473 |
ZÁKON |
z 24. októbra 2003 |
o Pôdohospodárskej platobnej agentúre, o podpore podnikania v pôdohospodárstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: |
|
Čl. I |
PRVÁ ČASŤ |
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA |
§ 1 |
Predmet úpravy |
Tento zákon upravuje |
a) zriadenie, organizáciu, pôsobnosť a hospodárenie Pôdohospodárskej platobnej agentúry, |
b) poskytovanie finančných prostriedkov na rozvojové programy poľnohospodárstva a vidieka1) (ďalej len „predvstupová pomoc“), |
c) podporu podnikania v poľnohospodárstve, potravinárstve a lesnom hospodárstve z prostriedkov štátneho rozpočtu2) (ďalej len „národná podpora“), |
d) činnosti na účely zabezpečenia poskytovania finančných prostriedkov pre pôdohospodárstvo zo všeobecného rozpočtu Európskej únie (ďalej len „povstupová pomoc“). |
§ 2 |
Vymedzenie pojmov |
Na účely tohto zákona sa rozumie |
a) výrobnou kvótou štátom určené množstvo výrobku na základe celkovej dosiahnutej úrovne produkcie, vývozu, dovozu, spotreby, objemu skladovaného množstva, prenosov produkcie a priemernej úrovne výrobných strát výrobku na území Slovenskej republiky spravidla za obdobie niekoľkých predchádzajúcich hospodárskych rokov ako nástroj kvantitatívnej regulácie trhu s výrobkami, |
b) hospodárskym rokom časové obdobie, ktorého začiatok je odvodený od biologických vlastností výrobkov a od špecifických podmienok domáceho trhu s výrobkami, |
c) nepotravinárskym využitím produkcie výrobkov využitie výrobkov na iné účely ako na účely výživy ľudí alebo hospodárskych zvierat, |
d) programom propagácie spotreby a odbytu výrobkov skupina takých opatrení, ktoré sú postačujúce na to, aby informovali o vlastnostiach výrobkov a ich predaji, |
e) odvodmi z produkcie cukru odvody ustanovené právnym predpisom Európskej únie výrobcom cukru, izoglukózy a inulínového sirupu, ktoré sú určené na krytie strát v tomto odvetví, |
f) pôdnym blokom základná jednotka evidencie, ktorá predstavuje súvislú plochu obhospodarovanej poľnohospodárskej pôdy, |
g) dielom pôdneho bloku súvislá plocha obhospodarovanej poľnohospodárskej pôdy príslušného druhu pozemku obhospodarovaná v danom pôdnom bloku. |
§ 3 |
Inštitucionálne riadenie |
(1) Ústredným orgánom štátnej správy na podporu podnikania v pôdohospodárstve je Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“). Ministerstvo vo vzťahu k orgánom Európskej únie vykonáva a zabezpečuje úlohy príslušného orgánu pre záručnú sekciu Európskeho poľnohospodárskeho usmerňovacieho a záručného fondu (ďalej len „fond“) a riadiaceho orgánu pre usmerňovaciu sekciu fondu za Slovenskú republiku podľa § 1 písm. d). |
(2) Ministerstvo |
a) rozhoduje o pridelení výrobnej kvóty, |
b) rozhoduje o programoch propagácie spotreby a odbytu výrobkov, |
c) zriaďuje Riadiaci výbor na organizovanie trhu s výrobkami (ďalej len „riadiaci výbor“) a schvaľuje jeho štatút, |
d) zriaďuje Monitorovací výbor pre Sektorový operačný program Poľnohospodárstva, rozvoja vidieka a rybárstva (ďalej len „sektorový program“), |
e) zriaďuje Monitorovací výbor pre Plán rozvoja vidieka (ďalej len „plán“), |
f) je riadiaci orgán pre sektorový program a plán, |
g) vypracúva pre Národnú radu Slovenskej republiky správu o poľnohospodárstve, potravinárstve a lesnom hospodárstve za príslušný rok, v ktorej hodnotí stav týchto odvetví, účinnosť poskytovanej podpory a navrhuje ďalšie postupy na zlepšenie, |
h) zostavuje v spolupráci so Štatistickým úradom Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) ekonomický poľnohospodársky účet a súhrnný lesnícky ekonomický účet, |
i) zriaďuje Národnú komisiu pre informačnú sieť poľnohospodárskeho účtovníctva. |
(3) Ministerstvo ako riadiaci orgán podľa odseku 1 zabezpečuje |
a) efektívnosť a správnosť riadenia a implementácie plánu, sektorového programu a úpravu a implementáciu programového doplnku pre sektorový program, |
b) zriadenie systému na obstarávanie spoľahlivých finančných a štatistických informácií o implementácii podľa stanovených indikátorov monitorovania a predkladanie týchto údajov príslušnému orgánu Európskej únie, |
