Nová povinnosť pre predajcov na diaľku

V snahe predchádzať prípadom, keď sa pri komunikácii na diaľku nedodržiavajú pravidlá týkajúce sa ochrany súkromia a osobných údajov spotrebiteľa, bola do NR SR predolžená novela zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku.

Autori: JUDr. Robert Gogola
Dátum publikácie: 20. 3. 2015



Sledované štádium legislatívneho procesu
Vláda SR1. čítanie (NR SR)2. čítanie (NR SR)3. čítanie (NR SR)prezident SR 

Určite každý z nás zažil niekedy v živote situáciu, keď zazvonil telefón v nevhodnú chvíľu a ozval sa z neho neodbytný predajca. V poslednom čase sa ľudia často pýtajú, odkiaľ majú títo predajcovia ich telefónne číslo.

V snahe predchádzať prípadom, keď sa pri komunikácii na diaľku nedodržiavajú pravidlá týkajúce sa ochrany súkromia a osobných údajov spotrebiteľa, bola do NR SR predložená poslanecká novela zákona č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku z dielne poslancov Miroslava Kadúca a Juraja Drobu. Novela zavádza novú povinnosť predávajúceho oznámiť už na začiatku komunikácie so spotrebiteľom spôsob získania jeho telefónneho čísla, ako aj zákaz šíriť reklamu telefónom bez predchádzajúceho súhlasu príjemcu reklamy (spotrebiteľa).

Návrh má za cieľ zvýšiť úroveň ochrany spotrebiteľa a jeho informovanosti v snahe predchádzať prípadom, keď sa pri komunikácii na diaľku nedodržiavajú pravidlá týkajúce sa ochrany súkromia a osobných údajov spotrebiteľa.

V súčasnosti je šírenie reklamy podmienené predchádzajúcim súhlasom príjemcu reklamy len v prípadoch šírenia prostredníctvom automatického telefonického volacieho systému, telefaxu alebo elektronickej pošty. Užívateľ týchto zariadení musí dať súhlas, aby mu napr. na jeho e-mailovú adresu mohol byť doručený reklamný leták. V mnohých prípadoch sa však reklama môže šíriť aj prostredníctvom telefónu, pričom telefónne čísla príjemcov reklamy sú získavané rôznym spôsobom. Práve z tohto dôvodu je účelné, aby na šírenie reklamy cez telefón platili rovnaké pravidlá ako na šírenie reklamy       napr. prostredníctvom elektronickej pošty, a to aj z hľadiska práva na ochranu osobných údajov spotrebiteľa.

Uvedená úprava je dokonca nad rámec toho, čo odporúča smernica EÚ o ochrane spotrebiteľa vzhľadom na zmluvy na diaľku, ktorá striktnejšiu úpravu pripúšťa na zabezpečenie vyššej úrovne ochrany spotrebiteľa.

Sankcie za porušenie tejto povinnosti sú upravené už v zákone o ochrane spotrebiteľa, konkrétne v  § 15 ods. 2 písm. b). Ak by predávajúci porušil svoju povinnosť a spotrebiteľovi neoznámil spôsob získania jeho telefónneho čísla už na začiatku komunikácie, orgán dozoru bude oprávnený predávajúcemu za porušenie tejto povinnosti uložiť pokutu až do výšky 10 000 €.

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 102/2014 Z. z. Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov

S-EPI, s.r.o. © 2010-2021, všetky práva vyhradené

Nastavenie súborov cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou prosíme o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie vašich preferencií. Ďakujeme.

Viac informácií.