380 |
PREDSEDNÍCTVO SLOVENSKEJ NÁRODNEJ RADY |
vyhlasuje |
úplné znenie zákona z 27. novembra 1990 č. 543 Zb. o štátnej správe sociálneho zabezpečenia, ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonávaných zákonom Slovenskej národnej rady z 27. marca 1992 č. 195 Zb. o niektorých zmenách v sociálnom zabezpečení |
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone: |
PRVÁ ČASŤ |
ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA A ICH ÚLOHY |
§ 1 |
Orgány štátnej správy sociálneho zabezpečenia (ďalej len „orgány sociálneho zabezpečenia“) sú |
a) Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky, |
b) Slovenská správa sociálneho zabezpečenia, |
c) okresné správy sociálneho zabezpečenia, |
d) okresné úrady a obvodné úrady,1) |
e) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky vo veciach ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení.2) |
(2) Štátnu správu sociálneho zabezpečenia vykonávajú v rozsahu ustanovenom týmto zákonom aj obce.3) |
(3) Orgány sociálneho zabezpečenia vykonávajú štátnu správu a plnia úlohy sociálneho zabezpečenia, ktoré podľa tohto zákona zahŕňa |
a) nemocenské poistenie zamestnancov, nemocenské zabezpečenie samostatne zárobkovo činných osôb, zabezpečenie občanov v osobitných prípadoch a zabezpečenie družstevných roľníkov v chorobe a zabezpečenie matky a dieťaťa (ďalej len „nemocenské poistenie“),4) |
b) dôchodkové zabezpečenie,5) |
c) sociálnu starostlivosť,6) |
d) posudkovú činnosť sociálneho zabezpečenia, |
e) zabezpečenie občanov vykonávajúcich službu v ozbrojených silách alebo civilnú službu a členov ich rodín štátnymi dávkami,6a) |
f) štátne sociálne dávky podľa osobitných predpisov.7) |
(4) Posudková činnosť sociálneho zabezpečenia podľa tohto zákona zahŕňa posudzovanie zdravotného stavu a pracovnej schopnosti občanov v rozsahu ustanovenom týmto zákonom, a so zreteľom na účelné vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie, kontrolu dodržiavania liečebného režimu a posudzovania spôsobilosti na prácu. |
Úlohy orgánov sociálneho zabezpečenia |
§ 2 |
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky |
(1) Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) ako ústredný orgán štátnej správy Slovenskej republiky pre sociálne zabezpečenie |
a) vypracúva koncepciu sociálneho zabezpečenia v rozsahu pôsobnosti Slovenskej republiky a podieľa sa na vypracúvaní koncepcie sociálneho zabezpečenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, |
b) riadi a kontroluje výkon štátnej správy v sociálnom zabezpečení, |
c) zúčastňuje sa na uzatváraní medzinárodných zmlúv v sociálnom zabezpečení, zabezpečuje úlohy z nich vyplývajúce a spolupracuje s inými štátmi v sociálnom zabezpečení, |
d) koordinuje činnosť v sociálnej starostlivosti o rodinu a deti, ťažko zdravotne postihnutých občanov, starých občanov, spoločensky neprispôsobivých občanov, občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc, vrátane cudzincov, ktorým bolo priznané postavenie utečenca (ďalej len „utečenec“), a cudzincov, ktorí sú presídlení na územie Slovenskej republiky (ďalej len „presídlenec“); podieľa sa na zabezpečovaní ich sociálnej rehabilitácie, |
e) organizuje a zabezpečuje systematickú odbornú prípravu pracovníkov v sociálnom zabezpečení v spolupráci s ďalšími ministerstvami, ako aj overovanie ich osobitnej odbornej spôsobilosti a určuje vybrané funkcie v správach sociálneho zabezpečenia a v ústavoch sociálnej starostlivosti, pre výkon ktorých je predpokladom osobitná odborná spôsobilosť. |
(2) Ministerstvo môže zriadiť posudkovú komisiu sociálneho zabezpečenia na posudzovanie zdravotného stavu a pracovnej schopnosti vo výnimočných prípadoch, ktoré určí, ak ich posúdenie vyžaduje osobitné odborné vedomosti.8) |
(3) Minister práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky (ďalej len „minister“) môže odstraňovať tvrdosti, ktoré sa vyskytnú pri vykonávaní sociálneho zabezpečenia. V jednotlivých prípadoch môže odstránením tvrdosti poveriť Slovenskú správu sociálneho zabezpečenia alebo okresné správy sociálneho zabezpečenia.9) |
(4) Ministerstvo zriaďuje centrum poradensko-psychologických služieb s organizačnou sieťou v nižších územno-správnych jednotkách (ďalej len „centrum“) na poskytovanie poradensko-psychologickej starostlivosti o jednotlivca, pár a rodinu. |
(5) Ministerstvo zriaďuje stredisko služieb sociálnej starostlivosti na odborné riadenie služieb sociálnej starostlivosti. |
Správy sociálneho zabezpečenia |
§ 3 |
Správy sociálneho zabezpečenia vykonávajú sociálne zabezpečenie na úseku dôchodkového zabezpečenia, nemocenského poistenia, posudkovej činnosti sociálneho zabezpečenia, poskytovania štátnych sociálnych dávok a v rozsahu ustanovenom týmto zákonom aj na úseku sociálnej starostlivosti. |
§ 4 |
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia |
(1) Slovenská správa sociálneho zabezpečenia ako orgán štátnej správy vykonáva sociálne zabezpečenie, riadi a kontroluje okresné správy sociálneho zabezpečenia v rozsahu ustanovenom týmto zákonom. |
(2) Slovenská správa sociálneho zabezpečenia je podriadená ministerstvu; je samostatnou právnickou osobou. |
(3) Na čele Slovenskej správy sociálneho zabezpečenia je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva minister. |
Okresné správy sociálneho zabezpečenia |
§ 5 |
(1) Okresné správy sociálneho zabezpečenia ako miestne orgány štátnej správy vykonávajú sociálne zabezpečenie, ak nie je týmto zákonom alebo inými právnymi predpismi ustanovené, že tieto úlohy plní iný orgán; sú samostatnou právnickou osobou. |
(2) Územné obvody a sídla okresných správ sociálneho zabezpečenia sú zhodné s územnými obvodmi a sídlami okresných úradov miestnej štátnej správy.1) |
(3) Na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy vykonáva pôsobnosť okresnej správy sociálneho zabezpečenia Bratislavská správa sociálneho zabezpečenia; na území mesta Košíc vykonáva pôsobnosť okresnej správy sociálneho zabezpečenia Košická správa sociálneho zabezpečenia. |
(4) Na čele okresnej správy sociálneho zabezpečenia je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva riaditeľ Slovenskej správy sociálneho zabezpečenia. |
§ 6 |
(1) Okresné správy sociálneho zabezpečenia usmerňujú organizácie10) a kontrolujú, ako plnia povinnosti v sociálnom zabezpečení. |
(2) Okresné správy sociálneho zabezpečenia pri vykonávaní štátnej správy sociálneho zabezpečenia poskytujú občanom a organizáciám odbornú pomoc. |
(3) Okresné správy sociálneho zabezpečenia zodpovedajú v rozsahu svojej pôsobnosti za účelné vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie, s ktorými hospodária. |
Posudkové komisie sociálneho zabezpečenia |
§ 7 |
(1) Slovenská správa sociálneho zabezpečenia a okresné správy sociálneho zabezpečenia zriaďujú na posudzovanie zdravotného stavu a pracovnej schopnosti občanov v rozsahu ustanovenom týmto zákonom posudkové komisie sociálneho zabezpečenia (ďalej len „posudková komisia“). Predsedom posudkovej komisie je posudkový lekár sociálneho zabezpečenia. |
(2) Členovia posudkovej komisie a prizvané osoby sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa dozvedeli v súvislosti s jej činnosťou. |
§ 8 |