c) prípravu výročnej správy o implementácii plánu a sektorového programu, |
d) organizovanie predbežného, strednodobého a následného hodnotenia plánu a sektorového programu, |
e) vypracovanie zásad riadneho finančného hospodárenia s prostriedkami plánu a sektorového programu, |
f) vypracovanie zásad na zabezpečenie oddeleného systému účtovania predvstupovej pomoci a povstupovej pomoci, |
g) udeľovanie akreditácie Pôdohospodárskej platobnej agentúre, |
h) zverejňovanie a propagáciu plánu a sektorového programu, |
i) účinnosť monitoringu riadenia pomoci, |
j) prípravu plánu a sektorového programu a jeho zmeny. |
(4) Na účely poskytovania niektorých údajov z účtovných záznamov3) podnikateľov4) v pôdohospodárstve príslušnému orgánu Európskej únie zriaďuje ministerstvo v spolupráci s úradom5) sieť testovacích podnikov poľnohospodárskeho účtovníctva. |
(5) Sieť testovacích podnikov predstavuje reprezentatívnu vzorku podnikateľov4) v pôdohospodárstve, ktorí poskytujú ministerstvu údaje na základe zmluvy. |
(6) Údaje získané z účtovných záznamov podnikateľov podľa odseku 4 môže ministerstvo použiť len na účely hodnotenia vývoja poľnohospodárskej politiky a na vypracovanie ekonomického poľnohospodárskeho účtu a súhrnného lesníckeho ekonomického účtu. |
§ 4 |
Riadiaci výbor, Monitorovací výbor pre sektorový program a Monitorovací výbor pre plán |
(1) Riadiaci výbor je odborný orgán ministerstva. Riadiaci výbor |
a) navrhuje ministerstvu vymedzenie oblastí poskytovania podpory a jej zmien v záujme zlepšenia efektívnosti podpôr, |
b) vyjadruje sa o opatreniach na organizovanie trhu podľa jednotlivých druhov výrobkov. |
(2) Stálymi členmi riadiaceho výboru sú zástupcovia ministerstva, Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“), Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (ďalej len „komora“). Pri prerokúvaní opatrení týkajúcich sa jednotlivých druhov výrobkov sa prizýva aj zástupca Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky, Pôdohospodárskej platobnej agentúry a zástupca príslušného záujmového zväzu, ktorý je členom komory. |
(3) Monitorovací výbor pre sektorový program a Monitorovací výbor pre plán vykonávajú v danej oblasti činnosti ustanovené právnymi predpismi Európskej únie. |
(4) Počet členov a zloženie Monitorovacieho výboru pre sektorový program a Monitorovacieho výboru pre plán sa určí v štatúte príslušného výboru na princípe partnerstva podľa právnych predpisov Európskej únie. |
DRUHÁ ČASŤ |
ZRIADENIE, ORGANIZÁCIA, PÔSOBNOSŤ A HOSPODÁRENIE PÔDOHOSPODÁRSKEJ PLATOBNEJ AGENTÚRY |
§ 5 |
(1) Zriaďuje sa Pôdohospodárska platobná agentúra (ďalej len „platobná agentúra“) ako rozpočtová organizácia6) zapojená na štátny rozpočet prostredníctvom rozpočtovej kapitoly ministerstva. Platobná agentúra zabezpečuje administratívne činnosti súvisiace s finančnými prostriedkami z fondov Európskej únie a s finančnými prostriedkami národnej podpory. |
(2) Platobná agentúra je orgán štátnej správy; organizačne sa člení na útvary zabezpečujúce implementáciu podporných schém z fondu predvstupovej pomoci, povstupovej pomoci a národnej podpory. |
(3) Sídlom platobnej agentúry je Bratislava. Platobná agentúra na zabezpečenie výkonu niektorých činností vytvára pracoviská platobnej agentúry, určuje rozsah ich činností a územný obvod ich pôsobnosti. |
(4) Podrobnosti o organizačnej štruktúre, postupoch činností a zodpovednosti zamestnancov určí organizačný poriadok platobnej agentúry, ktorý schvaľuje minister pôdohospodárstva Slovenskej republiky. |
§ 6 |
Pôsobnosť platobnej agentúry |
(1) Platobná agentúra |
a) rozhoduje o žiadostiach o poskytnutie podpory a kontroluje jej použitie, |
b) sleduje a spracúva cenové informácie a trhové informácie (ďalej len „cenový monitoring“) a poskytuje ich ministerstvu financií a príslušným orgánom Európskej únie, |
c) spracúva trhové informácie za Slovenskú republiku podľa právnych predpisov Európskej únie, |
d) uhrádza vývozné náhrady, |
e) rozhoduje o udelení povolenia na vývoz alebo dovoz výrobkov (ďalej len „licencia“), |
