42 |
VYHLÁŠKA |
Ministerstva školstva Slovenskej republiky |
z 26. januára 1996 |
o ďalšom vzdelávaní pedagogických pracovníkov |
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky podľa § 51 ods. 4 zákona č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) a podľa § 6 ods. 4 písm. b) zákona Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve ustanovuje: |
|
Úvodné ustanovenia |
§ 1 |
(1) Táto vyhláška upravuje organizáciu, obsah, rozsah a formy ďalšieho vzdelávania pedagogických pracovníkov1) (ďalej len „ďalšie vzdelávanie“). |
(2) Ďalšie vzdelávanie formou štúdia popri zamestnaní na vysokých školách upravuje osobitný predpis.2) |
§ 2 |
(1) Účelom ďalšieho vzdelávania je sústavné prehlbovanie, zdokonaľovanie a rozširovanie odbornej a pedagogickej spôsobilosti pedagogických pracovníkov v súlade s najnovšími progresívnymi vedeckými poznatkami, spoločenskými potrebami a požiadavkami pedagogickej a odbornej praxe. |
(2) Ďalšie vzdelávanie riadi Ministerstvo školstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) a iné ústredné orgány, ktoré zriaďujú školy3) (ďalej len „iný ústredný orgán“). |
§ 3 |
Formy ďalšieho vzdelávania |
Formy ďalšieho vzdelávania sú: |
a) uvádzanie začínajúcich pedagogických pracovníkov do praxe (ďalej len „uvádzanie do praxe“), |
b) príprava vedúcich pedagogických pracovníkov, ktorým patrí príplatok za riadenie4) (ďalej len „príprava vedúcich pedagogických pracovníkov“), |
c) priebežné vzdelávanie, |
d) špecializačné inovačné štúdium, |
e) špecializačné kvalifikačné štúdium, |
f) rozširujúce štúdium. |
§ 4 |
Uvádzanie do praxe |
(1) Uvádzanie do praxe organizuje škola alebo školské zariadenie v spolupráci s príslušným metodickým centrom alebo so Štátnym pedagogickým ústavom,5) prípadne aj so vzdelávacími organizáciami zriadenými inými ústrednými orgánmi. |
(2) Uvádzaním do praxe získavajú začínajúci pedagogickí pracovníci praktické skúsenosti potrebné na výkon práce a na adaptáciu v konkrétnych podmienkach pedagogickej praxe. |
(3) Uvádzanie do praxe trvá jeden rok. Uskutočňuje sa podľa vzorového projektu vydaného ministerstvom v prvom roku po nástupe absolventa vysokej školy alebo strednej školy ako pedagogického pracovníka do pracovného pomeru so školou alebo so školským zariadením. |
(4) Uvádzanie do praxe sa končí záverečným hodnotením pedagogického pracovníka pred komisiou. Členov trojčlennej komisie vymenúva riaditeľ školy alebo školského zariadenia alebo riaditeľ školskej správy, s ktorými je pedagogický pracovník v pracovnom pomere. |
(5) V prípade, že pedagogický pracovník bol hodnotený ako neúspešný, možno uvádzanie do praxe zopakovať v druhom roku pedagogickej praxe. |
§ 5 |
Príprava vedúcich pedagogických pracovníkov |
(1) Prípravu vedúcich pedagogických pracovníkov organizujú metodické centrá, Štátny pedagogický ústav5) a vzdelávacie organizácie zriadené inými ústrednými orgánmi v spolupráci s vysokými školami. |
(2) Obsah prípravy vedúcich pedagogických pracovníkov je zameraný na získanie najnovších poznatkov z oblasti riadenia, pedagogiky a psychológie. |
(3) Príprava vedúcich pedagogických pracovníkov trvá spravidla dva roky. Uskutočňuje sa podľa projektu vypracovaného vzdelávacími organizáciami uvedenými v odseku 1 a schváleného ministerstvom alebo iným ústredným orgánom. |
(4) Na prípravu vedúcich pedagogických pracovníkov sa prihlási pedagogický pracovník, ktorý absolvoval I. kvalifikačnú skúšku.6) |
(5) Príprava vedúcich pedagogických pracovníkov sa končí obhajobou záverečnej práce a záverečným pohovorom pred komisiou. |
(6) Členov päťčlennej komisie na návrh riaditeľa vzdelávacej organizácie uvedenej v odseku 1 vymenúva ministerstvo alebo iný ústredný orgán. |