(1) Slovenská správa sociálneho zabezpečenia môže poveriť okresnú správu sociálneho zabezpečenia, aby jej posudková komisia posudzovala invaliditu, čiastočnú invaliditu, alebo iné zdravotné otázky súvisiace s vykonávaním sociálneho zabezpečenia na základe medzinárodných zmlúv, prípadne v ďalších odôvodnených prípadoch na území celej Slovenskej republiky alebo pre viaceré okresné správy sociálneho zabezpečenia. |
(2) Slovenská správa sociálneho zabezpečenia poverí ktorúkoľvek okresnú správu sociálneho zabezpečenia, aby jej posudková komisia posúdila zdravotný stav a pracovnú schopnosť účastníka konania v prípade, že posudkové komisie príslušnej okresnej správy sociálneho zabezpečenia sa vylúčením svojich členov pre predpojatosť stali nespôsobilé rokovať a uznášať sa. V prípade predpojatosti posudkových komisií Slovenskej správy sociálneho zabezpečenia zdravotný stav a pracovnú schopnosť účastníka konania posúdi ministerstvo. |
(3) Okresná správa sociálneho zabezpečenia v odôvodnených prípadoch zriadi posudkovú komisiu s pôsobnosťou pre pracovníkov veľkých organizácií, ktoré majú závodné zdravotnícke zariadenia. |
Okresné a obvodné úrady |
§ 9 |
(1) Miestnymi orgánmi štátnej správy v oblasti sociálnej starostlivosti, ktorú podľa tohto zákona nevykonávajú iné orgány sociálneho zabezpečenia, sú okresné úrady a obvodné úrady.1) |
(2) Okresné úrady a obvodné úrady vykonávajú sociálnu starostlivosť poskytovaním služieb a dávok sociálnej starostlivosti, ak nie je týmto zákonom alebo inými právnymi predpismi ustanovené, že ju vykonávajú iné orgány,11) rozhodujú o niektorých iných dávkach a plnia ďalšie úlohy podľa osobitných predpisov.12) |
(3) Okresné úrady a obvodné úrady vykonávajú sociálnu starostlivosť svojimi oddeleniami a referátmi. |
(4) Na čele oddelenia okresného úradu je vedúci menovaný prednostom okresného úradu po schválení ministrom práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky. |
§ 10 |
(1) Okresné úrady a obvodné úrady pri vykonávaní sociálnej starostlivosti, vrátane sociálnych služieb, spolupracujú s obcami, združeniami obcí, štátnymi, družstevnými a neštátnymi organizáciami, občianskymi združeniami a odborovými organizáciami, poskytujú občanom, obciam a organizáciám odbornú pomoc a vykonávajú sociálnu starostlivosť aj na základe ich návrhov a podnetov. |
(2) Okresné úrady a obvodné úrady zodpovedajú v rozsahu svojej pôsobnosti za účelné a hospodárne vynakladanie prostriedkov na sociálnu starostlivosť, s ktorými hospodária. |
§ 11 |
(1) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v súčinnosti s ministerstvom môže rozhodnúť o vykonávaní štátnej správy v sociálnej starostlivosti a súvisiacich činností jedným okresným úradom v dvoch alebo viacerých okresoch. |
(2) Okresný úrad môže rozhodnúť po prerokovaní v ministerstvom o vykonávaní štátnej správy v sociálnej starostlivosti jedným obvodným úradom v dvoch alebo viacerých obvodoch. |
DRUHÁ ČASŤ |
PÔSOBNOSŤ SPRÁV SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA, OKRESNÝCH ÚRADOV, OBVODNÝCH ÚRADOV A OBCÍ V SOCIÁLNOM ZABEZPEČENÍ |
PRVÁ HLAVA |
PÔSOBNOSŤ SPRÁV SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA |
Prvý diel |
Pôsobnosť Slovenskej správy sociálneho zabezpečenia |
§ 13 |
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia |
a) rozhoduje |
1. o dávkach dôchodkového zabezpečenia, ak nie je v tomto zákone alebo v zákone o sociálnom zabezpečení ustanovené, že o nich rozhoduje iný orgán sociálneho zabezpečenia, a zabezpečuje výplaty týchto dávok, |
2. o odstraňovaní tvrdostí, ktoré sa vyskytnú pri vykonávaní sociálneho zabezpečenia, ak bola na to poverená ministrom (§ 2 ods. 3), |
3. o povinnosti občana vrátiť dávku sociálneho zabezpečenia vyplatenú neprávom alebo vo vyššej výmere, ako mu patrila, ak je príslušná na rozhodovanie o tejto dávke, |
4. o povinnostiach organizácie nahradiť škodu spôsobenú nesprávnou výplatou dávky sociálneho zabezpečenia, ak rozhodovanie o tejto dávke patrí do jej pôsobnosti, |
b) vykonáva v druhom stupni štátnu správu vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni rozhodovala okresná správa sociálneho zabezpečenia, |
c) plní úlohy vyplývajúce z medzinárodných zmlúv pri výplate dávok sociálneho zabezpečenia, |
d) rozdeľuje poukazy na kúpeľnú starostlivosť a kontroluje jej poskytovanie, |
e) spracúva rozbory invalidizácie a pracovnej neschopnosti a navrhuje príslušným orgánom opatrenia na znižovanie práceneschopnosti, na predchádzanie invalidity, čiastočnej invalidity a na odstraňovanie jej následkov, |
f) zodpovedá za účelné a hospodárne vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie. |
§ 14 |
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia posudkovou komisiou |
a) rozhoduje o odvolaní proti rozhodnutiu posudkovej komisie okresnej správy sociálneho zabezpečenia, |
b) vydáva posudky na účely súdneho konania vo veciach sociálneho zabezpečenia, |
c) odporúča v súvislosti s odvolaním sa proti rozhodnutiu posudkovej komisie okresnej správy sociálneho zabezpečenia o invalidite alebo čiastočnej invalidite ďalšie poskytovanie nemocenského v prípadoch, v ktorých možno očakávať, že pracujúci v krátkom čase po uplynutí podpornej doby opäť bude práceschopný. |
Druhý diel |
Pôsobnosť okresnej správy sociálneho zabezpečenia |
§ 15 |
Okresná správa sociálneho zabezpečenia |
a) rozhoduje |
1. v sporných prípadoch o vzniku a zániku sociálneho zabezpečenia, |
2. o dávkach nemocenského poistenia v sporných prípadoch a v osobitných prípadoch,14) |
3. o dobrovoľnom priznaní dávky nemocenského poistenia, |
4. o znížení alebo odňatí dávky nemocenského poistenia, o zastavení jej výplaty a o jej priznaní v menšom ako požadovanom rozsahu, |
5. o povinnosti občana vrátiť dávku sociálneho zabezpečenia poskytnutú neprávom alebo vo vyššej výmere, ako mu patrila, ak je príslušná na rozhodovanie o tejto dávke, |
6. o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti na základe návrhu ošetrujúceho lekára, s výnimkou prípadov, v ktorých povoľujú kúpeľnú starostlivosť podľa osobitných predpisov orgány štátnej zdravotníckej správy,15) |
7. o pohrebnom pri úmrtí dôchodcu, prípadne jeho rodinného príslušníka, ak ho nemožno poskytnúť podľa predpisov o nemocenskom poistení alebo iných predpisov nemocenského zabezpečenia,15a) |
8. o podpore pri narodení dieťaťa dôchodkyni alebo manželke, prípadne inej rodinnej príslušníčke dôchodcu, ak ju nemožno poskytnúť podľa predpisov o nemocenskom poistení alebo iných predpisov nemocenského zabezpečenia,15a) |
9. o sociálnom dôchodku, o jeho zvýšení pre bezvládnosť, o výchovnom k nemu a o príplatku k výchovnému, |
10. o započítaní celého kalendárneho roka do doby zamestnania pred 1. januárom 1976, ak člen jednotného roľníckeho družstva neodpracoval určený počet pracovných dní, prípadne inak určený pracovný úväzok, |
11. o započítaní doby vojenskej služby v iných ako spojeneckých armádach (vrátane doby zajatia), ktorú česko-slovenskí občania vykonávali povinne v čase neslobody, |
12. o náhrade zárobku pri službe v ozbrojených silách a pri civilnej službe samostatne zárobkovo činným osobám, |
13. o zaopatrovacom príspevku, |
14. o príspevku na úhradu za užívanie bytu, |
15. o rodičovskom príspevku samostatne zárobkovo činných osôb a osôb, ktoré nie sú zúčastnené na nemocenskom poistení, ak o ňom nerozhoduje iný orgán,15b) |
16. o povinnosti organizácie nahradiť škodu spôsobenú nesprávnou výplatou dávky sociálneho zabezpečenia, ak rozhodovanie o dávke patrí do pôsobnosti tejto správy sociálneho zabezpečenia, |