f) vyberá finančné zábezpeky na udelenie licencie a na vývoz výrobku, |
g) rozhoduje o vrátení finančnej zábezpeky alebo jej časti, |
h) vyberá odvody z produkcie cukru, |
i) vymáha zadržané odvody z produkcie cukru, |
j) navrhuje a posudzuje programy propagácie spotreby a odbytu výrobkov, |
k) prideľuje identifikačné číslo pôdnym blokom a dielom pôdnych blokov a vedie ich evidenciu, |
l) ukladá pokuty za správne delikty podľa § 20, |
m) organizuje trh s výrobkami, |
n) zabezpečuje ďalšie činnosti podľa osobitného predpisu7) a podľa právnych predpisov Európskej únie. |
(2) Platobná agentúra uverejňuje v publikačnom orgáne ministerstva programy predvstupovej pomoci vypracované v spolupráci s príslušným orgánom Európskej únie, na ktorých financovaní sa podieľa štát.1) |
(3) Platobná agentúra pri svojej činnosti spolupracuje s dotknutými štátnymi orgánmi. |
§ 7 |
Hospodárenie platobnej agentúry |
(1) Na hospodárenie platobnej agentúry sa vzťahujú ustanovenia osobitného predpisu.8) |
(2) Platobná agentúra je povinná odviesť určenú časť vybraných odvodov z produkcie cukru podľa § 6 ods. 1 písm. h) do rozpočtu Európskej únie.9) |
(3) Príjmy a výdavky súvisiace s intervenčnými opatreniami realizuje Pôdohospodárska platobná agentúra prostredníctvom samostatného mimorozpočtového účtu.9a) Nevyčerpané zostatky na tomto účte možno použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku. |
(4) Príjmom samostatného mimorozpočtového účtu sú: |
a) príjmy z predaja zásob súvisiacich s intervenčnými opatreniami vrátane dane z pridanej hodnoty, |
b) prostriedky Európskej únie na krytie oprávnených výdavkov súvisiacich s intervenčnými opatreniami, |
c) úhrada časti úrokových nákladov odsúhlasených Komisiou Slovenskej republike na intervenčný nákup produktov, |
d) príjmy za kurzové rozdiely, |
e) iné príjmy. |
(5) Výdavkom samostatného mimorozpočtového účtu sú: |
a) výdavky na intervenčné opatrenia, |
b) oprávnené výdavky spojené s nákupom a predajom intervenčných zásob podľa osobitných predpisov.9b) |
§ 8 |
Informačný systém |
(1) Informačný systém platobnej agentúry zahŕňa integrovaný administratívny a kontrolný systém (ďalej len „integrovaný systém“), účtovné a monitorovacie systémy. |
(2) Informačný systém musí platobná agentúra zabezpečiť tak, aby |
a) bolo zabezpečené odhalenie chýb pri zaznamenávaní údajov a ich oprava, |
b) údaje nemohli byť zaznamenávané, menené alebo preverované osobami, ktoré nemajú pridelené individuálne heslá, |
c) bola identita každej osoby, ktorá vstupuje do informačného systému, zaznamenaná do operačného loga, |
d) prístupové heslá do systému boli pravidelne menené, |
e) údaje boli zálohované kópiami skladovanými na oddelenom stráženom mieste. |
(3) Na poskytovanie údajov z informačného systému sa primerane vzťahuje osobitný predpis.10) |
(4) Údaje o poskytnutých podporách z fondov Európskej únie sa uverejňujú v publikačnom orgáne Európskej únie a na internetovej stránke platobnej agentúry. |
§ 9 |
Výkon finančnej kontroly a vnútorného auditu |
(1) Na účely posudzovania žiadostí o poskytnutie podpory z fondov Európskej únie a na kontrolu ich použitia vedie platobná agentúra integrovaný administratívny a kontrolný systém (ďalej len „integrovaný systém“). Integrovaný systém je súhrn činností, ktorými sa zabezpečuje centralizácia údajov o žiadateľoch o podporu (ďalej len „žiadateľ“), o forme poskytnutej podpory a kontrole jej použitia. |
(2) Na dosiahnutie účelu tohto zákona je platobná agentúra oprávnená vyžadovať od príslušných orgánov štátnej správy a od žiadateľov údaje potrebné na účely integrovaného systému. |
(3) Integrovaný systém obsahuje najmä |
a) register žiadateľov, |
b) register ovocných sadov, |
c) register chmeľníc, |
d) register znevýhodnených oblastí, |
e) register agroenvironmentálnych podpôr. |
(4) Do registra podľa odseku 3 písm. a) sa zapisujú tieto údaje: |
a) pri právnických osobách obchodné meno, sídlo a identifikačné číslo,11) |
b) pri fyzických osobách meno, rodné číslo, trvalý pobyt12) alebo prechodný pobyt.13) |
