyčiarknutie z tohto zoznamu. |
§ 9 |
(1) Predseda je štatutárny orgán komory vo veciach jej pôsobnosti podľa § 3, ak ich tento zákon alebo štatút komory nezveruje inému orgánu komory. |
(2) Predseda zodpovedá za svoju činnosť zhromaždeniu delegátov. |
§ 10 |
(1) Dozorná rada je kontrolný orgán komory. Členstvo v dozornej rade je nezlučiteľné s členstvom v predstavenstve. Členom dozornej rady nemôže byť zamestnanec komory. |
(2) Funkčné obdobie dozornej rady sú dva roky. |
(3) Počet členov dozornej rady ustanoví štatút komory. |
(4) Dozorná rada kontroluje činnosť komory v rozsahu určenom v štatúte komory alebo na základe poverenia zhromaždenia delegátov, ktorému zodpovedá za svoju činnosť. |
§ 11 |
Spoločné ustanovenia o orgánoch komory |
(1) Členovia volených orgánov komory majú v súvislosti s výkonom svojich povinností vo volených orgánoch komory nárok na cestovné náhrady podľa osobitného predpisu.8) Za svoju činnosť v komore môžu dostať odmenu, ktorej výšku určuje zhromaždenie delegátov. |
(2) Podrobnosti o odmene určí štatút komory. |
§ 12 |
Úrad komory |
(1) Organizačné, finančné a administratívne záležitosti komory zabezpečuje úrad komory. |
(2) Úrad komory najmä |
a) vedie evidenciu členov; rozsah údajov evidencie jej členov ustanoví štatút komory v súlade s osobitným predpisom,9) |
b) zabezpečuje vyberanie členských príspevkov a finančnej úhrady za zápis a výpis z evidencie členov, |
c) pripravuje podklady na rokovanie orgánov komory, |
d) vykonáva správu majetku komory, |
e) zabezpečuje bežný chod komory a administratívnu činnosť. |
(3) Podrobnosti o úlohách úradu komory a jeho organizáciu určuje organizačný poriadok. |
(4) Úrad komory riadi riaditeľ, ktorého volí a odvoláva predstavenstvo. Jeho pracovný pomer sa zakladá voľbou. Riaditeľ úradu komory je zamestnancom komory a je štatutárnym orgánom v pracovnoprávnych veciach zamestnancov komory. V majetkovoprávnych veciach pri zabezpečovaní úloh komory koná v rozsahu ustanovenom v štatúte komory. Riaditeľ úradu komory sa zúčastňuje na zasadnutiach predstavenstva. |
§ 13 |
Územné a odvetvové členenie komory |
(1) Činnosť komory v krajoch zabezpečujú krajské zložky komory, ktoré konajú v mene komory v rozsahu vymedzenom štatútom komory. |
(2) V rámci komory pôsobia odvetvové sekcie špecializované najmä podľa jej hlavných úloh, profesijného princípu alebo podľa jednotlivých druhov živností. |
(3) Postavenie odvetvových sekcií, ich úlohy, vzájomné vzťahy a vzťahy k orgánom komory upraví štatút komory. |
§ 14 |
Stály rozhodcovský súd |
(1) Komora môže zriadiť a na svoje náklady udržiavať stály rozhodcovský súd ako nezávislý orgán na rozhodovanie majetkových sporov vyplývajúcich z obchodných vzťahov podľa osobitného predpisu.11) |
(2) Komora vydá organizačný poriadok a rokovací poriadok stáleho rozhodcovského súdu. |
§ 15 |
Financovanie komory |
(1) Komora je financovaná z |
a) vlastných príjmov, |
b) darov, |
c) dotácií (grantov) od tuzemských a zahraničných právnických osôb a fyzických osôb. |
(2) Vlastné príjmy komory tvoria najmä |
a) členské príspevky, |
b) úhrady za zápis do evidencie členov (zápisné), |
c) dotácie zo štátneho rozpočtu, |
d) príjmy z činnosti stáleho rozhodcovského súdu, |
e) príjmy za platené služby, |
f) príjmy za výpisy z evidencie členov, |
g) príjmy zo vzdelávacích a poradenských činností, |
h) príjmy z predaja odborných publikácií. |
(3) Komora hospodári podľa rozpočtu schváleného zhromaždením delegátov. Ročnú účtovnú závierku komory musí overiť audítor. |
(4) Zásady hospodárenia s finančnými prostriedkami upraví štatút komory. |
(5) Komora je povinná viesť účtovníctvo podľa osobitného predpisu.12) |
§ 16 |
Podnikateľská činnosť komory |
(1) Komora môže na podporu plnenia svojich úloh a v súlade so svojím poslaním vyvíjať podnikateľskú činnosť v oblasti vzdelávania, poradenských služieb a vydávania odborných publikácií. |
(2) Podmienkou výkonu podnikateľskej činnosti komory je, že sa nebude vykonávať na úkor rozsahu a kvality jej úloh a že zisk po zdanení z tejto činnosti použije komora výhradne na podporu plnenia svojich úloh a v súlade so svojím poslaním (§ 3). |
Prechodné ustanovenia |
§ 17 |
(1) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky do 60 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona vymenuje na návrh Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky a po prerokovaní so zástupcami podnikateľských združení a zväzov 17-členný prípravný výbor na zriadenie komory (ďalej len „prípravný výbor“). Prípravný výbor pri plnení svojich úloh spolupracuje s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky, Ministerstvom školstva Slovenskej republiky a s krajskými úradmi a okresnými úradmi. Členovia prípravného výboru majú nárok na cestovné náhrady podľa osobitného predpisu,8) ktoré im vzniknú v súvislosti s činnosťou v prípravnom výbore. |
(2) Prípravný výbor |
a) vypracuje návrh štatútu komory, volebného poriadku komory a rokovacieho poriadku komory, |