17. o odstraňovaní tvrdostí, ktoré sa vyskytnú pri vykonávaní sociálneho zabezpečenia, ak bola na to poverená ministrom (§ 2 ods. 3), |
18. o poistnom, o penále a pokutách za nesplnenie povinnosti v sociálnom zabezpečení,16) o prirážke k poistnému a úhrade súm, o ktoré boli prostriedky nemocenského poistenia skrátené, |
19. o ukončení dočasnej pracovnej neschopnosti so zreteľom na účelné vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie podľa osobitných predpisov,16a) |
20. o tom, komu sa majú vyplácať dávky sociálneho zabezpečenia, ak sa výplatou do rúk doterajšieho príjemcu nedosahuje účel, na ktorý sú určené, |
b) vykonáva sociálne zabezpečenie zamestnancov malých závodov a samostatne zárobkovo činných osôb, |
c) vedie register závodov a poľnohospodárskych družstiev a evidenciu malých závodov a samostatne zárobkovo činných osôb, |
d) vyberá a vymáha poistné, penále, prirážku k poistnému a sumy, o ktoré boli prostriedky nemocenského poistenia skrátené, a vymáha pokuty, |
e) vypláca dávky uvedené v ustanovení písmena a) č. 7, 8 a 12 až 15 a dávky občanom v osobitných prípadoch,16b) ak ich nevypláca iný orgán podľa osobitných predpisov,16c) |
f) riadi vykonávanie nemocenského poistenia, |
g) obstaráva a predkladá Slovenskej správe sociálneho zabezpečenia podklady potrebné na rozhodnutie o dávkach sociálneho zabezpečenia, |
h) navrhuje Slovenskej správe sociálneho zabezpečenia započítanie doby zamestnania a náhradných dôb v sporných prípadoch, |
ch) kontroluje |
1. vykonávanie nemocenského poistenia a hospodárenie s jeho prostriedkami, ak túto činnosť nevykonáva iný orgán,16d) |
2. plnenie povinností občanov, orgánov a organizácií v sociálnom zabezpečení, ak túto činnosť nevykonáva iný orgán,16d) |
3. dodržiavanie liečebného režimu a posudzovanie spôsobilosti na prácu so zreteľom na účelné vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie, |
i) spisuje, ak sa na ňu občan obráti, žiadosti |
1. o úpravu dôchodku, ktorý je jediným zdrojom príjmu, |
2. o zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť, |
3. o dávky dôchodkového zabezpečenia samostatne zárobkovo činných osôb, |
4. o vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok alebo sirotský dôchodok po občanoch uvedených v bode 3, |
5. o dôchodok manželky, |
6. o sociálny dôchodok, |
7. o vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok alebo sirotský dôchodok po nepracujúcich dôchodcoch, |
8. o starobný, invalidný alebo čiastočný invalidný dôchodok zamestnancov malých závodov a občanov, ktorí nie sú v pracovnom, členskom alebo inom obdobnom pomere a ani nie sú inak zabezpečení, prípadne o vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok alebo sirotský dôchodok po uvedených občanoch, |
9. o dávku dôchodkového zabezpečenia, ak je občan v čase podania žiadosti práceneschopný a má trvalý pobyt v inom okrese, než v ktorom je sídlo organizácie, alebo ak pozostalý po pracujúcom má trvalý pobyt v inom okrese, než v ktorom je sídlo organizácie, v ktorom bol pracujúci zamestnaný,17) |
j) spracúva rozbory invalidizácie a pracovnej neschopnosti a navrhuje príslušným orgánom opatrenia na znižovanie práceneschopnosti, na predchádzanie invalidity, čiastočnej invalidity a na odstraňovanie jej následkov, |
k) vedie evidenčné listy dôchodkového zabezpečenia zamestnancov malých závodov a samostatne zárobkovo činných osôb, |
l) vyjadruje sa k zdravotnému stavu občanov na účely ústavnej sociálnej starostlivosti, |
m) vykonáva opravu a zmenu rodných čísel občanov na účely sociálneho zabezpečenia,17a) |
n) plní ďalšie úlohy ustanovené predpismi o sociálnom zabezpečení. |
§ 16 |
Okresná správa sociálneho zabezpečenia posudkovou komisiou |
a) rozhoduje |
1. na podnet lekárskej poradnej komisie18) o invalidite alebo čiastočnej invalidite občana, ktorý je práceneschopný pre chorobu alebo úraz počas aspoň 6 mesiacov, ktorému patrí nemocenské a ktorý nepožiadal o invalidný nebo čiastočný invalidný dôchodok, alebo ktorého žiadosti sa nevyhovelo, |
2. o dlhodobo nepriaznivom zdravotnom stave dieťaťa na účely výplaty prídavkov na deti z nemocenského poistenia,19) |
3. o tom, či je dieťa dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a vyžaduje mimoriadnu starostlivosť alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť na účely priznania príplatku k prídavkom na deti z nemocenského poistenia20) a rodičovského príspevku, ak o tomto príspevku nerozhodujú orgány sociálneho zabezpečenia, |
4. na podnet občana alebo organizácie so súhlasom občana o tom, či ide o občana so zmenenou pracovnou schopnosťou, prípadne o občana so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím, |
5. o tom, že občan so zmenenou pracovnou schopnosťou sa nepovažuje za občana so zmenenou pracovnou schopnosťou, ak sa nepodrobil vyšetreniu zdravotného stavu alebo inému odbornému vyšetreniu a bol na túto možnosť upozornený,21) |
6. o tom, či ide o ťažko zdravotne postihnutého občana, o druhu a stupni tohto postihnutia na účely priznania mimoriadnych výhod,22) |
7. o nevyhnutnosti natrvalo previesť pracovníka na inú prácu alebo o nevyhnutnosti trvalej zmeny zamestnania, ak posudková komisia v súvislosti s rozhodovaním o dávkach dôchodkového zabezpečenia alebo o tom, či ide o občana so zmenenou pracovnou schopnosťou, zistila, že pracovník vzhľadom na svoj zdravotný stav dlhodobo stratil schopnosť vykonávať ďalej doterajšiu prácu alebo že ju nesmie vykonávať pre ochorenie na chorobu z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou,23) |
b) vydáva posudok |
1. o invalidite alebo čiastočnej invalidite, ak nejde o prípady uvedené v ustanovení písmena a) č. 1, |
2. o dlhodobo nepriaznivom zdravotnom stave dieťaťa na účely výplaty výchovného k dôchodkom a sirotského dôchodku, |
3. o tom, či je dieťa dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a vyžaduje mimoriadnu starostlivosť alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť na účely priznania príplatku k výchovnému k dôchodkom24) a rodičovského príspevku, ak o tomto príspevku rozhodujú orgány sociálneho zabezpečenia podľa § 15 písm. a) č. 15 alebo orgány nemocenskej starostlivosti v ozbrojených silách, pre konanie o náhradných dobách,25) ako aj na účely poskytovania služieb a dávok sociálnej starostlivosti, ktoré určí vykonávací predpis, |
4. o bezvládnosti, |
5. o tom, či ide o ťažko zdravotne postihnutého občana a o druhu a stupni tohto postihnutia na účely poskytovania služieb a dávok sociálnej starostlivosti,26) ktoré určí vykonávací predpis, |
c) odporúča |
1. ďalšie poskytovanie nemocenského v prípadoch, v ktorých možno očakávať, že pracujúci v krátkom čase po uplynutí podpornej doby opäť bude práceschopný, |
2. opatrenia na obnovenie pracovnej schopnosti posudzovaného, vhodnosť jeho ďalšieho liečenia a vhodnú úpravu pracovných podmienok, prípadne obstaranie vhodných pomôcok, |
3. u občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, prípadne u občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím vhodné pracovné uplatnenie, prípadne prípravu na pracovné uplatnenie s ohľadom na ich zdravotný stav a kvalifikáciu a umiestnenie na vhodné pracovné miesto v organizáciách. |
DRUHÁ HLAVA |
PÔSOBNOSŤ OKRESNÝCH ÚRADOV A OBVODNÝCH ÚRADOV |
Prvý diel |
Pôsobnosť okresného úradu |
§ 17 |
Okresný úrad |