§ 10 |
Systém finančnej kontroly |
(1) Platobná agentúra vykonáva predbežnú, priebežnú a následnú finančnú kontrolu a vnútorný audit. |
(2) Predbežnú a priebežnú finančnú kontrolu vykonávajú zamestnanci platobnej agentúry. |
(3) Následnú finančnú kontrolu môžu okrem zamestnancov platobnej agentúry vykonávať kontrolné orgány ministerstva, ministerstva financií a správa finančnej kontroly na základe písomného poverenia vydaného vedúcim kontrolného orgánu.14) |
(4) Pri kontrole podľa odsekov 1 až 3 sa postupuje podľa osobitného predpisu.15) |
TRETIA ČASŤ |
ORGANIZOVANIE TRHU S VÝROBKAMI |
§ 11 |
Organizovanie trhu s výrobkami |
(1) Účelom organizovania trhu s výrobkami je minimalizovať akékoľvek negatívne dôsledky zmien na trhu s výrobkami, zaistiť plynulé zásobovanie a dodávanie výrobkov spotrebiteľom pomocou systému ekonomických, obchodných a administratívnych nástrojov určených pre jednotlivé druhy výrobkov (ďalej len „opatrenia“). |
(2) Na organizovanie trhu s výrobkami možno použiť opatrenia |
a) cenové, |
b) intervenčné, |
c) regulačné, |
d) kompenzačné. |
§ 12 |
Odvetvové dohody |
(1) Uplatňovanie niektorých opatrení na organizovanie trhu možno podmieniť uzatvorením písomnej odvetvovej dohody medzi združeniami podnikateľov, ktorá je právnym základom zmluvy uzatvorenej medzi kupujúcimi a predávajúcimi. |
(2) Odvetvová dohoda podľa odseku 1 uzavretá medzi orgánmi záujmovej samosprávy podnikateľov upravuje všeobecné podmienky nákupu, dodávok a prevzatia výrobkov a platobných podmienok medzi združeniami podnikateľov, ktorí v rámci vzájomného obchodného vzťahu podnikajú v rôznych oblastiach výrobného reťazca. |
(3) Ak nedôjde k uzatvoreniu odvetvovej dohody, odvetvovú dohodu predstavuje dohoda existujúca pred uzatvorením zmluvy medzi kupujúcimi a predávajúcimi za podmienky, že k tejto dohode pristúpili predávajúci, ktorých dodávky predstavujú najmenej 60 % celkového množstva dodávok určených pre kupujúcich. |
§ 13 |
Spolufinancovanie |
(1) Výrobca cukru, izoglukózy a inulínového sirupu je povinný na zabezpečenie krytia časti strát a nákladov, ktoré vznikli v dôsledku uplatňovania opatrení v závislosti od množstva produkcie, uhrádzať odvody z produkcie cukru. |
(2) Výšku odvodov z produkcie cukru ustanovujú právne predpisy Európskej únie. |
§ 14 |
Dovoz a vývoz výrobkov |
(1) Vývoz výrobkov z územia Slovenskej republiky alebo dovoz výrobkov z krajín, ktoré nie sú členmi Európskej únie, možno uskutočniť len na základe, v rozsahu a za podmienok uvedených v licencii. |
(2) Pri dovoze výrobkov uvedených v prílohe k tomuto zákonu možno uplatniť osobitné ochranné opatrenia podľa medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná.16) |
(3) Vláda môže rozhodnúť o určení povoleného ročného množstva tovaru, ktoré možno prepustiť do režimu aktívny zušľachťovací styk, o časovom obmedzení zákazu použitia režimu aktívny zušľachťovací styk alebo o inom spôsobe uplatňovania opatrenia podľa osobitného predpisu.17) |
ŠTVRTÁ ČASŤ |
NÁRODNÁ PODPORA POĽNOHOSPODÁRSTVA, POTRAVINÁRSTVA A LESNÉHO HOSPODÁRSTVA |
§ 15 |
Národná podpora |
Štát podporuje podnikanie v poľnohospodárstve, potravinárstve a lesnom hospodárstve poskytovaním finančných prostriedkov (ďalej len „podpora“) na programy schválené vládou.18) Schéma národnej podpory musí byť notifikovaná príslušným orgánom Európskej únie. |
§ 16 |
Podpora v oblasti poľnohospodárstva |
(1) Účelom programov v poľnohospodárstve je ustanoviť podporné a ochranné opatrenia na vyrovnanie prirodzených hospodárskych nevýhod podnikania a rizík v poľnohospodárstve a na podporu produkčných a mimoprodukčných funkcií poľnohospodárstva zameraných na zabezpečenie potravinovej bezpečnosti a konkurencieschopnosti domácej výroby, na ochranu zložiek životného prostredia a na tvorbu a udržiavanie kultúrnej vidieckej krajiny. |
(2) Podporu podľa odseku 1 možno poskytnúť na |