(7) O absolvovaní prípravy vedúcich pedagogických pracovníkov vydajú vzdelávacie organizácie uvedené v odseku 1 osvedčenie. |
§ 6 |
Priebežné vzdelávanie |
(1) Priebežné vzdelávanie organizujú a jeho rozsah v súlade s potrebami pedagogickej a odbornej praxe určujú školy, školské zariadenia, metodické centrá, Štátny pedagogický ústav5) a vzdelávacie organizácie iných ústredných orgánov. |
(2) Obsahom priebežného vzdelávania je |
a) sprostredkovanie aktuálnych informácií využiteľných v pedagogickej praxi, |
b) prehlbovanie, rozvíjanie a rozširovanie odborných a pedagogických vedomostí a zručností pedagogických pracovníkov, |
c) zmeny v koncepcii výchovy a vzdelávania vyjadrené v učebných plánoch, učebných osnovách, učebniciach, |
d) nové právne predpisy v oblasti školstva, |
e) nové poznatky z pedagogiky, psychológie a odborovej didaktiky. |
(3) Priebežné vzdelávanie sa končí záverečným pohovorom pred trojčlennou komisiou, ktorej členov vymenúvajú riaditelia vzdelávacích organizácií uvedených v odseku 1. |
(4) O absolvovaní priebežného vzdelávania vydajú vzdelávacie organizácie uvedené v odseku 1 osvedčenie. |
§ 7 |
Špecializačné inovačné štúdium |
(1) Špecializačné inovačné štúdium organizujú metodické centrá, Štátny pedagogický ústav5) a vzdelávacie organizácie iných ústredných orgánov. |
(2) Obsahom špecializačného inovačného štúdia je príprava na vykonávanie špecializovaných pedagogických činností a na výskumnú činnosť. |
(3) Špecializačné inovačné štúdium trvá najviac dva roky. Uskutočňuje sa podľa jednotného projektu vypracovaného vzdelávacími organizáciami uvedenými v odseku 1 a schváleného ministerstvom alebo iným ústredným orgánom. |
(4) Na špecializačné inovačné štúdium sa môže pedagogický pracovník prihlásiť so súhlasom riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia. |
(5) Špecializačné inovačné štúdium sa končí obhajobou záverečnej práce pred trojčlennou komisiou. Členov komisie vymenúva riaditeľ vzdelávacej organizácie uvedenej v odseku 1. |
(6) O skončení špecializačného inovačného štúdia vydajú vzdelávacie organizácie uvedené v odseku 1 osvedčenie. |
§ 8 |
Špecializačné kvalifikačné štúdium |
(1) Špecializačné kvalifikačné štúdium organizujú metodické centrá, Štátny pedagogický ústav5) a vzdelávacie organizácie iných ústredných orgánov v spolupráci s vysokými školami. |
(2) Obsahom špecializačného kvalifikačného štúdia je umožniť pedagogickým pracovníkom, ktorí spĺňajú požiadavky odbornej a pedagogickej spôsobilosti, získať na prechodné obdobie7) spôsobilosť na vyučovanie vybraných aprobačných predmetov a vychovávateľom a majstrom odbornej výchovy s úplným stredným odborným vzdelaním získať pedagogickú spôsobilosť na pôsobenie v špeciálnych školách a v špeciálnych výchovných zariadeniach. |
(3) Špecializačné kvalifikačné štúdium trvá dva roky. Uskutočňuje sa podľa jednotného projektu vypracovaného vzdelávacími organizáciami uvedenými v odseku 1 a schváleného ministerstvom alebo iným ústredným orgánom. |
(4) Na špecializačné kvalifikačné štúdium sa môže pedagogický pracovník prihlásiť so súhlasom riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia. |
(5) Špecializačné kvalifikačné štúdium sa končí obhajobou záverečnej práce a záverečným pohovorom pred komisiou. Členov päťčlennej komisie na návrh riaditeľa vzdelávacej organizácie uvedenej v odseku 1 vymenúva ministerstvo alebo iný ústredný orgán. |
(6) O skončení špecializačného kvalifikačného štúdia vydajú vzdelávacie organizácie uvedené v odseku 1 osvedčenie. |
§ 9 |
Rozširujúce štúdium |
(1) Rozširujúce štúdium je osobitný druh štúdia na vysokých školách2) na rozšírenie odbornej a pedagogickej spôsobilosti na výchovno-vzdelávaciu činnosť v školách a v školských zariadeniach. |
(2) Rozširujúcim štúdiom získavajú |