a) riadi a kontroluje výkon štátnej správy v oblasti sociálnej starostlivosti uskutočňovanej obvodnými úradmi vo svojom územnom obvode, |
b) vykonáva v druhom stupni štátnu správu vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni rozhodoval obvodný úrad alebo obec, |
c) vedie register právnických a fyzických osôb, ktoré poskytujú sociálne služby, a je orgánom, ktorému právnické a fyzické osoby oznamujú poskytovanie sociálnych služieb, zmenu a ukončenie ich poskytovania, |
d) poskytuje príspevky na úhradu nákladov na sociálne služby právnickým a fyzickým osobám, kontroluje hospodárenie s nimi, požaduje ich vyúčtovanie a vrátenie v prípade, ak boli použité v rozpore s účelom, na ktorý sa poskytli,27a) a plní ďalšie úlohy podľa osobitného predpisu,27b) ktoré súvisia s poskytovaním týchto príspevkov, |
e) sleduje úroveň poskytovania sociálnych služieb právnickými a fyzickými osobami a plní ďalšie úlohy podľa osobitných predpisov,27b) |
f) zostavuje rozpočet príjmov a výdavkov za oblasť sociálnej starostlivosti a rozdeľuje finančné prostriedky v oblasti sociálnej starostlivosti pre obvodné úrady a zariadenia, |
g) zabezpečuje rozvoj materiálno-technickej základne služieb sociálnej starostlivosti vo svojom územnom obvode, |
h) organizuje |
1. účasť nepracujúcich dôchodcov a ťažko zdravotne postihnutých občanov na rekreačnej starostlivosti a podieľa sa na zabezpečovaní rekreácie rodín so zdravotne postihnutými deťmi, |
2. výchovno-rekreačné tábory pre deti z rodín, ktoré riadne neplnia svoju výchovnú funkciu, pre deti s poruchami správania, pre pestunské rodiny z osobitných zariadení na výkon pestúnskej starostlivosti, pre deti nezamestnaných rodičov a deti utečencov a presídlencov, |
ch) koordinuje činnosť orgánov, ktoré pôsobia v sociálnej starostlivosti, vo svojom územnom obvode. |
§ 18 |
Okresný úrad pri organizovaní náhradnej rodinnej starostlivosti |
a) vedie prehľad detí, u ktorých je potrebné dlhodobo zabezpečiť náhradnú rodinnú starostlivosť formou osvojenia, pestúnskej starostlivosti a opatrovníctva, a prehľad občanov vhodných vykonávať náhradnú rodinnú starostlivosť, |
b) sprostredkúva nadviazanie vzťahu medzi deťmi a občanmi, ktorí spĺňajú podmienky pre jednotlivé formy náhradnej rodinnej starostlivosti, |
c) zabezpečuje v súčinnosti s centrom poradensko-psychologických služieb prípravu občanov vhodných pre vykonávanie náhradnej rodinnej starostlivosti a ďalšiu starostlivosť a pomoc rodinám, v ktorých sa náhradná rodinná starostlivosť vykonáva. |
§ 19 |
Okresný úrad pri koordinovaní starostlivosti o deti a mladistvých postihnutých na zdraví |
a) posudzuje úroveň starostlivosti o deti a mladistvých, ktoré vedie v evidencii obvodný úrad, |
b) navrhuje príslušným orgánom opatrenia na zlepšenie zdravotníckej, výchovno-vzdelávacej a sociálnej starostlivosti a sleduje ich plnenie. |
Druhý diel |
Pôsobnosť obvodného úradu |
Oddiel 1 |
Starostlivosť o rodinu a deti |
§ 20 |
Obvodný úrad |
a) rozhoduje |
1. v naliehavých prípadoch o okamžitom umiestnení dieťaťa do náhradnej výchovy nahradzujúcej výchovu rodičov dovtedy, kým rozhodne súd,28) |
2. o výchovných opatreniach podľa osobitných predpisov,29) |
3. o prijatí dieťaťa do stanice opatrovateľskej služby pre deti, ktorú spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v nej poskytujú, |
4. o umiestnení matky s dieťaťom, prípadne tehotnej ženy do domova pre matky s deťmi, ktorý spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v ňom poskytujú, |
5. o bezúročných pôžičkách, |
6. o príspevku na výživu dieťaťa,30) o peňažných a vecných dávkach pre deti v pestúnskej starostlivosti a o pomoci deťom, ktoré nie sú štátnymi občanmi Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, |
7. o opakovaných peňažných dávkach a vecných dávkach nezaopatreným deťom, rodičom nezaopatrených detí a tehotným ženám, |
8. o ďalších opatreniach podľa osobitných predpisov,31) |
b) vykonáva funkciu opatrovníka maloletých,32) |
c) sleduje vývoj detí, ktoré boli umiestnené do výchovy iných občanov ako rodičov, a spolupôsobí pri organizovaní náhradnej rodinnej starostlivosti o deti, |
d) navrhuje súdu nariadenie ústavnej výchovy,33) obmedzenie, prípadne pozbavenie rodičovských práv34) a zrušenie ústavnej výchovy a výchovných opatrení uložených súdom, |
e) oznamuje a podáva správy súdu, prípadne inému štátnemu orgánu o skutočnostiach potrebných na rozhodovanie o výchove a výžive detí, |
f) zúčastňuje sa na trestnom konaní proti mladistvým,35) |
g) podieľa sa |
1. na sanácii rodinného prostredia, z ktorého boli deti vyňaté z dôvodu zlyhania výchovnej funkcie rodiny, |
2. na prevýchove detí s poruchami správania, najmä výchovnou a poradenskou starostlivosťou; vedie ich evidenciu, |
3. na výchove k zdravým medziľudským vzťahom k manželstvu a rodinnému životu, |
h) poskytuje výchovnú a poradenskú starostlivosť pri riešení rodinných a sociálnych problémov, |
ch) koordinuje činnosť orgánov a organizácií, ktoré pôsobia v starostlivosti o rodinu a deti, vo svojom územnom obvode. |
Oddiel 2 |
Starostlivosť o ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov |
§ 21 |
Obvodný úrad |
a) rozhoduje |
1. o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu, |
2. o prijatí do zariadenia opatrovateľskej služby, ktoré spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v ňom poskytujú, |
3. o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení pobytu v ňom a o úhrade za pobyt v ústave sociálnej starostlivosti, |
4. o bezúročných pôžičkách, |
5. o jednorazových a opakovaných účelových peňažných dávkach, ktorých podmienky a výšku určí vykonávací predpis, |
6. o opakovaných peňažných dávkach na úhradu zvýšených životných nákladov, |
7. o opakovanej peňažnej dávke pri starostlivosti o blízku a inú osobu, |
b) vedie evidenciu |
1. detí a mladistvých, ktorí pre svoje zdravotné postihnutie vyžadujú trvalú alebo dlhodobú komplexnú koordinovanú zdravotnícku, výchovno-vzdelávaciu a sociálnu starostlivosť v súčinnosti s príslušnými orgánmi za účelom prevencie, riešenia ich individuálnych potrieb a osobného rozvoja, |
2. ťažko zdravotne postihnutých dospelých občanov podľa druhov postihnutia v súčinnosti s príslušnými orgánmi za účelom riešenia ich špecifických potrieb, |
c) sprostredkúva odbornú pomoc rodinám so zdravotne postihnutými deťmi včítane návštevnej služby, |
d) koordinuje činnosť orgánov a organizácií, ktoré pôsobia v starostlivosti o ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov, vo svojom územnom obvode za účelom ich spoločenskej integrácie, |
e) vydáva doklady na účely poskytovania úľav a výhod pre ťažko zdravotne postihnutých občanov. |
Oddiel 3 |
Starostlivosť o občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc |
§ 22 |
Obvodný úrad poskytuje občanom, ktorí potrebujú osobitnú pomoc,37) |
a) výchovnú a poradenskú starostlivosť za účelom poskytnutia pomoci na prekonanie ich životnej situácie a za účelom ich spoločenskej integrácie, |
b) pomoc pri prechodnom ubytovaní, |
c) opatrovateľskú službu, |
d) bezúročné pôžičky, |
e) peňažné a vecné dávky. |
Oddiel 4 |
Starostlivosť o spoločensky neprispôsobených občanov |
§ 23 |
Obvodný úrad |
a) poskytuje spoločensky neprispôsobeným občanom |
1. výchovnú a poradenskú starostlivosť za účelom ich resocializácie a spoločenskej integrácie, |
2. bezúročné pôžičky, |
3. peňažné a vecné dávky, |