a) štrukturálne zmeny poľnohospodárstva v záujme konkurencieschopnosti jeho produkcie na trhu, na podporu obstarávania výkonných vstupov do výroby a podporu spotreby, odbytu a spracovania a na útlm iných odvetví, najmä na zalesňovanie a zatrávňovanie poľnohospodárskych pozemkov vrátane podpory doplnkových činností a na pôdu určenú na produkciu výrobkov na nepotravinárske využitie, |
b) úhradu nákladov na prevenciu, kontrolu a eradikáciu chorôb zvierat19) do 50 % škody, ktorá vznikla nariadením mimoriadneho veterinárneho opatrenia chovateľovi hospodárskych zvierat, |
c) zachovanie a starostlivosť o genofond rastlín20) a zvierat,19) |
d) čiastkovú úhradu úrokov z úverov na nadobudnuté skladiskové záložné listy a tovarové záložné listy,21) investičných úverov na modernizáciu poľnohospodárskych technológií, ako aj úrokov z úverov na prevádzkovú činnosť spojenú s modernizáciou výroby, |
e) úhradu škody v rastlinnej výrobe spôsobenej v dôsledku sucha, podmáčania, chorôb rastlín alebo škodcov rastlín, ktorá presiahne 20 % škody, |
f) dofinancovanie agroenvironmentálnych programov podľa predpisov Európskej únie, |
g) poradenstvo a vzdelávanie, vznik a činnosť regionálnych združení podnikateľov a celoslovenských zväzov podnikateľov. |
§ 17 |
Podpora v oblasti potravinárstva |
(1) Účelom programov v potravinárstve je zabezpečiť všeobecné zásady a požiadavky na bezpečnosť potravín a vytvoriť predpoklady na výrobu tradičných domácich potravín. |
(2) Podporu podľa odseku 1 možno poskytnúť na |
a) dosiahnutie štandardov hygieny prevádzok a bezpečnosti potravín,22) systémov kvality a na systém environmentálneho manažmentu, na podporu zvyšovania funkčnosti a účinnosti správnej výrobnej praxe a systému zabezpečenia kontroly hygieny potravín, |
b) výrobu potravín s použitím tradičných surovín, potravín s tradičným zložením, tradičným spôsobom výroby alebo spracovania a na potraviny s chráneným označením pôvodu a chráneným zemepisným označením v oblasti politiky kvality, |
c) poradenstvo, vzdelávanie, vznik a činnosť regionálnych združení podnikateľov na účely politiky kvality, |
d) propagáciu odbytu a spotreby vybraných výrobkov, |
e) účasť na výstavách a veľtrhoch. |
§ 18 |
Podpora v oblasti lesného hospodárstva |
(1) Účelom programov v lesnom hospodárstve je podporiť lesnícku prvovýrobu a tým zabezpečiť obnovu, ochranu a výchovu lesných porastov v lesných prírodných podmienkach. |
(2) Podporu podľa odseku 1 možno poskytnúť na |
a) trvalo udržateľné obhospodarovanie lesov a dlhodobo udržateľný rozvoj lesného fondu, |
b) odborné obhospodarovanie lesov, |
c) obnovu lesného potenciálu poškodeného prírodnými činiteľmi a na zavedenie ochranných, ozdravných a preventívnych opatrení, |
d) investície na rozvoj produkcie a spracovanie surového dreva pred priemyselným spracovaním a realizáciu lesnej produkcie, |
e) združovanie vlastníkov lesov do výmery 50 ha do združení s právnou subjektivitou,23) |
f) poradenstvo a vzdelávanie, vznik a činnosť regionálnych združení podnikateľov. |
(3) Podľa medzinárodnej zmluvy,24) ktorou je Slovenská republika viazaná, sa na poskytovanie podpory nevzťahujú všeobecné predpisy o štátnej pomoci.25) |
§ 19 |
Poskytovanie podpory |
(1) Okrem podpôr uvedených v § 16 až 18 možno poskytnúť podporu v pôdohospodárstve na |
a) krátkodobé pôžičky, |
b) platenie poistného, |
c) záruky na úvery, |
d) účasť na súťažiach a pre súťažiacich, |
e) využívanie závlah, závlahovú vodu. |
(2) Podpora podľa odseku 1 sa poskytuje na základe žiadosti podnikateľa v pôdohospodárstve so sídlom v Slovenskej republike. Na poskytnutie podpory sa nevzťahujú ustanovenia osobitného predpisu.26) |
(3) Žiadosť o poskytnutie podpory obsahuje |
a) označenie podnikateľa v pôdohospodárstve podľa § 9 ods. 4, |
b) výpis z obchodného registra, výpis zo živnostenského registra alebo z inej obdobnej evidencie, |
c) číslo účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky podnikateľa v pôdohospodárstve, |
d) účel, na ktorý sa má podpora poskytnúť, |
e) požadovanú výšku podpory a jej očakávaný prínos, |
f) prílohu podľa jednotlivých druhov podpory. |
g) potvrdenie príslušného inšpektorátu práce o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania26a), nie staršie ako tri mesiace. |