b) vypracuje návrh volebného poriadku ustanovujúceho zhromaždenia delegátov a vedie zoznam zakladajúcich členov, |
c) určí čas a miesto konania ustanovujúceho zhromaždenia delegátov, |
d) zabezpečí doručenie návrhov uvedených v písmenách a) a b) delegátom na ustanovujúce zhromaždenie delegátov spolu s oznámením údajov uvedených v písmene c) v lehote 30 dní pred konaním ustanovujúceho zhromaždenia delegátov. |
(3) Prípravný výbor vyzve prostredníctvom masovokomunikačných prostriedkov všetky fyzické osoby zapísané v živnostenskom registri,13) aby sa v určenej lehote prihlásili prípravnému výboru, ak majú záujem o členstvo v komore, a podali mu návrh na zápis do zoznamu zakladajúcich členov. |
(4) Osoby zapísané v zozname zakladajúcich členov zvolia delegátov na ustanovujúce zhromaždenie delegátov podľa kľúča, ktorý určí prípravný výbor. |
(5) Úlohou ustanovujúceho zhromaždenia delegátov je schváliť štatút komory, volebný poriadok komory, rokovací poriadok komory, volebný poriadok ustanovujúceho zhromaždenia delegátov a zvoliť orgány komory. |
§ 17a |
(1) Komora zosúladí štatút komory, volebný poriadok komory a rokovací poriadok komory s ustanoveniami tohto zákona do 31. decembra 2002. |
(2) Zhromaždenie delegátov, členovia predstavenstva a členovia dozornej rady zvolení do 1. júla 2002 vykonávajú funkciu do skončenia pôvodného volebného obdobia. |
|
Čl. II |
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení zákona č. 231/1992 Zb., zákona č. 600/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 132/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 200/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 216/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 123/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 164/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 289/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 290/1996 Z. z., zákona č. 288/1997 Z. z., zákona č. 379/1997 Z. z., zákona č. 70/1998 Z. z. a zákona č. 76/1998 Z. z. sa mení takto: |
1. V § 8 ods. 4 sa slová „živnostenského spoločenstva, ak je zriadené.“ nahrádzajú slovami „Slovenskej živnostenskej komory.“. |
2. V § 48 ods. 3 sa slová „živnostenskému spoločenstvu (§ 69) zoznam podnikateľov v živnostiach, pre ktoré je spoločenstvo zriadené,“ nahrádzajú slovami „Slovenskej živnostenskej komore zoznam podnikateľov“. |
3. V § 52 ods. 3 sa slová „živnostenského spoločenstva (§ 69), ak je zriadené.“ nahrádzajú slovami „Slovenskej živnostenskej komory.“. |
4. V § 66c písm. a) sa slová „živnostenskými spoločenstvami, komorami a inými neštátnymi inštitúciami, ktoré pôsobia v oblasti živnostenského podnikania v jeho územnom obvode.“ nahrádzajú slovami „Slovenskou živnostenskou komorou.“. |
5. V § 69 ods. 2 sa slová „orgánom štátnej správy“ nahrádzajú slovami „Slovenskej živnostenskej komore“. |
Čl. III |
Zákon Slovenskej národnej rady č. 9/1992 Zb. o obchodných a priemyselných komorách v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 121/1996 Z. z. sa mení takto: |
V § 5 ods. 2 písm. g) sa vypúšťajú slová „pre svojich členov“. |
|
Čl. IV |
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 1998. |
|
Ivan Gašparovič v. r. |
Vladimír Mečiar v. r. |
Poznámky pod čiarou |
1) § 29 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 132/1994 Z. z. |
2) § 53 ods. 1 zákona č. 455/1991 Zb. v znení zákona č. 279/2001 Z. z. |
2a) § 27 ods. 3 zákona č. 455/1991 Zb. |
3) § 58 ods. 2 zákona č. 455/1991 Zb. v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 132/1994 Z. z. |
4) § 264 Obchodného zákonníka. |
5) Zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
5a) § 7a zákona č. 455/1991 Zb. v znení zákona č. 279/2001 Z. z. |
5b) Zákon č. 386/1997 Z. z. o ďalšom vzdelávaní a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení zákona č. 70/1997 Z. z. |
5c) § 22 ods. 3 zákona č. 455/1991 Zb. v znení zákona č. 279/2001 Z. z. |
5d) § 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe. |
6) § 10 ods. 1 zákona č. 455/1991 Zb. v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 132/1994 Z. z. |
6a) Napríklad § 58 ods. 2 zákona č. 455/1991 Zb. v znení zákona č. 279/2001 Z. z., § 27 písm. d) Trestného zákona v znení neskorších predpisov. |
7) § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z. o územnom a správnom usporiadaní Slovenskej republiky. |
8) Zákon č. 119/1992 Zb. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov. |
9) Zákon č. 52/1998 Z. z. o ochrane osobných údajov v informačných systémoch. |
11) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 218/1996 Z. z. o rozhodcovskom konaní. |
11a) § 22 ods. 4 zákona č. 455/1991 Zb. v znení zákona č. 279/2001 Z. z. |
12) Zákon č. 563/1991 Zb. o účtovníctve v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1996 Z. z. |
13) § 60 zákona č. 455/1991 Zb. v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 132/1994 Z. z. |