4. pomoc pri ubytovaní, včítane ubytovania v účelovom zariadení, ktoré spravuje, |
b) koordinuje činnosť orgánov a organizácií, ktoré pôsobia v starostlivosti o spoločensky neprispôsobených občanov vo svojom územnom obvode. |
Oddiel 5 |
Ďalšia pôsobnosť obvodného úradu |
§ 23a |
Obvodný úrad rozhoduje v rozsahu svojej pôsobnosti podľa predchádzajúcich ustanovení |
a) o znížení alebo odňatí dávky sociálnej starostlivosti a zastavení jej výplaty,37a) |
b) o povinnosti občana vrátiť dávku sociálnej starostlivosti vyplatenú neprávom alebo vo vyššej sume, ako mu patrila, a uhradiť výdavky vynaložené na službu sociálnej starostlivosti, ktorá mu bola poskytnutá neprávom, bez úhrady nákladov alebo len za nižšiu úhradu.37b) |
§ 23b |
Obvodný úrad |
a) vedie register právnickych a fyzických osôb, ktoré poskytujú sociálne služby, |
b) sleduje na základe písomného poverenia príslušného okresného úradu úroveň poskytovania sociálnych služieb právnickými a fyzickými osobami a ukladá opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov. |
Tretí diel |
Pôsobnosť obce |
Oddiel 1 |
Starostlivosť o rodinu a deti |
§ 24 |
Obec |
a) rozhoduje |
1. o poskytovaní opatrovateľskej služby rodinám s deťmi a o úhrade za ňu, |
2. o jednorazových peňažných dávkach a vecných dávkach nezaopatreným deťom, rodičom nezaopatrených detí a tehotným ženám, o peňažných dávkach rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri alebo viac detí, o peňažnom príspevku na úhradu za užívanie bytu nezaopatreného osirelého dieťaťa a o príspevku na rekreáciu detí dôchodcov, |
b) poskytuje deťom v naliehavých prípadoch okamžitú pomoc, |
c) chráni deti pred škodlivými vplyvmi, ktoré ohrozujú ich riadnu výchovu, |
d) podieľa sa na sanácii rodinného prostredia, z ktorého boli deti vyňaté z dôvodu zlyhania výchovnej funkcie rodiny, |
e) spolupôsobí pri výkone ochranných alebo výchovných opatrení uložených súdom alebo obvodným úradom najmä informovaním príslušných orgánov a sledovaním ich dodržiavania a účinnosti, |
f) vyhľadáva a obvodnému úradu odporúča občanov vhodných za osvojiteľov, opatrovníkov a pestúnov, |
g) navrhuje |
1. orgánu príslušnému na rozhodovanie o prídavkoch na deti, aby v odôvodnených prípadoch zastavil výplatu tejto dávky oprávnenému príjemcovi,38) |
2. súdu nariadenie ústavnej výchovy,33) obmedzenie, prípadne pozbavenie rodičovských práv34) a zrušenie ústavnej výchovy a výchovných opatrení uložených súdom, |
3. obvodnému úradu zrušenie výchovných opatrení uložených týmto úradom, |
h) oznamuje |
1. obvodnému úradu, ktorým rodinám, nezaopatreným deťom a tehotným ženám treba poskytnúť sociálnu starostlivosť, a spolupôsobí pri jej poskytovaní, |
2. oznamuje súdu, prípadne inému štátnemu orgánu skutočnosti potrebné na rozhodovanie o výchove a výžive detí. |
Oddiel 2 |
Starostlivosť o ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov |
§ 25 |
Obec |
a) rozhoduje |
1. o príspevku na spoločné stravovanie, |
2. o jednorazových peňažných dávkach a vecných dávkach na úhradu nevyhnutných životných nákladov, |
3. o príspevku na vykurovaciu naftu a kúpu vykurovacích telies a ďalších spotrebičov a o príspevku na zriadenie a zmenu pripojenia telefónnej účastníckej stanice, |
4. o prijatí do zariadenia sociálnej starostlivosti, ktoré spravuje, o ukončení pobytu v ňom a o úhrade za služby, ktoré v ňom poskytuje, |
b) zabezpečuje spoločné stravovanie ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov, |
c) podieľa sa na riešení bývania ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov, |
d) organizuje kultúrno-spoločenský život ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov, |
e) oznamuje obvodnému úradu občanov odkázaných na pomoc v sociálnej starostlivosti, |
f) spolupracuje s fyzickými a právnickými osobami, ktorých poslaním je pomôcť zdravotne postihnutým občanom a starým občanom, |
g) môže zveriť do správy okresného alebo obvodného úradu na základe písomnej zmluvy zariadenie sociálnej starostlivosti, ktoré zriadila, |
h) spisuje, ak sa na ňu občan obráti, žiadosti |
1. o úpravu dôchodku, ktorý je jediným zdrojom príjmu, |
2. o zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť, |
3. o vdovský, vdovecký alebo sirotský dôchodok v prípadoch uvedených v § 15 písm. i č. 4, 7 a 8, |
4. o dôchodok manželky, |
5. o sociálny dôchodok, a postupuje ich príslušnej okresnej správe sociálneho zabezpečenia. |
Oddiel 3 |
Starostlivosť o občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc a spoločensky neprispôsobených občanov |
§ 26 |
(1) Obec poskytuje občanom, ktorí potrebujú osobitnú pomoc, |
a) jednorazové peňažné a vecné dávky, |
b) pomoc pri ubytovaní, |
c) výchovnú a poradenskú starostlivosť. |
(2) Obec môže poskytnúť spoločensky neprispôsobeným občanom |
a) jednorazové peňažné a vecné dávky, |
b) pomoc pri ubytovaní, |
c) výchovnú a poradenskú starostlivosť. |
Oddiel 4 |
Ďalšia pôsobnosť obce |
§ 26a |
Obec rozhoduje v rozsahu svojej pôsobnosti podľa predchádzajúcich ustanovení |
a) o znížení alebo odňatí dávky sociálnej starostlivosti a zastavení jej výplaty,37a) |
b) o povinnosti občana vrátiť dávku sociálnej starostlivosti vyplatenú neprávom alebo vo vyššej sume, ako mu patrila, a uhradiť výdavky vynaložené na službu sociálnej starostlivosti, ktorá mu bola poskytnutá neprávom, bez úhrady nákladov alebo len za nižšiu úhradu.37b) |
Štvrtý diel |
Zariadenia sociálnej starostlivosti |
§ 27 |
(1) Na poskytovanie služieb sociálnej starostlivosti ministerstvo, okresné úrady a obce zriaďujú, spravujú a kontrolujú ako rozpočtové alebo príspevkové organizácie39) tieto účelové zariadenia: |
a) ústavy sociálnej starostlivosti, |
b) domovy pre matky s deťmi, |
c) osobitné zariadenia na výkon pestúnskej starostlivosti, |
d) stanice opatrovateľskej služby pre deti, |
e) azylové centrá a prechodné ubytovne, najmä pre spoločensky neprispôsobených občanov a občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc, |
f) kluby dôchodcov, |
g) samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou pre dôchodcov, |
h) zariadenia opatrovateľskej služby pre ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov, najmä |
1. stanice opatrovateľskej služby, |
2. zariadenia opatrovateľskej služby na dlhodobý pobyt, |
3. zariadenia na denný pobyt, |
4. strediská osobnej hygieny, |
5. práčovne opatrovateľskej služby. |
(2) Ministerstvo, okresné úrady a obce môžu zriaďovať, spravovať a kontrolovať aj ďalšie zariadenie sociálnej starostlivosti. |
(3) Právnické a fyzické osoby môžu zriaďovať a spravovať zariadenia sociálnej starostlivosti a ďalšie zariadenia na poskytovanie sociálnych služieb.27a) |
§ 28 |
Druhy ústavov sociálnej starostlivosti |
(1) Na poskytovanie ústavnej sociálnej starostlivosti sa zriaďujú ústavy sociálnej starostlivosti (ďalej len „ústavy“) najmä |
a) ústavy pre telesne postihnutú mládež, |
b) ústavy pre telesne postihnutú mládež s pridruženým mentálnym postihnutím, |
c) ústavy pre mentálne postihnutú mládež, |
d) ústavy pre telesne postihnutých dospelých občanov, |
e) ústavy pre telesne postihnutých dospelých občanov s pridruženým mentálnym postihnutím, |
f) ústavy pre zmyslovo postihnutých dospelých občanov, |
g) ústavy pre mentálne postihnutých dospelých občanov, |
h) domovy dôchodcov, |
ch) domovy-penzióny pre dôchodcov. |
(2) Zriaďovateľ môže ústavy účelne a vhodne spájať. |
§ 29 |