(4) Žiadosť podľa odseku 3 sa podáva na predpísaných tlačivách. |
(5) Podporu podľa § 16 až 18 nemožno poskytnúť tomu, kto |
a) neoprávnene používa alebo zadržiava prostriedky štátneho rozpočtu, |
b) je v likvidácii27) alebo bol na neho vyhlásený konkurz,28) |
c) je rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou. |
d) porušil zákaz nelegálneho zamestnávania26a) počas piatich rokov odo dňa prerokovania protokolu o výsledku kontroly. |
(6) Podrobnosti o poskytovaní podpory podľa § 16 až 18 a o obsahu príloh k jednotlivým žiadostiam ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo po dohode s ministerstvom financií. |
(7) Najmenšiu výmeru poľnohospodárskej pôdy, na ktorú možno poskytnúť povstupovú pomoc, ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo. |
PIATA ČASŤ |
SPRÁVNE DELIKTY |
§ 20 |
(1) Platobná agentúra uloží pokutu až do 5 000 000 Sk tomu, kto |
a) neposkytne platobnej agentúre informácie nevyhnutné na jej činnosť, |
b) poskytne platobnej agentúre nepravdivé informácie, |
c) zabráni plneniu oprávnení osôb vykonávajúcich kontrolu, |
d) poruší opatrenia na organizovanie trhu. |
e) neodstráni z trhu určené množstvo výrobkov.28a) |
(2) Pri určení výšky pokuty sa prihliada na závažnosť protiprávneho konania, spôsob a čas trvania, ako aj na možné následky tohto konania. |
(3) Pokutu podľa odseku 1 možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď platobná agentúra zistila porušenie povinností, najneskôr do troch rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu povinností. |
(4) Výnos z pokút je príjmom štátneho rozpočtu. |
§ 21 |
Pridelenú kvótu v rámci národnej kvóty pre jednotlivé druhy výrobkov môže platobná agentúra rozhodnutím odobrať jej držiteľovi v prípade porušenia opatrení na organizovanie trhu podľa právnych predpisov Európskej únie. |
ŠIESTA ČASŤ |
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZRUŠOVACIE USTANOVENIA |
§ 22 |
Každý žiadateľ podľa tohto zákona je povinný každoročne do 31. marca poskytnúť platobnej agentúre údaje podľa § 9. |
§ 23 |
(1) Na konanie podľa tohto zákona sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní29) okrem |
a) prideľovania identifikačných čísel podľa § 6 ods. 1 písm. k), |
b) prerokovania a schvaľovania žiadosti o podporu podľa § 19. |
(2) Na vedenie evidencie pôdnych blokov a dielov pôdnych blokov sa nevzťahuje právny predpis o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam.30) |
§ 24 |
(1) Zrušuje sa Intervenčná poľnohospodárska agentúra Slovenskej republiky (ďalej len „agentúra“). Právnym nástupcom zrušenej agentúry je platobná agentúra. |
(2) Odo dňa zrušenia agentúry prechádzajú do správy platobnej agentúry |
a) peňažné prostriedky v správe agentúry, |
b) majetok v správe agentúry, |
c) práva a povinnosti agentúry vyplývajúce z pracovnoprávnych vzťahov a iných vzťahov, |
d) pohľadávky a záväzky agentúry. |
(3) Zamestnanec, ktorý je k 1. decembru 2003 vo verejnej službe v agentúre, plní úlohy a spĺňa predpoklady podľa osobitného predpisu31) a písomne požiada v lehote troch mesiacov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona o prijatie do štátnej služby, stáva sa na základe vymenovania a po zložení sľubu zamestnancom v dočasnej štátnej službe. |
§ 25 |
(1) Dňom 1. decembra 2003 sa Agentúra SAPARD zlučuje s platobnou agentúrou. |
(2) Zamestnanec, ktorý je k 1. decembru 2003 vo verejnej službe v Agentúre SAPARD, plní úlohy a spĺňa predpoklady podľa osobitného predpisu31) a písomne požiada v lehote troch mesiacov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona o prijatie do štátnej služby, stáva sa na základe vymenovania a po zložení sľubu zamestnancom v stálej štátnej službe. |
§ 25a |
Príjmom samostatného mimorozpočtového účtu v roku 2005 sú prostriedky štátneho rozpočtu nepoužité na realizáciu intervenčných opatrení v roku 2005. |
§ 26 |
Ministerstvo na základe splnomocňujúcich ustanovení, nariadení alebo rozhodnutí Rady Európskych spoločenstiev alebo Komisie Európskych spoločenstiev môže na ich realizáciu vydať všeobecne záväzný právny predpis. |