a) učitelia všeobecnovzdelávacích predmetov, ktorí sú absolventmi vysokých škôl študijného odboru učiteľstvo, spôsobilosť na vyučovanie ďalšieho aprobačného predmetu na základných školách a stredných školách alebo na vyučovanie jednotlivých zložiek predmetu pracovné vyučovanie na základnej škole, |
b) učitelia odborných predmetov na stredných školách, ktorí sú absolventmi vysokých škôl neučiteľského študijného odboru a doplňujúceho pedagogického štúdia, spôsobilosť na vyučovanie všeobecnovzdelávacích predmetov na základných školách a stredných školách, |
c) učitelia, ktorí sú absolventmi vysokých škôl študijného odboru učiteľstvo pre 6. až 9. ročník základnej školy, spôsobilosť na vyučovanie všeobecnovzdelávacích predmetov na stredných školách, |
d) učitelia, ktorí sú absolventmi stredných škôl so spôsobilosťou na vyučovanie v 1. až 4. ročníku základnej školy, a majstri odbornej výchovy spôsobilosť na vyučovanie na špeciálnych školách a na výchovnú prácu v špeciálnych výchovných zariadeniach, |
e) učiteľky materských škôl spôsobilosť na prácu v špeciálnych materských školách, |
f) pedagogickí pracovníci, ktorí sú absolventmi vysokých škôl študijného odboru učiteľstvo, spôsobilosť na vyučovanie a výchovnú činnosť v špeciálnych školách. |
(3) Absolventom vydá fakulta vysvedčenie, ktoré je dokladom o rozšírení pedagogickej spôsobilosti. |
|
Prechodné a záverečné ustanovenia |
§ 10 |
(1) Ďalšie vzdelávanie pedagogických pracovníkov začaté pred nadobudnutím účinnosti tejto vyhlášky sa dokončí podľa doterajších predpisov. |
(2) Za náhradnú formu prípravy vedúcich pedagogických pracovníkov sa vedúcemu pedagogickému pracovníkovi uzná absolvovanie funkčného štúdia podľa doterajších predpisov. |
§ 11 |
(1) Táto vyhláška sa vzťahuje aj na pedagogických pracovníkov obecných škôl, cirkevných škôl a súkromných škôl, na učiteľov všeobecnovzdelávacích predmetov stredných zdravotníckych škôl a škôl zriadených inými ústrednými orgánmi. |
(2) Ďalšie vzdelávanie učiteľov odborných predmetov a vedúcich pedagogických pracovníkov v odbornej zložke prípravy na stredných zdravotníckych školách zabezpečuje Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky8) prostredníctvom Ústredného metodicko-inšpekčného centra, vysokých škôl a vzdelávacích organizácií podľa rezortného projektu ďalšieho vzdelávania učiteľov odborných predmetov. |
(3) Ďalšie vzdelávanie učiteľov odborných predmetov a vedúcich pedagogických pracovníkov v odbornej zložke prípravy na stredných školách zriadených inými ústrednými orgánmi3) zabezpečujú tieto ústredné orgány. |
§ 12 |
Zrušuje sa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej socialistickej republiky č. 65/1985 Zb. o ďalšom vzdelávaní pedagogických pracovníkov. |
§ 13 |
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. marca 1996. |
|
Eva Slavkovská v. r. |
Poznámky pod čiarou |
1) § 50 zákona č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon). |
2) § 24 zákona č. 172/1990 Zb. o vysokých školách. |
3) § 53 až 57 zákona č. 29/1984 Zb. v znení neskorších predpisov. |
4) Zákon č. 143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch.
§ 4 ods. 2 a § 8 nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 249/1992 Zb. o platových pomeroch zamestnancov v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch v znení neskorších predpisov. |
5) § 6 ods. 2 písm. c) zákona Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov. |
6) § 4 vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 41/1996 Z. z. o odbornej a pedagogickej spôsobilosti pedagogických pracovníkov. |
7) Príloha vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 41/1996 Z. z. |
8) § 56 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti. |