(1) Ústavy uvedené v § 28 ods. 1 písm. a) až ch) zriaďujú, spravujú a kontrolujú okresné úrady. Okresné úrady môžu poveriť obvodné úrady správou ústavov uvedených v § 28 ods. 1 písm. c), g) až ch). Ústavy uvedené v § 28 ods. 1 písm. h) a ch) môže zriaďovať, spravovať a kontrolovať aj hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava. |
(2) Domovy pre matky s deťmi, osobitné zariadenia na výkon pestúnskej starostlivosti, stanice opatrovateľskej služby pre deti, zariadenia uvedené v § 27 ods. 1 písm. e) a zariadenia opatrovateľskej služby pre ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov, s výnimkou stredísk osobnej hygieny a práčovní opatrovateľskej služby [§ 27 ods. 1 písm. h) č. 4 a 5] zriaďujú a kontrolujú okresné úrady a spravujú obvodné úrady. |
(3) Kluby dôchodcov a samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou pre dôchodcov, strediská osobnej hygieny a práčovne opatrovateľskej služby a strediská sociálnej starostlivosti zriaďujú a spravujú obce. |
§ 30 |
(1) Okresný úrad môže pre ťažko postihnutých občanov a starých občanov zriaďovať strediská sociálnej starostlivosti zo zariadení uvedených v § 27 ods. 1 písm. a) a h) s výnimkou stredísk osobnej hygieny a práčovní opatrovateľskej služby, ktoré zriaďujú a spravujú obce. |
(2) O prijatí do zariadení sociálnej starostlivosti, s výnimkou ústavov, o ukončení pobytu v nich a o úhrade za poskytované služby rozhoduje vždy orgán, ktorý zariadenie spravuje. |
(3) Ministerstvo a okresný úrad poveria ústav, ktorý spravujú, rozhodovaním o prijatí do tohto ústavu, o ukončení pobytu v ňom a o úhrade za pobyt v ústave. Obvodný úrad a obec môžu poveriť ústav, ktorý spravujú, rozhodovaním o prijatí do tohto ústavu, o ukončení pobytu v ňom a o úhrade za pobyt v ústave. V týchto prípadoch rozhoduje v druhom stupni orgán, ktorý ústav rozhodovaním poveril. |
§ 31 |
(1) Zariadenia sociálnej starostlivosti uvedené v § 27 ods. 1 písm. a) až e) a písm. h) č. 1 a 3 možno zrušiť alebo ich objekty odňať ich účelu len so súhlasom ministerstva. Požiadavka súhlasu podľa osobitných predpisov tým nie je dotknutá. |
(2) Okresný úrad so súhlasom obvodného úradu, ktorý zariadenie spravuje, môže uzavrieť s občanmi, obcami a organizáciami poskytujúcimi sociálne služby13) písomnú zmluvu o dočasnom užívaní zariadení sociálnej starostlivosti. |
(3) Zariadenia sociálnej starostlivosti, ktoré prešli do riadenia obce,39a) možno zrušiť alebo ich objekty odňať ich účelu len so súhlasom ministerstva. |
TRETIA ČASŤ |
SPOLOČNÉ USTANOVENIA |
§ 32 |
Pokuty |
Pokuty v prípadoch ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení ukladajú okresné správy sociálneho zabezpečenia. Výnos z pokút je príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. |
§ 33 |
Osobitný príjemca |
Obvodný úrad |
a) rozhoduje o ustanovení osobitného príjemcu dávky dôchodkového zabezpečenia a dávky sociálnej starostlivosti v prípadoch ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení40) a o jeho uvoľnení, |
b) dohliada, ako osobitný príjemca plní svoje povinnosti. |
Ustanovenia o konaní |
§ 34 |
(1) Všeobecné predpisy o správnom konaní sa nevzťahujú na konanie |
a) o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti podľa predpisov o sociálnom zabezpečení, |
b) o poskytovaní jednorazových peňažných dávok a vecných dávok podľa § 25 písm. a) č. 2 a § 26 ods. 1 písm. a) a odseku 2 písm. a), o príspevku na spoločné stravovanie podľa § 25 písm. a) č. 1 a o poskytovaní opatrovateľskej služby podľa § 21 písm. a) č. 1, § 22 písm. c) a § 24 písm. a) č. 1, ak ide o úkony opatrovateľskej služby zabezpečujúce nevyhnutné životné potreby, ktoré určí vykonávací predpis, ak sa konanie o týchto dávkach a službách začalo z podnetu orgánu sociálneho zabezpečenia alebo ak sa konanie, ktoré sa začalo na návrh, skončí priznaním dávky alebo služby v požadovanom alebo v právnom predpise vymedzenom rozsahu. |
(2) V konaní podľa odseku 1 písm. b) sa primerane použijú ustanovenia § 49 a 50 zákona o správnom konaní41) o lehotách. |
(3) Ak v konaní podľa odseku 1, ktoré sa začalo na návrh, orgán sociálneho zabezpečenia zistí, že dávku alebo službu nemožno priznať vôbec alebo v požadovanom rozsahu, alebo ak by priznaním dávky alebo služby mohli vzniknúť občanovi, ktorému sa má dávka alebo služba priznať, alebo inému občanovi právne povinnosti, postupuje sa podľa všeobecných predpisov o správnom konaní. |
§ 35 |
(1) Odvolanie proti rozhodnutiu, ktoré obvodný úrad predbežne urobí v prospech maloletého dieťaťa podľa § 20 písm. a) č. 1, nemá odkladný účinok. |
(2) Odvolanie proti rozhodnutiu vydanému podľa § 15 písm. a) č. 4, 16 až 19 nemá odkladný účinok. Odvolanie proti rozhodnutiu vydanému podľa § 15 písm. a) č. 19 možno podať v lehote troch dní odo dňa oznámenia alebo doručenia rozhodnutia. |
§ 36 |
(1) Odchylne od všeobecných predpisov o správnom konaní42) sa miestna príslušnosť okresných správ sociálneho zabezpečenia spravuje |
a) miestom výkonu práce ošetrujúceho lekára, ak rozhoduje alebo posudzuje invaliditu alebo čiastočnú invaliditu alebo zmenenú pracovnú schopnosť, |
b) miestom útvaru organizácie, v ktorom sa vedie evidencia miezd, ak ide o |
1. sociálne zabezpečenie zamestnancov malých závodov, |
2. vyberanie a vymáhanie poistného, penále, prirážky k poistnému a súm, o ktoré boli prostriedky nemocenského poistenia skrátené, a o vymáhanie pokút, |
3. kontrolu vykonávania nemocenského poistenia a hospodárenia s jeho prostriedkami, |
4. rozhodovanie vo veciach nemocenského poistenia, |
5. rozhodovanie o rodičovskom príspevku zamestnancom a družstevným roľníkom, s výnimkou prípadov, keď príslušnosť orgánov nemocenského poistenia nemožno určiť podľa miesta útvaru, v ktorom sa vedie evidencia miezd, |
c) sídlom školy pre mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť, ak účastníkom konania je žiak tejto školy, ak ide o posúdenie zmenenej pracovnej schopnosti, |
d) sídlom, prípadne miestom pravidelného výjazdného zasadania lekárskej komisie43) v odbore pôsobnosti Federálneho ministerstva obrany, Federálneho ministerstva vnútra, Ministerstva vnútra Slovenskej republiky alebo Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ak ide o posúdenie zdravotného stavu44) príslušníka ozbrojených síl z povolania, Zboru národnej bezpečnosti, Zboru nápravnej výchovy Slovenskej republiky s výnimkou kontrolnej lekárskej prehliadky požívateľa dôchodku, ktorého služobný pomer sa skončil, |
e) sídlom nápravnovýchovného ústavu, prípadne ústavu na výkon väzby, ak ide o posúdenie zdravotného stavu občana v čase výkon trestu odňatia slobody, prípadne väzby, |
f) sídlom okresnej správy sociálneho zabezpečenia, ktorej posudková komisia bola poverená (§ 8) posudzovať invaliditu, čiastočnú invaliditu alebo iné zdravotné otázky súvisiace s vykonávaním sociálneho zabezpečenia. |
(2) Odchylne od všeobecných predpisov o správnom konaní42) sa miestna príslušnosť okresných úradov a obvodných úradov vo veciach sociálneho zabezpečenia spravuje |
a) sídlom okresného úradu alebo obvodného úradu, ktorý spravuje ústav alebo iné zariadenie sociálnej starostlivosti, do ktorého má byť občan prijatý, |
b) sídlom okresného úradu alebo obvodného úradu, v obvode ktorého sa zdržiava maloleté dieťa, ak riešenie otázok jeho výchovy a výživy neznesie odklad. |