§ 27 |
Zrušovacie ustanovenie |
Zrušujú sa ustanovenia zákona č. 240/1998 Z. z. o poľnohospodárstve a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení zákona č. 361/2000 Z. z. uvedené v čl. I. |
|
Čl. II |
Zákon č. 491/2001 Z. z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami sa mení a dopĺňa takto: |
1. § 1 znie: |
„§ 1 |
Organizovanie trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami vykonáva Pôdohospodárska platobná agentúra (ďalej len „agentúra").1)“. |
Poznámka pod čiarou k odkazu 1 znie: |
„1) § 5 zákona č. 473/2003 Z. z. o Pôdohospodárskej platobnej agentúre, o podpore podnikania v pôdohospodárstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“. |
2. V § 2 sa vypúšťajú odseky 1, 4 a 5. Doterajšie odseky 2 a 3 sa označujú ako odseky 1 a 2. |
3. § 2 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie: |
„(3) Pravidlá rokovania komoditnej rady upraví rokovací poriadok, ktorý schvaľuje Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo").“. |
4. Za § 2 sa vkladá § 2a, ktorý znie: |
„§ 2a |
(1) Na zabezpečenie úloh súvisiacich s prípravou a posudzovaním programov propagácie spotreby a odbytu výrobkov zriaďuje riaditeľ agentúry marketingovú radu. |
(2) Na zloženie marketingovej rady sa vzťahuje § 2 ods. 2 primerane. |
(3) Marketingová rada |
a) navrhuje programy propagácie spotreby a odbytu výrobkov, |
b) posudzuje súlad navrhovaných programov propagácie spotreby a odbytu s pravidlami a opatreniami podpory poľnohospodárskych výrobkov Európskej únie, |
c) odporúča ministerstvu na schválenie programy propagácie spotreby a odbytu. |
(4) Pravidlá rokovania marketingovej rady upraví rokovací poriadok, ktorý schvaľuje ministerstvo.“. |
5. § 3 sa vypúšťa. |
6. V § 4 sa odsek 1 dopĺňa písmenom e), ktoré znie: |
„e) vyhodnocuje opatrenia zamerané na organizovanie trhu s výrobkami, ich kvantitatívny a kvalitatívny dopad na trh.“. |
7. § 7 sa vypúšťa. |
8. V § 10 ods. 3 sa na konci pripája táto veta: |
„Kontrolu kvality ovocia a zeleniny vykonáva Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky.“. |
9. V poznámke pod čiarou k odkazu 16 sa citácia „§ 56 Obchodného zákonníka.“ nahrádza citáciou „§ 56 až 260 Obchodného zákonníka.“. |
|
Čl. III |
Účinnosť |
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004 okrem ustanovenia § 5, ktoré nadobúda účinnosť 1. decembra 2003, ustanovení § 6 ods. 1 písm. b) až g) a n), § 14 ods. 1, § 21 a 26, ktoré nadobúdajú účinnosť dňom nadobudnutia platnosti zmluvy o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii, a ustanovení § 6 ods. 1 písm. h) a i), § 7 ods. 2 a § 13, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. júla 2004. |
|
Rudolf Schuster v. r. |
Pavol Hrušovský v. r. |
Mikuláš Dzurinda v. r. |
|
Príloha k zákonu č. 473/2003 Z. z. |
Číslo položky colného sadzobníka | Názov výrobku | 0102 90 | Živý hovädzí dobytok | 0201 0202 | Hovädzie mäso | 0103 92 | Živé ošípané | 0203 | Bravčové mäso | ex 0104 ex 0204 | Ovce a ovčie mäso | ex 0207 | Mäso a jedlé droby z kurčiat | 0210 20 90 ex 02 10 99 | Sušené mäso z hovädzieho dobytka | 0402 10 0402 21 0402 29 | Mlieko, smotana v prášku | 0403 10 | Jogurt | ex 0405 | Maslo | ex 0701 90 | Zemiaky ostatné | 0806 10 90 | Hrozno muštové | 1108 11 00 1108 12 00 1108 1300 | Škroby | 1205 10 90 1205 90 00 | Semená repky ostatnej | ex 1206 | Slnečnicové semená | 1512 11 1512 19 | Slnečnicový olej | 1514 | Repkový olej | 1517 10 1517 90 | Margarín | ex 1702 | Ostatné cukry | 1902 11 1902 19 1902 20 1902 30 | Cestoviny | 2105 00 | Zmrzlina | 2202 10 | Nealkoholické nápoje | 2204 | Víno | 2207 10 | Lieh | 2208 60 2208 70 2208 90 | Vodka Likéry Ostatné destiláty | 3505 10 | Dextríny | |
Poznámka: |
ex 0104 – 0104 10 30, 0104 10 80 |
ex 0204 – 0204 10, 0204 21, 0204 22, 0204 23, 0204 30, 0204 41, 0204 42, 0204 43 |
ex 0207 – len pri položkách Gallus domesticus |
ex 0210 99 – 0210 99 21, 0210 99 29, 0210 99 39, 0210 99 60 |
ex 0405 – 0405 10 11, 0405 10 19, 0405 10 30, 0405 10 50, 0405 10 90, 0405 20 90, 0405 90 10, 0405 90 90 |
ex 0701 90 – 0701 90 10, 0701 90 90 |
ex 0806 10 – 0806 10 90 |
ex 1206 – 1206 00 91, 1206 00 99 |
ex 1702 – 1702 30, 1702 40 |
Poznámky pod čiarou |
1) Viacročná finančná dohoda medzi Komisiou Európskych spoločenstiev v mene Európskeho spoločenstva a Slovenskou republikou a Ročná finančná dohoda medzi Komisiou Európskych spoločenstiev v mene Európskeho spoločenstva a Slovenskou republikou (oznámenie č. 130/2002 Z. z.). |
2)
§ 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov. |
3)
§ 31 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve. |
4)
§ 2 ods. 2 Obchodného zákonníka. |
5)
§ 4 ods. 2 a § 11 zákona č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike. |
6)
§ 21 ods. 4 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov. |
7)
Napríklad § 4 zákona č. 491/2001 Z. z. o organizovaní trhu s vybranými poľnohospodárskymi výrobkami. |
8)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov. |
9)
§ 34 ods. 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov. |
9a) § 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
9b) Napríklad Nariadenie Rady č. 1883/78 z 2. augusta 1978, ktorým sa ustanovujú všeobecné pravidlá pre financovanie intervencií Záručnou sekciou Európskeho poľnohospodárskeho usmerňovacieho a záručného fondu (Ú. v. ES L 216, 5. 8. 1978) v platnom znení, Nariadenie Komisie (ES) č. 1843/2003 zo 17. októbra 2003 stanovujúce koeficienty zníženia hodnoty, ktoré sa majú uplatňovať pri nákupe poľnohospodárskych produktov na rozpočtový rok 2004 (Ú. v. EÚ L 268, 18. 10. 2003). |
10)
§ 31 zákona č. 540/2001 Z. z. |
11)
§ 27 zákona č. 540/2001 Z. z. |
12) § 3 až 5 zákona č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky. |
13)
§ 8 zákona č. 253/1998 Z. z. |
14)
§ 12 ods. 1 zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
15)
Zákon č. 502/2001 Z. z. |
16)
Dohoda o založení Svetovej obchodnej organizácie (oznámenie č. 152/2000 Z. z.). |
17)
§ 315 zákona č. 238/2001 Z. z. Colný zákon v znení neskorších predpisov. |
18)
§ 8 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov. |
19)
§ 41 zákona č. 488/2002 Z. z. o veterinárnej starostlivosti a o zmene niektorých zákonov. |
20)
Napríklad § 6 zákona č. 215/2001 Z. z. o ochrane genetických zdrojov rastlín pre výživu a poľnohospodárstvo. |
21)
Zákon č. 144/1998 Z. z. o skladiskovom záložnom liste, tovarovom záložnom liste a o doplnení niektorých ďalších zákonov. |
22)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov. |
23)
§ 11 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 181/1995 Z. z. o pozemkových spoločenstvách. |
24)
Rozhodnutie Asociačnej rady č. 6/2001 medzi Európskou úniou a Slovenskou republikou, ktorým sa prijímajú implementačné pravidlá na uplatňovanie ustanovení o štátnej pomoci uvedené v článku 64 ods. 1 bode iii a ods. 2 podľa článku 64 ods. 3 Európskej dohody zakladajúcej pridruženie medzi Európskymi spoločenstvami a ich členskými štátmi na jednej strane a Slovenskou republikou na druhej strane a v článku 8 ods. 1 bode iii a ods. 2 podľa článku 8 ods. 3 Protokolu č. 2 k tejto dohode o výrobkoch Európskeho spoločenstva uhlia a ocele (ESUO) (oznámenie č. 186/2002 Z. z.). |
25)
Zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov. |
26)
Zákon č. 263/1999 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
26a) Zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. |
27)
Napríklad § 70 a 254 Obchodného zákonníka. |
28)
Zákon č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení neskorších predpisov. |
28a) Napríklad nariadenie Komisie (ES) č. 60/2004 zo 14. januára 2004, ktoré stanovuje dočasné opatrenia v sektore cukru z dôvodu pristúpenia Českej republiky, Estónska, Cypru, Lotyšska, Litvy, Maďarska, Malty, Poľska, Slovinska a Slovenska (Ú. v. ES L 009, 15. 01. 2004). |
29)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení zákona č. 215/2002 Z. z. |
30)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov. |
31) § 2 ods. 2 a 4 a § 14 ods. 1 písm. a) až h) zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. |