(3) Vo veciach, v ktorých podľa tohto zákona rozhoduje alebo vykonáva opatrenia okresný úrad, obvodný úrad alebo obec, sa žiadosť o dávku alebo službu sociálneho zabezpečenia podáva na okresnom, obvodnom alebo obecnom úrade. |
(4) Žiadosť o pohrebné po samostatne zárobkovo činnej osobe sa podáva na okresnej správe sociálneho zabezpečenia, na ktorej bol zomretý prihlásený na sociálne zabezpečenie. Žiadosť o pohrebné po dôchodcovi sa podáva na okresnej správe sociálneho zabezpečenia, v obvode ktorej mal zomretý trvalý pobyt. |
(5) Žiadosť o zaopatrovací príspevok sa podáva na okresnej správe sociálneho zabezpečenia, v obvode ktorej má oprávnený občan trvalý pobyt. Žiadosť o príspevok na úhradu za užívanie bytu vojaka sa podáva na okresnej správe sociálneho zabezpečenia, v obvode ktorej mal vojak trvalý pobyt pred nástupom služby v ozbrojených silách. |
(6) Na konanie o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti sa miestna príslušnosť spravuje miestom trvalého pobytu žiadateľa. |
§ 37 |
Súčinnosť orgánov, organizácií a občanov |
(1) Orgány, organizácie a občania sú povinní vyhovieť žiadostiam orgánov sociálneho zabezpečenia vo veciach sociálneho zabezpečenia a podávať im bezplatne oznámenia pre jeho vykonávanie a správu. |
(2) Pri plnení úloh v sociálnom zabezpečení orgány sociálneho zabezpečenia spolupracujú s príslušnými odborovými orgánmi, orgánmi Roľníckeho družstevného zväzu a občianskymi združeniami pôsobiacimi v Slovenskej republike, cirkevnými, charitatívnymi a inými organizáciami. |
(3) Správy sociálneho zabezpečenia, okresné úrady, obvodné úrady, obce a organizácie spolupracujú pri plnení povinností, ktoré pre nich vyplývajú z predpisov o sociálnom zabezpečení. |
(4) Pracovníci orgánov sociálneho zabezpečenia a iní občania, ktorí vykonávajú úlohy stanovené týmto zákonom, sú oprávnení navštíviť občana v byte, dieťa v škole a tam, kde trávi voľný čas, mladistvého na pracovisku; majú aj právo požadovať od všetkých zúčastnených orgánov, organizácií a od občanov potrebné informácie a vysvetlenia. |
(5) Pracovníci orgánov sociálneho zabezpečenia sú povinní chrániť oprávnené záujmy občanov a zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa dozvedeli v súvislosti so svojou činnosťou.44a) Informácie poskytujú iba v prípadoch, ak by ich zamlčaním hrozilo vážne nebezpečenstvo pre život a zdravie občanov alebo ak im táto povinnosť vyplýva z osobitných predpisov.44b) |
ŠTVRTÁ ČASŤ |
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA |
§ 38 |
Pôsobnosť okresných správ sociálneho zabezpečenia pri rozhodovaní o prerušení zamestnania (poistenia) z vážnych dôvodov a o skončení zamestnania I. alebo II. pracovnej kategórie zo zdravotných a z iných vážnych dôvodov pre posudzovanie dôchodkových nárokov podľa predpisov platných pred 1. októbrom 1988 sa spravuje právnymi predpismi platnými pred účinnosťou tohto zákona. |
§ 39 |
Ministerstvo ustanoví vyhláškou |
a) podrobnosti o vykonávaní sociálneho zabezpečenia, |
b) rozsah a bližšie podmienky poskytovania služieb v ústavoch a v ostatných zariadeniach sociálnej starostlivosti, vrátane úhrady nákladov za pobyt, a bližšie podmienky organizácie ústavnej sociálnej starostlivosti a starostlivosť v ostatných zariadeniach sociálnej starostlivosti, |
c) podmienky prevzatia zariadení sociálnej starostlivosti do užívania občanmi, obcami a organizáciami poskytujúcimi sociálne služby,13) |
d) podmienky poskytovania dávok a služieb sociálnej starostlivosti a výšku dávok sociálnej starostlivosti, |
e) podmienky na zriaďovanie a rozsah činnosti zariadení sociálnej starostlivosti, na prijímanie občanov do zariadení sociálnej starostlivosti a o ukončení pobytu v nich a upraví výšku úhrady za poskytované služby a úhrady za ubytovanie v zariadeniach opatrovateľskej služby na dlhodobý pobyt starých občanov, |
f) podmienky na poskytovanie odmeny dobrovoľných pracovníkov opatrovateľskej služby a jej výšku, |
g) po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej republiky podmienky poskytovania príspevku na úhradu nákladov na sociálne služby poskytované občanmi, obcami a organizáciami,13) |
h) po dohode s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky podrobnosti o zložení a rokovaní posudkových komisií, |
ch) po dohode s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstvom školstva, mládeže a športu Slovenskej republiky podrobnosti o vedení evidencie ťažko zdravotne postihnutých občanov, |
i) po dohode s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky |
1. bližšie podmienky poskytovania kúpeľnej starostlivosti podľa predpisov o sociálnom zabezpečení, |
2. podrobnosti o súčinnosti orgánov štátnej zdravotníckej správy s orgánmi sociálneho zabezpečenia pri posudzovaní zdravotného stavu a pracovnej schopnosti občanov, |
3. spôsob kontroly dodržiavania liečebného režimu a posudzovanie spôsobilosti na prácu so zreteľom na účelné vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie, |
j) organizáciu centra poradensko-psychologických služieb a strediska služieb sociálnej starostlivosti, |
k) predpoklady pre výkon vybraných funkcií, ktoré vyžadujú osobitnú odbornú spôsobilosť, v správach sociálneho zabezpečenia a v ústavoch. |
§ 40 |
Starostlivosť o občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou prechádza dňom účinnosti tohto zákona z národných výborov všetkých stupňov a druhov na úrady práce.45) |
§ 41 |
(1) Dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa zrušujú manželské a predmanželské poradne, krajské metodické strediská a ústavy sociálnych služieb. |
(2) Dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona ústavy sociálnej starostlivosti začlenené do ústavov sociálnych služieb nadobúdajú právnu subjektivitu; pracovné miesta v ústavoch sociálnej starostlivosti zostávajú zachované. Prechod ostatných pracovných miest z ústavov sociálnych služieb upravia príslušné orgány dohodou. |
(3) Zriadením centra poradensko-psychologických služieb prechádzajú pracovné miesta z manželských a predmanželských poradní na toto centrum. Zriadením strediska služieb sociálnej starostlivosti prechádzajú pracovné miesta z krajských metodických stredísk na toto stredisko. |
(4) Do zriadenia centra poradensko-psychologických služieb a strediska služieb sociálnej starostlivosti prechádzajú pracovné miesta z manželských a predmanželských poradní a pracovné miesta z krajských metodických stredísk na ministerstvo. |
§ 42 |
Zrušovacie ustanovenie |
Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 106/1988 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 131/1990 Zb. a zákona Slovenskej národnej rady č. 196/1990 Zb. s výnimkou § 29 a 31 článku II a III zákona č. 196/1990 Zb. o zmenách v pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky v sociálnom zabezpečení a o zmenách niektorých ďalších predpisov. |
§ 43 |
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1991. |
Zákon Slovenskej národnej rady č. 543/1990 Zb. o štátnej správe sociálneho zabezpečenia nadobudol účinnosť 1. januárom 1991 a zákon Slovenskej národnej rady č.195/1992 Zb. o niektorých zmenách v sociálnom zabezpečení nadobudol účinnosť 13. májom 1992. |
F. Mikloško v. r. |
Poznámky pod čiarou |
1) Zákon Slovenskej národnej rady č. 472/1990 Zb. o organizácii miestnej štátnej správy. |
2) § 142 až 145 zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení zákona č. 110/1990 Zb. a zákona č. 180/1990 Zb.
Zákon č. 32/1957 Zb. o nemocenskej starostlivosti v ozbrojených silách v znení zákona č. 58/1964 Zb., zákona č. 87/1968 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 8/1982 Zb., zákona č. 109/1984 Zb. a zákona č. 188/1990 Zb.
§ 8 ods. 1 písm. c) a § 14 zákona č. 382/1990 Zb. o rodičovskom príspevku. |
3) § 5 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení. |
4) Zákon č. 54/1956 Zb. o nemocenskom poistení zamestnancov v znení zákona č. 16/1959 Zb., zákona č. 58/1964 Zb., zákona č. 65/1965 Zb., zákona č. 87/1968 Zb., zákona č. 88/1968 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 8/1982 Zb., zákona č. 73/1982 Zb., zákona č. 148/1983 Zb., zákona č. 109/1984 Zb., zákona č. 51/1987 Zb., zákona č. 110/1990 Zb., zákona č. 180/1990 Zb. a zákona č. 306/1991 Zb.
Zákon č. 88/1968 Zb. o predĺžení materskej dovolenky, o dávkach v materstve a o prídavkoch na deti z nemocenského poistenia v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 189/1988 Zb.), zákona č. 180/1990 Zb. a zákona č. 306/1991 Zb.
§ 2 ods. 1 písm. c) zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 103/1964 Zb. o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení matky a dieťaťa v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 240/1988 Zb.), zákona č. 180/1990 Zb. a zákona č. 306/1991 Zb. |
5) § 5 a 7 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
6) § 73 a 73a zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
6a) § 2 ods. 1 a § 145d až 145j zákona č. 100/1988 Zb. v znení zákona č. 306/1991 Zb. |
7) Zákon č. 382/1990 Zb.
Zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 206/1990 Zb. o štátnom vyrovnávacom príspevku.
|
8) § 118 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
9) § 174 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 57b ods. 2 zákona č. 54/1956 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 122 ods. 2 zákona č. 103/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 14 zákona č. 382/1990 Zb.
|
10) § 5 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
11) § 142 ods. 6a zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
12) Zákon č. 50/1973 Zb. o pestúnskej starostlivosti v znení zákona č. 58/1984 Zb.
|
14) Napríklad: § 51 ods. 5 a § 51a ods. 4 vyhlášky Ústrednej rady odborov č. 165/1979 Zb. o nemocenskom poistení niektorých pracovníkov a o poskytovaní dávok nemocenského poistenia občanom v osobitných prípadoch v znení neskorších predpisov.
§ 12 zákona č. 88/1968 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 26 zákona č. 103/1964 Zb. v znení neskorších predpisov. |
15) § 19 ods. 2 zákona č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 196/1990 Zb. |
15a) § 72 ods. 1 zákona č. 100/1988 Zb.
|
15b) § 12 ods. 1 zákona č. 382/1990 Zb. |
16) § 112 a § 145b ods. 3 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 13 ods. 4, § 28 ods. 4, § 50 ods. 3 vyhlášky č. 91/1958 Zb., ktorou sa uverejňuje opatrenie Ústrednej rady odborov o organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov, v znení vyhlášky č. 191/1960 Zb., vyhlášky č. 6/1967 Zb., vyhlášky č. 178/1968 Zb., vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 123/1990 Zb. a vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 262/1990 Zb. |
16a) § 77 ods. 5 zákona č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 419/1991 Zb. |
16b) § 63 ods. 2 vyhlášky Ústrednej rady odborov č. 143/1965 Zb. o poskytovaní peňažných dávok v nemocenskom poistení v znení neskorších predpisov.
§ 50 ods. 3, § 50a ods. 4, § 51 ods. 5, § 51a ods. 1, § 103 až 105 vyhlášky Ústrednej rady odborov č. 165/1979 Zb. v znení neskorších predpisov. |
16c) § 12 písm. ch) zákona Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti. |
16d) Zákon č. 32/1957 Zb. v znení neskorších predpisov.
|
17) § 120 ods. 4 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
17a) Vyhláška Federálneho štatistického úradu č. 55/1976 Zb. o rodnom čísle. |
18) § 158 vyhlášky č. 149/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení, v znení vyhlášky č. 123/1990 Zb., vyhlášky č. 260/1990 Zb. a vyhlášky č. 313/1990 Zb.
Vyhláška č. 76/1957 Ú. v. o prechode z pracovnej neschopnosti do invalidity (čiastočnej invalidity) v znení vyhlášky č. 268/1990 Zb. |
19) § 18 ods. 2 písm. c) a d) zákona č. 88/1968 Zb. v znení neskorších predpisov. |
20) § 24 ods. 2 zákona č. 88/1968 Zb. v znení neskorších predpisov. |
21) § 106 ods. 4 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
22) § 86 ods. 2 zákon č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
23) § 37 ods. 1 písm. a), § 46 ods. 1 písm. d) Zákonníka práce.
|
24) § 71 ods. 5 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
25) § 9 ods. 1 písm. e) zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
26) § 73 ods. 6 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
27a) § 73a zákona č. 100/1988 Zb. v znení zákona č. 180/1990 Zb. |
27b) Zákon Slovenskej národnej rady č. 135/1992 Zb. o poskytovaní sociálnych služieb právnickými a fyzickými osobami.
|
28) § 46 Zákona o rodine. |
29) § 43 ods. 2 Zákona o rodine. |
30) § 100 Zákona o rodine.
§ 74 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
31) Zákon č. 50/1973 Zb. v znení neskorších predpisov. |
32) § 79 ods. 2 a § 83 ods. 2 Zákona o rodine. |
33) § 45 ods. 3 Zákona o rodine. |
34) § 44 Zákona o rodine. |
35) § 291 až 301 Trestného poriadku.
|
37) § 90 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
37a) § 96 a § 106 ods. 2 a 3 zákona č. 100/1988 Zb. |
37b) § 107 zákona č. 100/1988 Zb.
|
38) Zákon č. 117/1966 Zb. o niektorých dôsledkoch zanedbávania starostlivosti o deti v znení zákona č. 99/1972 Zb.
|
39) § 7 ods. 2 písm. f) zákona Slovenskej národnej rady č. 472/1990 Zb.
|
39a) § 3 ods. 3 písm. i) zákona Slovenskej národnej rady č. 518/1990 Zb. o prechode zakladateľskej alebo zriaďovateľskej funkcie národných výborov na obce, ústredné orgány štátnej správy a orgány miestnej štátnej správy. |
40) § 102 ods. 2 písm. a) zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
41) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
|
42) § 7 ods. 2 zákona č. 71/1967 Zb. |
43) § 144 ods. 3 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov. |
44) § 144 ods. 1 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
|
44a) Čl. 10 ústavného zákona č. 23/1991 Zb., ktorým sa uvádza Listina základných práv a slobôd ako ústavný zákon Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky. |
44b) § 166 až 168 Trestného zákona. |
45) Zákon Slovenskej národnej rady č. 444/1990 Zb. o zriadení úradov práce. |